//
کدخبر: ۲۷۱۷۷۱ //

کرونا به کمک جوانان در شرف ازدواج آمد

کرونا با همه سختی‌ها و ملالت‌هایی که این روزها به بار آورده، سبب شد تا به اجبار در برخی آداب و رسوم قدیمی و بعضا اسراف‌گر تجدیدنظر شود و خانواده‌ها به این نتیجه برسند که حذف بعضی تجملات و رسوم زائد نه تنها اشکالی ندارد بلکه در مواردی مانند برگزاری مراسم ازدواج تجملی با هزینه‌های سنگین بار جوانان را سبک‌تر نیز می‌کند.

کرونا به کمک جوانان در شرف ازدواج آمد
به گزارش فرتاک نیوز،

ازدواج همان سنت مورد تاکید پیامبر اسلام (ص) است که بنا به اهمیت آن در جامعه ایرانی اسلامی روز اول ماه ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، روز ازدواج نامگذاری شده است. دلیل این نامگذاری شاید بیش از هر چیز تبعیت از راه و روش این بزرگان در انجام امر ازدواج و ساده زیستی باشد چیزی که امسال بیش از هرزمان دیگری امکان تحقق عملی آن وجود دارد چرا که شیوع ویروس کرونا سبب شده تا به اجبار تجدید نظری در برخی آداب و رسوم قدیمی انجام دهیم و به این نتیجه برسیم که حذف برخی تجملات و رسوم زائد نه تنها اشکالی ندارد بلکه در برخی موارد مانند مراسم ازدواج بار جوانان را برای شروع زندگی سبک‌تر نیز می‌کند. از طرفی کرونا در بزنگاه گرانی دلار و طلا به موقع به داد جوانان رسید تا بتوانند کمی از مخارج سنگین مراسم ازدواج را کم کنند. مخارجی که با قیمت ها و هزینه های فعلی شاید وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج زوجین هم برایش ناچیز باشد.

امروزه آن قدر فشارهای اجتماعی برای برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم ازدواج در جامعه زیاد شده است که بسیاری از جوانان مجبور به زیر بار رفتن قرض و وام و بدهکاری هم می شوند. سنت حسنه ازدواج این روزها به مراسمی نمایشی تبدیل شده است که عروس و داماد و خانواده های آنان باید تمام هم و غم خود را برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم بگذارند و به اصطلاح آبروداری کنند. هر چه بیشتر می گذرد نمادها و ملاک های آبروداری نیز تغییر می کند! جوانان یا حتی خانواده ها سعی می‌کنند همرنگ جماعتی شوند که بی هدف با تقلید کورکورانه خود را درگیر رقابتی تجملاتی کرده اند. رقابتی که سال ها رنج و مشقت بعد از ازدواج را بر دوش زوجین و خانواده ها به جا می گذارد.

 ازدواج که در فرهنگ ایرانی و اسلامی به عنوان یک نسخه شفابخش زندگی در دوران جوانی پیشنهاد می شود در بسیاری از موارد این روزها خود عامل به وجود آمدن مشکلات فراوان برای جوانان شده است. این روزها برخی رویای عروسی را با عروسی رویایی اشتباه گرفته اند و فکر می کنند برای داشتن یک زندگی رویایی باید زیر بار وام‌های سنگین رفت.

کرونا به کمک جوانان در شرف ازدواج آمد

از اسفند سال گذشته تا کنون شیوع ویروس کرونا به اجبار همه جنبه های زندگی را تغییر داد و به گفته کارشناسان و پزشکان در رویارویی با این بیماری همه‌گیر جهانی چاره ای جز تغییر سبک زندگی پیش رو نداریم پس چه بهتر تا در این شرایط تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و به بهانه جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ ازدواج آسان را به معنای واقعی در جامعه رواج دهیم تا شاید در سال های آینده حتی بعد از نابودی ویروس کرونا این کار به فرهنگی همه پسند در جامعه تبدیل شود. در این صورت مشکلات مالی و نگرانی از هزینه های سرسام آور ازدواج که این روزها دلیل بسیاری از جوانان برای به تاخیر انداختن ازدواج است، حذف شود.

هر چند برخی افراد در سایه غفلت برخی مسئولان این روزها با کوتاه نیامدن از خواسته‌ها و تمایلات شخصی خود اقدام به برگزاری غیرقانونی مراسم عروسی در برخی تالارهای شهر می‌کنند و توجهی به سلامت جامعه ندارند اما تهیه گزارش از جوانانی که زندگی خود را در روزهای کرونایی با نهایت سادگی برگزار کردند و برجسته سازی این قبیل اقدامات از طریق رسانه ملی به تغییر نگرش والدین و جوانان در زمینه نحوه برگزاری مراسم ازدواج کمک خواهد کرد و ملاک و معیارهای آبروداری را در نزد عموم تغییر خواهد داد.

یکی از جوانان در شرف ازدواج به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند که کرونا مشکلات زیادی را برای جامعه فراهم کرده اما فرصت خوبی برای کاهش هزینه های سرسام آور مراسم ازدواج شده است.

م.س افزود: از یک سال و نیم پیش نامزد کرده ایم اما همواره به دلیل نداشتن تمکن مالی نگران برگزاری مراسم عروسی بودیم و هر چند ماه یکبار به تاخیر می افتاد تا اینکه شیوع بیماری کرونا جامعه را درگیر کرد و تالارهای عروسی و رستوران ها تعطیل شد و خانواده های ما نیز رضایت دادند که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا مراسم عقد و عروسی را بطور مختصر و با حضور خانواده های درجه یک آنهم با رعایت کامل مسائل بهداشتی در منزل خودمان برگزار کنیم و به لطف خدا اکنون در زیر یک سقف زندگی مشترکمان را آغاز کرده ایم.

وی بیان کرد: ای کاش این نوع مراسم برای همیشه در جامعه ترویج و تعمیم شود تا جوانان بتوانند با کمترین هزینه ازدواج کنند.

مهسا سرگزی یکی از شهروندان زاهدانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه برخی افراد بدون در نظر گرفتن مشکلات روزافزون ویروس کرونا همچنان بربرگزاری مراسم عروسی با حضور تعداد زیادی مهمان اصرار می ورزند و بعضا مشاهده می شود که چون تالارهای پذیرایی تعطیل است مراسم را در منازل شخصی آنهم با تجملات و اسراف گری برگزار می کنند و متعاقب آن بیشتر شرکت کنندگان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند اما باز هم عبرت نمی گیریم و به این نوع تجمع ها و مراسم ادامه می دهیم.

وی افزود: البته تعدادی از خانواده ها نیز هستند که مراسم عروسی فرزندانشان را بطور مختصر و صرفا با حضور خانواده های درجه یک با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند که این نوع مراسم نه تنها ترویج ازدواج آسان است بلکه از صرف هزینه های گزاف جلوگیری می شود و زوج‌های جوان می توانند پس انداز خود را صرف خرید لوازم و مایحتاج زندگی کنند و زیربار وام و قسط بانکی نیز نروند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۱۷۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان