//
کدخبر: ۲۶۲۰۲۰ //

اورامانات در سال جاری ثبت جهانی می‌شود/ تأسیس ۶۲ موزه در سال ۹۸

معاون میراث فرهنگی کشور در روز جهانی موزه با تشریح اقدامات این وزارتخانه در حوزه فعالیت‌های میراث فرهنگی گفت: اورامانات در سال جاری ثبت جهانی می‌شود.

اورامانات در سال جاری ثبت جهانی می‌شود/ تأسیس ۶۲ موزه در سال ۹۸
به گزارش فرتاک نیوز،

 نشست خبری روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی امروز با حضور "محمد حسن طالبیان" معاون میراث فرهنگی و سردار امیر رحمت‌الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، معاون میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت وجود موزه‌ها در کشور توضیح داد: موزه نقش مهمی در تعاملات فرهنگی، صلح و پایداری کشورها دارد و انجمن بین‌المللی موزه‌ها شعاری متناسب با عدالت برای سال جاری انتخاب کرده‌ است؛ شعار این انجمن، موزه‌ها برای برابری، تنوع و فراگیری است که به جایگاه مهم موزه‌ها در عدالت و تنوع فرهنگ‌ها اشاره می‌کند.

وی افزود: پیام امسال بسیار متفاوت است چراکه موضوع عدالت را برای همه مخاطبان فارغ از تفاوت‌ها مورد حمایت قرار می‌دهد؛ ما هم‌اکنون در هفته میراث فرهنگی هستیم که به معنای آغاز سال میراث فرهنگی است؛ به همین مناسبت هم گزارشی به رسانه‌ها ارائه می‌دهیم.

طالبیان گفت: ما در سال گذشته 62 موزه ایجاد کردیم که 39 موزه خصوصی بودند و 17 موزه‌ هم به صورت تخصصی آغاز به فعالیت کردند همچنین 70 موزه و مکان فرهنگی به سیستم الکترونیک متصل شدند که گام موثری برای ورود به این حوزه است.

وی ادامه داد: در سال جاری دو مخزن امن اشیای تاریخی در قم و همدان افتتاح خواهد شد؛ تاکنون هم 300 هزار شی تاریخی ساماندهی و مستندسازی شده‌اند و برای 8 هزار و 600 شی فرهنگی هم فرآیند مرمت انجام شده‌ است؛ 1783 استرداد شی داشتیم که یگان حفاظت جزئیات بیشتری از آن را ارائه خواهند کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور توضیح داد: برای سال جاری پیگیر ثبت جهانی اورامانات هستیم که امیدواریم تا آخر تابستان کارهایش به اتمام برسد؛ در کنار این موضوع به دنبال ایجاد یک دستورالعمل عمومی در راستای ساماندهی حریم محوطه‌های تاریخی و فرهنگی هستیم که با وجود پیچیدگی‌هایی که داشت به اتمام رسیده‌ و ابلاغ شده‌ است، در این دستورالعمل تکلیف بناهایی که حریم ندارند هم مشخص شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری پرونده کاروانسراها را در پیش داریم که پرونده مهم ما خواهد بود؛ می‌خواهیم به صورت زنجیره‌ای این طرح کاروانسراها را پیش ببریم؛ در واقع کرونا باعث نشد که فعالیت موزه‌ها متوقف شود. حدود 2500 پروژه در سطح کشور داشتیم که جزو رکوردهای ماست و به این موضوع افتخار می‌کنیم که رویکرد مردم به سمت حفاظت از میراث فرهنگی کشور پیش رفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۰۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان