//
کدخبر: ۲۵۵۱۳۸ //

عبدالمهدی محتوای نامه درخواست مذاکره آمریکا را فاش کرد

نخست‌وزیر مستعفی عراق محتوای نامه درخواست مذاکره دولت آمریکا با بغداد را فاش کرد.

عبدالمهدی محتوای نامه درخواست مذاکره آمریکا را فاش کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از بغداد الیوم، "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر مستعفی عراق، عصر چهارشنبه در نشست شورای امنیت ملی، اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا خواستار ایجاد فرمولی برای تفاهم در مورد آینده حضور نیروهای این کشور در عراق شده است، و واشنگتن همچنین در نامه خود عنوان کرده که در تلاش است نیروهایش را از عراق خارج کند.

عبدالمهدی افزود، "دیوید هیل" معاون وزیر خارجه آمریکا سرپرستی هیئت مذاکره‌کننده کشورش را بر عهده خواهد داشت و این هیئت شامل نمایندگان وزارتخانه‌های دفاع و خزانه‌داری است.

نخست‌وزیر مستعفی عراق تأکید کرد، محتوای نامه جدید آمریکایی‌ها حاکی از تمایل این کشور به گفت‌و‌گو با بغداد طی روزهای 10 و 11 ژوئن (21 و 22 خرداد 99) است.

وی در ادامه اضافه کرد، دولت بغداد با طرف‌های عراقی گفت‌و‌گو کرده و خواستار آرامش و آماده کردن فضای مذاکره با طرف آمریکایی است.

عادل عبدالمهدی گفت: "واشنگتن خواستار گفت‌و‌گو با عراق شده است و ما خواستار عقب‌نشینی نیروهای این کشور به روشی دوستانه و نه خصمانه هستیم. ما نمی‌خواهیم که اختلاف دیدگاه‌ها با واشنگتن منجر به مشکلات شود. ما در حال بررسی پرونده خروج نیروهای خارجی، به شکلی که به عراق و منطقه خدمت کند، هستیم و در مورد خروج نیروهای آمریکایی به یک دیدگاه یکپارچه در میان فراکسیون‌های سیاسی نزدیک می‌شویم."

وی تأکید کرد، دولت بغداد می‌خواهد از درخواست واشنگتن برای گفت‌و‌گو به منظور انعقاد توافقنامه‌هایی که به عراق خدمت می‌کند، بهره برد و از درون نیز خواستار آرامش است.

نخست‌وزیر مستعفی عراق همچنین فاش کرد که نیروهای خارجی پس از عقب‌نشینی‌های اخیر، در حال حاضر فقط در 3 پایگاه حضور دارند.

عبدالمهدی یکشنبه گذشته از گفت‌وگوی استراتژیک میان دولت عراق و آمریکا استقبال کرد.

"محمد علی الحکیم" وزیر خارجه عراق، روز یکشنبه هدف مذاکرات میان بغداد و واشنگتن، که در دیدار اخیر نخست‌وزیر مستعفی عراق و "متیو تولر" سفیر آمریکا مطرح شد، فاش کرده بود. تولر در این دیدار پیشنهاد واشنگتن را برای تعیین هیئت مذاکره‌کننده و تاریخ آغاز مذاکرات راهبردی با عراق را که پیشتر در چندین پیام و نشست مطرح شده بود، به نخست‌وزیر مستعفی ابلاغ کرد.

"مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا نیز دو روز پیش در نشست مطبوعاتی گفت که واشنگتن قصد دارد گفت‌وگوی استراتژیک با بغداد را از اواسط ماه ژوئن آغاز کند و در آن همه موضوع‌های مهم در دستور کار و تبادل نظر دو طرف قرار خواهد گرفت.

به گفته پمپئو، واشنگتن اواسط ژوئن را برای گفت‌وگوی استراتژیک به دولت عراق پیشنهاد داده است و همه موضوع‌های مهم بین دو کشور از جمله حضور نیروهای آمریکایی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۵۱۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان