//
کدخبر: ۲۳۷۳۳۴ //

ایران دومین کشور مصرف کننده «آنتی بیوتیک» در جهان

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران از لحاظ مصرف آنتی بیوتیک‌ها در جهان در جایگاه دوم بعد از مغولستان قرار دارد.

ایران دومین کشور مصرف کننده «آنتی بیوتیک» در جهان
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد رضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم نهمین کنگره تخصصی کنترل عفونت در دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: کنترل عفونت یک موضوع بسیار مهم و یک بحران بشری است و اهمیت آن بسیار فراتر از مسائل تجاری و بازرگانی است.

 وی بیان کرد: مقاومت میکروبی به عنوان یک مسئله مهم در سازمان جهانی بهداشت مورد نظر است و موضوع آنتی بیوتیک‌ها به عنوان یک چالش بشری مطرح است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها اثربخشی خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: ایران از لحاظ مصرف آنتی بیوتیک‌ها در جایگاه دوم بعد از مغولستان قرار دارد که این جای نگرانی بسیار زیاد است و یکی از مداخلات مهم در این زمینه تولید اقلام ضد عفونی کننده است.

شانه ساز خاطرنشان کرد : یکی از مراکز صدور بیماری‌های عفونی و مقاومت‌های میکروبی، بیمارستان‌ها هستند که باید کنترل و نظارت بیشتری بر آنها انجام گیرد.

وی اعلام کرد: در زمینه تولید تجهیزات کنترل عفونت و استریلیزسیون قدم‌های خوبی در کشور برداشته شده است؛ به طوری که تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۹5 درصد از مواد مورد نیاز در حوزه کنترل عفونت را در کشور تولید کنیم و جایگاه بسیارخوبی در حوزه صادرات داریم.

 رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: آنچه بیش از گذشته ضرورت آن احساس می‌شود، ارتباط تنگاتنگ شرکت‌های فعال در حوزه کنترل عفونت، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است؛ همچنین باید مداخلات و آموزش‌های لازم در این حوزه افزایش یابد .

شانه ساز تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع کنترل عفونت، ما باید مصرف آنتی بیوتیک‌ها را در کشور کنترل کنیم و یکی از مداخلات اصلی،  همکاران حوزه کنترل عفونت هستند که باید در این زمینه وارد شوند.

حسینعلی شهریاری دبیر مجمع خیرین سلامت و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاح نهمین کنگره تخصصی کنترل عفونت و استریلیزاسیون مواد و تجهیزات پزشکی بیان کرد : یکی از دلایل اصلی اشغال تخت‌های بیمارستانی  افزایش بیماری‌های عفونی است.

وی گفت : سالیانه از بیماران بستری در کشور حدود ۷۵۰ هزار نفر به بیماری عفونی مبتلا می‌شوند که متاسفانه 10 درصد از آنها جانشان را از دست می‌دهند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه مقدار مصرف آنتی بیوتیک در ایران از تمام اروپا هم بیشتر است، تصریح کرد: این کنگره می‌تواند کمک شایانی به حوزه کنترل عفونت کند.

دبیر مجمع خیرین سلامت تاکید کرد: ما باید جایگاه افراد در حوزه کنترل عفونت را ارج نهیم و انگیزه آنها را افزایش دهیم تا به خوبی ایفای نقش کنند.

وی تصریح کرد: یکی از عواملی که باعث مرگ و میر در بیمارستان‌ها می‌شود بیماری‌های عفونی است؛ لذا ما می‌خواهیم رویکرد مجمع خیرین سلامت را به سمت پیشگیری و سلامت سوق دهیم  .
همچنین ما باید افراد را تشویق کنیم تا در حوزه کنترل عفونت و استریلیزسیون مواد و تجهیزات پزشکی سرمایه گذاری کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ضمن بیان این نکته که مسئله کنترل عفونت از همان اوایل انقلاب مورد توجه بوده است، خاطر نشان کرد: امید است بتوانیم با آموزش به قشر همکاران پزشک و مردم، سطح سواد سلامت جامعه را ارتقاء دهیم و خود مراقبتی افراد را بالا بریم تا مشکلات این حوزه کاهش و سطح کیفی کنترل بیماری های عفونی افزایش یابد.

شهریاری افزود: سالیانه حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان از بودجه‌های تعیین شده در کشور صرف هزینه‌های حوزه کنترل بیماری‌های عفونی می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۷۳۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان