//
کدخبر: ۲۲۵۳۸۷ //

توسعه سرمایه انسانی عامل کلیدی پیشرفت کشور است

یک پژوهشگر گفت: توسعه سرمایه انسانی در درازمدت تعیین کننده مهمی در پیشرفت و موفقیت کشورها نسبت به هر عامل دیگری است.

توسعه سرمایه انسانی عامل کلیدی پیشرفت کشور است
به گزارش فرتاک نیوز،

زهرا قربانی روز دوشنبه در نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران در توضیح مقاله خود با عنوان ظرفیت تحصیلی، بهره‌مندی از نیروی کار و سرمایه انسانی در استان‌های ایران ۱۳۹۵، اظهار کرد: سرمایه انسانی جهانی به عنوان دانش و مهارتی معنا شده که افراد را قادر می سازد تا به ایجاد ارزش در نظام اقتصادی بپردازد و از این رو سرمایه انسانی مفهومی پویا و عامل کلیدی برای رشد، توسعه و رقابت پذیری است.

به گفته این پژوهشگر، هدف از محاسبه و نمایش سرمایه انسانی استان ها فراهم کردن ارزیابی جامعی از وضعیت این شاخص در کل کشور است، چرا که منجر به بررسی پیشرفت عملکرد یک استان در مقایسه با استان های دیگر و برنامهریزی های موثرتر می‌شود.

قربانی با اشاره به اینکه برای محاسبه شاخص سرمایه انسانی جهانی در ایران به دلیل محدودیت دسترسی به داده ها تنها از دو زیر شاخص ظرفیت(پتانسیل) و بهره مندی(وضعیت نیروی کار) استفاده شده است، گفت: داده های مورد استفاده اطلاعات سرشماری سال ۱۳۹۵ برای ۳۱ استان کشور بوده و از ارزش نمره استاندارد و میانگین وزنی شاخص ها به محاسبه شاخص سرمایه انسانی پرداخته شده است.

وی اعلام کرد که یافته ها نشاندهنده آن است که شاخص کل سرمایه انسانی در ایران ۵۱/۱۵ درصد بوده است.

این پژوهشگر افزود: بالاترین میزان شاخص مربوط به استان تهران با ۵۷/۰۹ درصد و کمترین اندازه سرمایه انسانی متعلق به استان سیستان و بلوچستان با ۴۳/۴۲ درصد بوده است.

قربانی با اشاره به اینکه استان تهران با بالاترین سطح ظرفیت تحصیلی را دارد، یادآور شد:  این استان ۷۰/۸۵ درصد و بیشترین میزان بهره مندی از نیروی کار ۴۳/۲۲ درصد رتبه اول را به خود اختصاص داده است و استان سیستان و بلوچستان با ۵۰/۷۱ درصد دارای کمترین ظرفیت تحصیلی و استان لرستان با ۳۲/۲۰درصد پایین ترین رتبه را در بهره مندی از نیروی کار در سال ۱۳۹۵ داشته است.

وی با بیان اینکه نتایج این سرشماری حاکی از بهبود ظرفیت های تحصیلی در کشور است، گفت: نحوه استقرار و بهره مندی از نیروی کار متناسب با پتانسیل های آموزشی کشور نبوده است ، بنابراین توجه به مولفه های کمی و کیفی تشکیل دهنده شاخص سرمایه انسانی به عنوان اهرم های بالقوه توسعه انسانی از ملاحظات کلیدی برای سیاستگذاران و صاحبان مشاغل است تا به افزایش کارایی و ارزش در نظام اقتصادی منجر شود.

نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران از امروز دوشنبه ۲۰ آبان ماه در تالار ایوان شمس آغاز شده و تا فردا با برگزاری نشست های تخصصی ادامه دارد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۵۳۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان