//
کدخبر: ۱۹۷۷۶۳ //

گزارش| اما و اگرهای سگ گردانی در شهر

افزایش پدیده سگ گردانی و سرگرم شدن افراد با این حیوان، موجب گرایش بیشتر جوانان به تنهایی و دلخوشی های کاذب می شود تا جایی که حفظ ظاهر سگشان یکی از مهمترین دل مشغولی های آن ها می شود.

گزارش| اما و اگرهای سگ گردانی در شهر
به گزارش فرتاک نیوز،

 کم رنگ شدن روابط احساسی و عاطفی میان انسان ها تا جایی پیش رفته که برخی افراد به نگهداری سگ در منازل روی آورده اند؛ افزایش این پدیده و سرگرم شدن افراد با این حیوان، موجب گرایش بیشتر جوانان به تنهایی و دلخوشی های کاذب می شود تا جایی که حفظ ظاهر سگشان یکی از مهمترین دل مشغولی های آن ها می شود.

معابر، پارک ها و مراکز تجاری که باید محل تفریح و سرگرمی شهروندان و بازی کودکان باشند، به مکانی برای سگ گردانی تبدیل شده اند و گاهی تماشای این صحنه ها موجب می شود که مردم از این مکان ها اجتناب کنند و فرار را بر قرار ترجیح دهند.

 

خانم میانسالی که از سگ گردانی جوانان بسیار ناراحت بود به خبرنگار ما گفت: روز گذشته برای خرید به سوپر مارکت محل رفتم اما دیدم پسر جوانی همراه با سگی کوتاه و سفید، جلوی درب یخچال مغازه در حال برداشتن شیر بود که با مشاهده این صحنه مغازه را ترک کردم.

خانم جوان دیگری که همراه دخترش با یکی از اتوبوس های برون شهری به شهرستان سفر کرده بود گفت: هنگام سفر با اتوبوس متوجه صدای سگ شدیم. پس از پیگیری و فرار شاگرد راننده از پاسخ، متوجه شدیم سگ بزرگی که متعلق یه یکی از مسافران است در صندوق وسیله نقلیه عمومی و کنار چمدان های مسافران، قرار دارد.

موج سواری رسانه های غربی روی احساسات جوانان

با مشاهده این صحنه ها سؤالی که در ذهن ایجاد می شود این است که آیا آوردن حیوانات خانگی چون سگ و گربه در مکان های عمومی مانند فضای سبز، فروشگاه و اتوبوس کار درستی است؟ آیا اگر همراه فردی به جای سگ، گاو یا گوسفند مشاهده شود باز هم سکوت می کنیم؟

در آغوش گرفتن این حیوان و سوار کردن آن در خودروهای شخصی، موضوعی است که از نگاه صاحبان سگ ها بسیار عادی به نظر می رسد و فرار دیگران از سگ برایشان امری تمسخر آمیز بوده و گاهی مشاهده می شود که لباس ها و تزئیناتی که برای حیوانشان تهیه می کنند هزینه های گزافی را شامل می شود.

 

در این میان افرادی هم هستند که دست روی دست نمی گذارند و از علایق جوانان ما سوء استفاده کرده و با ایجاد کلوپ و آرایشگاه ویژه برای سگ ها و با برگزاری کلاس هایی با عنوان دوره های تخصصی آموزش سگ و حتی ارتودنسی دندان های سگ، پشت خود را می بندند.

با توجه به اهمیت مطالب مذکور می توان دریافت که نگهداری سگ آموزش دیده برای اهدافی چون نگهبانی گله، مزرعه، کارخانه و یا جستجوی کالای قاچاق و حتی تربیت سگ های زنده یاب جهت مواقع بحران در صورتی که سه نکته نظافت، طهارت و بهداشت در مورد آن ها رعایت شود اشکالی ندارد.

بارها برخورد با حمل سگ در خیابان و خودرو، به عنوان طرحی در قالب ارتقای امنیت اجتماعی کشور به مجلس ارائه شده اما هیچ گاه با جدیت به این موضوع رسیدگی نشده و روز به روز شیوع این پدیده نیز بیش تر می شود.

حضور سگ در مکان های عمومی ممنوع شد

حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در نشست خبری دستگاه قضایی با اصحاب رسانه در مورد ممنوعیت سگ گردانی در مکان های عمومی از جمله پارک ها تصریح کرد: قانونی نیست که در آن مطرح شده باشد سگ گردانی در فضاهای عمومی جرم است، اگر قانونی در این رابطه وجود داشت برای آن تصمیم گیری صورت می گرفت.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز افزود: حضور سگ ها در مکان های عمومی را ممنوع اعلام کردیم زیرا گاهی به موجب آن، سلب آسایش و ایجاد مزاحمت برای مردم پیش می آید که باعث اختلال در نظم می شود، حضور سگ ها با قلاده به همراه صاحبان خود و در خودروهای شخصی جرم نیست و تنها در مواردی که در مکان های عمومی موجب مزاحمت شود جرم است.

اکنون جای این سؤال است که اگر شخصی سگ را با قلاده به سوپر مارکت برد اشکالی ندارد؟ اگر کسی با سگ قلاده دار سوار وسیله نقلیه عمومی شد باز هم اشکالی ندارد؟ با این حساب تکلیف دیگر افراد جامعه که از این موضوع ناراحت هستند چه می شود؟ منتظریم چه اتفاقی بیفتد تا برای مقابله با این پدیده عزممان را جزم کنیم؟

 

مطالبات پی در پی و شکایات مردم مبنی بر شیوع سگ گردانی در معابر استان البرز موجب پیگیری های مکرر خبرنگار فارس البرز شد و در نهایت به دستور دادستان البرز شهرداری مکلف شد مکانی را برای نگهداری اینگونه حیوانات تعیین کند و با نصب تابلو و ابلاغ این دستور به عوامل خود از ورود سگ ها و حیوانات به اماکن عمومی و پارک ها جلوگیری به عمل آورد.

وجود سگ در درون خودروها نیز ممنوع است

سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز با بیان اینکه اماکن عمومی محل سگ ‌گردانی و رفت و آمد حیوانات نیست، اظهار کرد: وجود سگ در درون خودروها نیز ممنوع است و پلیس در صورت مشاهده این موضوع، با صاحبان سگ ها برخورد جدی خواهد کرد.

فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به مطالبات مردمی و دستور دادستان البرز و شکایات صورت گرفته مبنی بر ورود حیوانات به پارک ها بیان کرد: جلب کسانی که به تابلوها و علائم هشداری مبنی بر « ورود حیوانات به پارک ها ممنوع است » توجه نکنند صادر خواهد شد.

به گفته محمدیان، مراجع انتظامی در صورت مشاهده سگ‌ گردانی، حیوانات را تحویل عوامل شهرداری می‌دهند و درصورت تمرد مالک، برخورد قانونی با او صورت می‌گیرد و افراد خاطی به دادسرا معرفی می شوند.

لزوم تصویب قانونی جامع برای سگ گردانی

با توجه به اینکه پدیده نگهداری سگ در خانه، خودرو و اماکن عمومی در کشور در حال گسترش است، امیدواریم نمایندگان مجلس در پی تصویب قانونی برآیند که ابعاد مختلف این ماجرا به طور صحیح و معقول در آن دیده شود.

انتظار می رود با تقویت ارتباطات انسانی میان خانواده ها و سپس کار فرهنگی روی مخاطب جوان جامعه و ایجاد سرگرمی های در خور سن آن ها در تفرجگاه های زیبای شهری، کمتر شاهد این گونه معضلات اجتماعی باشیم.

از سوی دیگر با توجه به شرایط موجود آسیب، زمان آن رسیده که متولیان امور فرهنگی، اجتماعی، نمایندگان مجلس و مسؤولین سیاست گذار به این بخش ورود کرده و در پی تصویب قانونی برآیند تا در جامعه، کمتر شاهد پدیده هایی باشیم که علاوه بر هنجار شکنی، موجبات نارضایتی همشهریان فراوانی را نیز فراهم می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۷۷۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان