//
کدخبر: ۱۸۴۲۹۵ //

معاون دادستان کل کشور: مبارزه با تروریسم عزم جهانی نیاز دارد

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور عامه می گوید: با تروریسم معامله ابزاری می شود و اگر بر علیه آن عزم و اراده جدی صورت نگیرد به سرانجامی در مقابله با تروریسم نخواهیم رسید.

معاون دادستان کل کشور: مبارزه با تروریسم عزم جهانی نیاز دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد جواد حشمتی عصر امروز در نشست انجمن دفاع از قربانیان تروریسم نشست « عدالت ترمیمی و پیشگیری از ترروریسم» در دانشگاه علامه طباطبایی گفت : یکی از جهات ترورعدم اطلاع رسانی و بیان این جنایات در داخل کشور و سطوح بین المللی است.
وی افزود: اعتراض و پیگیری هایی در دولت وجود داشته اما بخاطر ملاحظاتی این پیگیری ها به نتیجه نرسیده است.
حشمتی تاکید کرد: زبان توده مردم در غالب انجمن ها و تشکل هایی این چنینی با بیان و طرح موضوع می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
وی افزود: وجهه سازمان ملی یکی از جهاتی است که فرقه رجوی و گروهک منافقین را به ادامه فعالیت ترغیب می کند. آنها در قلب اروپا فعالیت می کنند به دلیل اینکه چهره واقعی آنها شناسانده نشده است.
این مسئول ادامه داد: از 30خرداد سال 1360جنایات فراوانی توسط این گروهک انجام شده که زنان و مردان بسیاری را به خاک و خون کشیده و شهید کرده است.
وی از چهره به ظاهر متمدن سازمان منافقین گفت و تاکید کرد: ما هنوز نتوانستیم ماهیت اصلی آنها را به دنیا بشناسانیم که با فعالیت این قبیل انجمن ها طلیعه خوبی را شاهد خواهیم بود.
حشمتی با اشاره به ماده 66 قانون دادرسی گفت: این ماده این امکان را دارد تا این چنین انجمن ها را با فعالیت های مثبت در زمینه کاری به رسمیت بشناسد.
وی تصریح کرد: با تروریسم معامله ابزاری می شود و اگر بر علیه آن عزم و اراده جدی صورت نگیرد به سرانجامی در مقابله با تروریسم نخواهیم رسید.
معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: ما در سوریه و افغانستان و عراق و دیگر کشورها شاهد استفاده ابزاری از گروه های تروریست بوده ایم همانطوری که صدام حسین گردهای عراق را توسط منافقین کشت و در خاک خود به آنها پناه داد.
حشمتی تصریح کرد: اگر اراده جهانی برای مقابله با تروریست وجود داشته باشد انهدام این گروهک ها ممکن است.
وی گفت: حمایت های آمریکا و کشورهای منطقه داعش را سرپا نگه داشته است.
این مسئول با بیان مقابله جدی دستگاه قضا با گروهک های تروریستی گفت: ما در شرق کشور در بحث مجازات ها کوتاه نیامده و آنها را به اشد مجازات محکوم کرده ایم.
در ادامه نشست منصوره کرمی رئیس انجمن دفاع از قربانیان تروریسم اظهار کرد: انجمن دفاع از قربانیان تروریسم خاورمیانه تشکلی فرهنگی و مردمی است، که در سال 1386 تاسیس شد که اعضای این انجمن را فرزندان و خانواده‌های قربانیان ترور تشکیل می دهند.
وی افزود: انجمن دفاع از قربانیان تروریسم از یک سو در مواجهه با این مسائل برای خود اهدافی را تعریف کرده و تلاش می‌کند مسائلی را که گریبانگیر این خانواده ها است مرتفع کند و از سویی دیگر قصد دارد با شیوه‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی و نمایش آثار و پیامدهای ترور آن هم از زبان گویای خانواده های قربانیان ترور با سازمان‌های تروریستی مبارزه کند.
کرمی ادامه داد: امروز همگی ما به عنوان قربانیان تروریسم با هم متحد شده‌ایم و انجمن را تبدیل به مکانی کرده‌ایم که قربانیان ترور در آن بتوانند صدای خود را بشنوند و پیشنهادات خود را برای مبارزه با تروریسم در گستره‌ جهانی ارائه دهند. 
وی گفت: انجمن دراین راستا اقداماتی صورت داده است که برگزاری بیش از 200دیدار با شخصیت های حقیقی و حقوقی کشورهای مختلف و دیدار با سازمان ها و نهادهای بین المللی و سازمان مردم نهاد حقوق بشری اروپا و ارسال نامه به سران دولت و مجالس کشورهای مختلف و حضور در دو اجلاس حقوق بشری ، اجلاس دوربان 2 در ژنو و اجلاس حقوق بشر از جمله آنها است.
هیبت الله نژندی منش، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: نشست امروز مطالبه ای است از کلیه کسانی که در پدید آمدن جرایم تروریستی دخالت داشته اند.
وی افزود: زمانی که عملیات انتحاری صورت می گیرد تنها یک نفر مقصر نیست بلکه دستهای بسیار قوی در پشت آن انفجار است که ما آن را می بینیم.
این عضو هیات علمی تاکید کرد: این ظرفیت در عدالت ترمیمی وجود دارد که بتوانیم ریشه های تروریست را هدف قرار داده و از آن جلوگیری کنیم تا مردم از پشت پرده این حملات با خبر شوند.
وی ظرفیت دیگر عدالت ترمیمی را شناساندن عاملان این اقدام های تروریستی به مردم و جامعه بین الملل عنوان کرد تا بتوان در پیشگیری این اقدامات بهتر عمل کرد.
این استاد دانشگاه افزود: ما در این انجمن برای مجرمین تعیین تکلیف نمی کنیم بلکه خواسته ما این است که به بزهکاران و افراد محکوم این فرصت داده شود تا حقایق پشت پرده را بازگو کنند.
وی ادامه داد: بازگویی روایت ها از طریق سازمان های مردم نهاد تأثیر بیشتری در آگاهی افکار عمومی نسبت به گروه های تروریستی دارد.
نژندی منش تصریح کرد: برخورد گزینشی و رفتار ریاکارانه کشورهای غربی هرگز اجازه نخواهد داد تا تروریسم از بین برود و آنچه که عدالت ترمیمی در حوزه تروریسم را متمایز می سازد مشارکت قربانیان در مقابله با تروریسم را نیز اقتضا می کند.
ایرج صالحی عضو انجمن نجات تروریستی در ادامه این نشست گفت: فرقه های تروریستی باید پشت پرده های خود را نشان دهند تا جوان های کمتری جذب این گروه ها شوند.
وی افزود: در سال 59 با مطالعه کتاب های سازمان منافقین و ادعای آنها مبنی بر مسلمان بودن و نجات دادن ایران از استعمار جذب این گروه ها شده و در سال 1364 به عراق رفتم و در قسمت های نظامی، آموزشی و امنیت به فعالیت پرداختم.
این عضو گروه تروریستی از سوء استفاده گروهک تروریستی از اعضای خانواده های آنان گفت و افزود: سازمان بر خلاف شعارهای خود از اعضای خانواده ها برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می کرد و به تمام افراد قرص های سیانور می داد که به محض دستگیری الزام به خوردن آن داشتند تا از لو رفتن اطلاعات جلوگیری کنند.
صالحی از درهای بسته و دیوارهای بلند قرارگاه گفت که توسط سربازان حفاظت می شد و هیچ کس اجازه بیرون رفتن از آن را نداشت.
وی افزود: تنها راهی که سازمان از طریق آن می توانست افراد را در قرارگاه نگه دارد ساختن فضایی نادرست از ایران و اعدام افراد عنوان کرد.
این عضو گروهک تروریستی تاکید کرد: من و بقیه افراد ثابت کردیم که می توان از گروه های تروریستی خارج شد و به ایران بازگشت.
صالحی گفت: در سال 1383 از سازمان فرار کرده و بعد از 20سال امکان برقراری با خانواده خود را پیدا کرده است .
وی گفت: در قرارگاه امکان فکر کردن را نداشتیم و در طول روز آنقدر ما را خسته می کردند که نتوانیم به چیز دیگری فکر کنیم. بعد از بازگشت به ایران و اینکه چطور می‌توان به افرادی که جوان هستند وجذب این گروه ها می شوند فکر کرده و اقدام‌هایی را در این جهت انجام دادم.
صالحی با اشاره به یکی بودن محتوا و ماهیت گروه های تروریستی گفت: این گروه ها علی رغم تغییر ظاهری که می دهند محتوا و ماهیتشان یکی است. 
وی تاکید کرد: ما باید برای شناساندن این گروه های تروریستی تلاش کنیم همانطوری که هدف این نشست نیز همین است.
الهام جلیزوای فرزند شهید جلیل جلیزوای که در سال 1378 در حمله گروهک تروریستی در اهواز به شهادت رسید در ادامه نشست گفت: پدر من یک معلم فرهنگی بود و فعالیت نظامی نداشت.
وی افزود: در تاریخ 9 آذر مصادف با نیمه شعبان بعد از افطار از منزل بیرون رفت و دیگر هرگز به خانه باز نگشت.
فرزند شهید ادامه داد: ما 6 فرزند بودیم که خواهر کوچکترین من تنها 2.5 سال داشت. حادثه در کنار دانشکده ادبیات چمران اهواز رخ داد جایی که هیچ نظامی در آن منطقه نبود.
در پایان این نشست از کتاب آنکه باد می کارد... به نویسندگی میشائیل لودرز و ترجمه محمود خبازی رونمایی شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۴۲۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان