//
کدخبر: ۱۵۷۰۳۵ //

رئیس انجمن جنگلبانی ایران: «قاچاق چوب» را پررنگ جلوه می دهند

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به تصاویری که از قطع درختان جنگل‌های حفاظت شده ارسباران منتشر شده است گفت: درختان قطع شده از گونه ممنوع القطع اُرس بوده است، اما به نظر می‌رسد برخی با پررنگ کردن این مساله به دنبال تضعیف «طرح تنفس جنگل » هستند.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران: «قاچاق چوب» را پررنگ جلوه می دهند
به گزارش فرتاک نیوز،

فیلم و گزارشی از قطع درختان منطقه ارسباران در استان آذربایجان شرقی در ایران در فضای مجازی طی روز‌های گذشته موج اعتراضی مردم و فعالان محیط زیست و کاربران اینترنت را به همراه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفته است که این عمل با مجوز سازمان جهاد کشاورزی انجام‌شده و درختان قطع‌شده درختان جنگلی نبوده‌اند. حال آنکه تصاویر و فیلم‌های منتشر شده به وضوح نشان دهنده جنگلی بودن این درختان است.

قلی الله قلی‌زاده نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه قطع درختان منطقه ارسباران در سطح وسیعی صورت می‌گیرد با ابراز تأسف از قلع و قمع درختان منطقه ارسباران گفت: طی هشت ماه گذشته روند قطع گسترده درختان این منطقه تشدید شده است.

وی ادامه  اجرای قانون تنفس جنگل‌های شمال کشور را عامل این قلع و قمع گسترده دانسته و گفته است: «طرح تنفس» اجازه نمی‌دهد فعالان حوزه صنایع چوبی درختی را قطع کنند و این مساله  باعث شده تا دلالان و واسطه‌های کارخانجات تولید کاغذ به منطقه ارسباران هجوم بیاورند و در این میان عمدتاً درختان قطع شده قره‌داغ به خارج از آذربایجان شرقی و به استان‌های شمالی حمل می‌شدند.

 اما هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران در گفت و گو با خبرنگار فارس در این‌باره گفت: آن تصاویری که از قطع درختان این منطقه منتشر شده مربوط به درختان اُرس بوده واین درخت ممنوع القطع است.

وی با اشاره به اینکه قطع درختان جنگلی در باغ  حتی حیات منزل شخصی  باید با مجوز از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت بگیرد، ابراز داشت: باید بررسی شود وقتی طرح تنفس در کشور در حال اجرا اجراست و محموله‌های چوب در همه گذرگاه‌ها کنترل می‌شود، آیا چوب این درختان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؟

کیادلیری خاطرنشان کرد: برخی شنیده‌ها حاکی از این است که درختان قطع شده بیمار بوده‌اند و در حال بررسی این ادعا هستیم.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران از ربط دادن قطع درختان ارسباران به طرح تنفس جنگل‌ها انتقاد کرد و اظهار داشت: قاچاق چوب در گذشته هم وجود داشت اما جالب است که صدای کسی در نمی‌آمد، به نظر می‌رسد دست‌هایی به دنبال ربط دادن این دو مساله هستند تا طرح تنفس را زیر سوال ببرند.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با تاکید براینکه برخی از این برداشت غیرمجاز در منطقه ارسباران در حال سواستفاده هستند گفت: امپراتوری‌های برداشت چوب از جنگل‌های شمال ایجاد شده بود که چوب درختان را باقیمت‌های نازل از دولت می‌خریدند و سود قابل توجهی داشتند در حالیکه این برداشت در منابع ملی بوده است.

وی ادامه داد: نتایج بهره‌‌برداری از جنگل‌های شمال به مردم بازنمی‌گشت و حتی در زمان ورود آفت شمشاد ۱۰ میلیون پول نداشتیم که این آفت کنترل شود، حال با حربه فقیر بودن مردم منطقه به دنبال شروع دوباره بهره‌برداری هستند در حالیکه سی سال گذشته مردم محلی هیچ بهره‌ای از برداشت‌های چوب نداشته‌اند و زندگی‌شان رونق نگرفت.

کیادلیری با اشاره به اینکه قاچاق چوب سالهای سال است در جنگل‌ها کشور رواج دارد گفت: پررنگ کردن مساله قاچاق در مدت اخیر برای تخریب طرح تنفس جنگل است.

وی با بیان اینکه  تعابیر اشتباهی از طرح تنفس وجود دارد ابراز داشت: این در حالی است که طرح تنفس جنگل در مناطقی از جنگل‌های شمال که بهره‌برداری چوب انجام می‌شد با هدف جلوگیری از قطع درختان آغاز به کار کرد و به دنبال حل همه مشکلات حوزه جنگل نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۷۰۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان