//
کدخبر: ۸۴۷۴۷ //

دریاچه اسکندرکول، نگینی در میان کوهستان های تاجیکستان

سالانه صدها گردشگر خارجی و محلی از دریاچه اسکندرکول در تاجیکستان دیدن می کنند که همین موضوع سبب شده تا دریاچه اسکندرکول به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در کشور تاجیکستان به شمار برود. این دریاچه ی زیبا و دل فریب در منطقه کوهستانی فان قرار دارد و اسم آن از اسکندر مقدونی گرفته شده است. در گذشته این رودخانه به عنوان زیباترین رودخانه ی اتحاد شوروی در بین عموم مردم جهان شناخته می شده، اما امروز یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های تاجیکستان است. در دریاچه اسکندرکول می توانید تنوع گیاهی و جانوری زیادی را مشاهده کنید. معمولا گونه های متنوعی از پرندگان در اطراف طبیعت منحصر به فرد این منطقه پرواز می کنند.

دریاچه اسکندرکول، نگینی در میان کوهستان های تاجیکستان
به گزارش فرتاک نیوز،

همانطور که گفتیم یکی از مشهورترین جاذبه های تاجیکستان، دریاچه اسکندرکول است که در محدوده غرب تاجیکستان و در میان کوهستان های فان قرار گرفته است و مکانی زیبا برای گشت و گذار و تفریح در منطقه آسیا به شمار می رود. اگر به ارتفاع ۲۱۰۰ متری این کوهستان ها بروید، با دریاچه ی زیبا و مثلثی شکلی مواجه خواهید شد که وسعت آن به ۳.۴ کیلومتر مربع می رسد و دارای عمق ۷۲ متری می باشد، نکته قابل توجه این است که غلظت مواد معدنی در آب این دریاچه بسیار بالاست،

قدمت دریاچه اسکندرکول به ۲۳۰۰ سال پیش بر می گردد. زمانی که اسکندر مقدونی، در حال لشکرکشی به هند بوده در میان های قاره آسیا به نزدیکی این دریاچه زیبا و فریبنده که می رسد به لشکریان خود دستور می دهند تا اقدام به برپایی اردو در این منطقه بنمایند. به گفته تاریخ نویسان اسکندر مقدونی به اندازه ای مجذوب این دریاچه می شود که بارها برای تماشای دریاچه به نزدیکی آن رفته است. به همین دلیل نام وی بر روی این دریاچه تاجیکی قرار گرفت. لازم است بدانید که کول به زبان تاجیکستانی به معنای دریاچه است.

جالب است بدانید که دریاچه اسکندرکول از ترکیب رودساراتوغ به وجود آمده و با سر ریز شدن در رود دیگری، نیز سبب تشکیل رود اسکندر می شود. این رودخانه خود به رود دیگری می پیوندد که با هم رودخانه فان را تشکیل می دهند. اسکندرکول بر روی دامنه های شمالی رشته کوه گیسار واقع شده است و از جمله مرتفع ترین نقاط این کوهستان می باشد. این یعنی با سفر به این منطقه می توانید از تفریحاتی نظیر کوهنوردی، طبیعت گردی و با توجه به شرایط اقلیمی مناسب به تماشای گونه های مختلف پرندگان بپردازید. از جمله تفریحاتی که می توانید در این منطقه داشته باشید عبارتند از:

همان طور که گفته شد، اسکندرکول، دریاچه ای کوهستانی است که بر روی رشته کوه گیسار واقع شده است. این یعنی فرصتی مناسب برای پیاده روی، گشت و گذار و کوه نوری پیش روی شما قرار گرفته است.

در اطراف دریاچه زیبای اسکندر، پرندگان خاص و منحصر به فرد زیادی به چشم می خورند. اگه از آن دسته آدم های علاقه مند به حیات وحش هستید، خود را برای یک پرنده نگری تمام و عیار آماده کنید.

دریاچه اسکندرکول به همراه زمین کوهستانی که در اطراف آن قرار دارد، در مجموع حدود ۳۰۰ کیلومتر را در خاک تاجیکستان در برگرفته اند. این محدوده خود حفاظتگاهی طبیعی و منحصر به فرد در نظر گرفته می شود، چرا که مجموعه ای بی نظیر از زیستگاه ها محسوب می شود. سازمان بین المللی حفاظت از پرندگان، بیش از نیمی از این محدوده وسیع را به عنوان یک محل مناسب برای زندگی پرندگان شناسایی کرده است. به غیر از پرندگان مختلف، حیوانات بسیاری دیگری در اطراف دریاچه زندگی می کنند که از آن جمله می توان به خرس، پلنگ برفی، کبک کوهی و بوقلمون وحشی اشاره کرد.

پوشش هایی گیاهی بی نظیر در اطراف دریاچه ی زیبا و فریبنده ی اسکندرکول وجود دارد، که شامل مجموعه از درخت های بید، درختچه های زرشک،  گل های نسترن و درختان زالزالک می شود. البته تنوع پوشش گیاهی در این منطقه محدود به همین تعداد نام برده نمی شود و طیف گسترده ای از گیاهان و درختان زیبا و بی نظیر در آن قابل جستجو هستند.

با توجه به قرار گیری دریاچه اسکندرکول که در ارتفاعات ۲۱۰۰ متری است، قاعدتا آب و هوای سرد و خنکی را در تمام فصل های سال دارا هست. در ماه های نخست فصل بهار میانگین بارش باران در این منطقه بالا بوده و شرایط هوایی همانند فصل زمستان است. اما رفته رفته با آغاز فصل تابستان از سرمای هوا کاسته می شود و دمای هوا به حدود ۲۰ درجه سانتی گراد می رسد. البته دقت کنید که در طول شب دمای هوا پایین خواهد آمد و همچنان به لباس های گرم احتیاج خواهید داشت، میانگین بارش باران نیز در سه ماه تابستان بسیار پایین است. در فصل پاییز و زمستان با افت شدید دمای هوا میزان بارش باران و برف تشدید می شود و برای سفر باید یک ماجراجو یا کوهنورد حرفه ای با تمامی تجهیزات لازم باشید.

وسایل لازم جهت سفر به دریاچه اسکندرکول

برای سفر به دریاچه اسکندرکول، توجه داشته باشید که باید مجهز باشید:

    کفش مناسب کوهنوردی

    پوشاک مناسب برای مناطق کوهستانی

    عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب

    چادر برای کمپ زدن در کوهستان

    خوراکی های ساده و کنسروی

    مواد شوینده

دریاچه اسکندرکول در نزدیکی شهر دوشنبه، در شمال غربی کشور تاجیکستان قرار گرفته است. حدود ۱۳۴ کیلومتر این دریاچه از شهر دوشنبه فاصله دارد. برای دسترسی به این منطقه به دلیل آن که در خارج از شهر قرار دارد، وسایل نقلیه عمومی وجود ندارد و جاده منتهی به آن نیز خاکی و ناهموار است؛ به همین منظور برای دسترسی به آن، باید اقدام به اجاره اتومبیل بنمایید؛ یا اینکه تاکسی را به طور دربست کرایه کنید تا شما را به سمت این منطقه ببرد.

آدرس:  Iskanderkul, Gissar Range, Fann Mountains, Tajikestan

کوه های اطراف دریاچه اسکندرکول

جاذبه های دیدنی در اطراف دریاچه اسکندرکول

جاذبه های دیدنی دیگری در اطراف این دریاچه ی زیبا و تماشایی قرار دارد که می توانید در سفرتان به تاجیکستان از آن ها هم دیدن به عمل بیاورید و سفرتان را جذاب تر و پربار تر نمایید.

    منطقه حافظت شده اسکندرکول | Iskanderkulsky Nature Refuge

دریاچه اسکندرکول در منطقه ای محافظت شده ای قرار دارد، که هنگام سفر به این دریاچه از این منطقه که در اطراف آن قرار دارد هرگز نباید قافل شوید.

دریاچه اسکندرکول در نزدیکی شهر دوشنبه در تاجیکستان قرار دارد، اما فقط این جاذبه نیست بلکه پارک ملی شیرکنت هم در نزدیکی همین شهر وجود دارد که در فاصله یک ساعته آن قرار گرفته است و می توانید پس از بازدید از این دریاچه و منطقه محافظت شده از آن به این پارک زیبا هم بروید.

منطقه حفاظت شده دیگری که نزدیکی شهر دوشنبه قرار دارد، منطقه حفاظت شده ملی رومیت نام دارد. برای رسیدن به این  منطقه هم تقریبا یک زمان نیاز دارید.

iskanderkul6

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۷۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان