//
کدخبر: ۸۲۰۷۲ //

احیای مراتع تخریب یافته، از فعالیت‌های اصلی پروژه ترسیب کربن است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: احیای مراتع تخریب یافته یکی از فعالیت‌های اصلی پروژه ترسیب کربن در خراسان‌جنوبی است.

احیای مراتع تخریب یافته، از فعالیت‌های اصلی پروژه ترسیب کربن است
به گزارش فرتاک نیوز،

علیرضا نصرآبادی اظهار کرد: در این منطقه کم باران، فعالیت‌های احیای مراتع نه تنها باعث افزایش علوفه دام‌ها خواهد شد، بلکه باعث افزایش میزان جذب کربن و تامین انرژی تجدید پذیر می‌شود.

 

وی افزود: از این رو پروژه ترسیب کربن سالانه با هدف احیای مناطق بیابانی و جلب مشارکت مردمی اقدام به انجام فعالیت‌های احیایی می‌کند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: این فعالیت‌ها شامل؛ نهالکاری، تولید نهال، جمع‌آوری بذر، مدیریت هرزآب از طریق احداث هلالی آبگیر به همراه بذرپاشی، آبیاری سنواتی و مدیریت چرا است.

 

نصرآبادی ادامه داد: همچنین به منظور کاهش تخریب مراتع اقداماتی از جمله ترویج انرژی‌های نوین نظیر توزیع تنور گازی و توزیع آبگرم کن گازی انجام می‌شود و در نتیجه آن شاهد کاهش 80 درصد تخریب مراتع در منطقه بوده است.

 

وی اظهار کرد: در راستای کاهش فشار دام بر مراتع و افزایش سطح پوشش گیاهی و به منظور جایگزین نمودن شغل دامداری و کاهش دام در عرصه، اقداماتی در راستای ایجاد مشاغل جایگزین انجام شده است که شامل؛ برگزاری آموزش‌های اشتغالزا، اعطای تسهیلات اشتغالزا و ایجاد اشتغال و بازاریابی محصولات روستاییان بوده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: یکی از ابزارهای توسعه که غالبا برای کاهش فقر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیج جامعه محلی، تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری و سازماندهی جامعه محلی در گروه‌هایی همگرا است.

 

صندوق خرد اعتباری مکانیزمی برای ایجاد و توسعه فعالیت‌های درآمدزای پایدار

نصرآبادی ادامه داد: ایجاد صندوق خرد اعتباری، مکانیزمی برای بسیج منابع مالی و اعطای وام‌های کوچک بدون وثیقه به مردم به منظور راه اندازی فعالیت‌های درآمدزای پایدار است.

 

وی بیان کرد: همچنین این مکانیزم انگیزه مردم به ویژه زنان و گروه‌های آسیب پذیر را برای تداوم مشارکت، تقویت می‌کند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این ساختار با توجه با اینکه با معیشت و افزایش درآمد مردم ارتباط مستقیم دارد؛ می‌تواند انگیزه لازم برای جلب مشارکت مردم را فراهم کند و تجربه نشان داده است این ساختار نسبت به ساختارهای دیگر از پایداری بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

نصرآبادی ادامه داد: این صندوق‌ها علاوه بر ارائه خدمات مالی خرد به اعضای خود، در راستای تامین منابع بیرونی و نیز تهیه و اجرای طرح‌های توسعه روستا موثر خواهند بود.

 

وی با بیان اینکه وجود سرمایه مالی، لازمه تحقق هر طرح توسعه‌ای است، خاطرنشان کرد:  تشکیل گروه‌های توسعه به تنهایی برای تحقق اهداف توسعه یک روستا کافی نبوده و تشکیل صندوق خرد اعتباری در داخل گروه توسعه از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: با این وجود با توجه به ضعف توان مالی مردم محلی و ناکافی بودن پس انداز در مراحل اولیه راه اندازی، این صندوق‌ها متکی به تامین بخش عمده منابع مالی از بیرون جامعه محلی هستند که در پروژه ترسیب کربن از منابع اهدایی صندوق جهانی محیط زیست تامین گرشده است.

 

توان افزایی گروه‌های محروم، هدف اصلی تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری

نصرآبادی با اشاره به اهداف صندوق‌های خرد اعتباری، افزود: کاهش فقر، توان افزایی گروه‌های محروم به ویژه زنان روستایی، کمک به رشد واحدهای تولیدی موجود و توسعه آنها و   ایجاد اشتغال از اهداف تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری است.

 

وی اظهار کرد: همچنین ایجاد فرصت‌های اشتغال  از طریق خود اشتغالی، کاهش وابستگی روستاییان فقیر به محصولاتی که به شدت تحت تاثیر شرایط جغرافیایی خصوصا خشکسالی بوده و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های آنها و افزایش کارآیی درآمد گروه‌های آسیب پذیر نیز از دیگر اهداف تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به مراحل تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری، افزود: تدوین آیین نامه صندوق با حضور اعضا، آموزش حسابداری و نحوه ثبت حساب‌ها در دفاتر به منشی گروه توسعه روستایی و پس انداز اعضا در طی نشست های مستمر و منظم از مراحل اولیه تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری است.

 

نصرآبادی بیان کرد:   بررسی ثبت منظم حساب ها در دفتر پس انداز اعضا، دفاتر گروه و دفتر بانک توسط منشی، آموزش طرح نویسی به اعضا برای تهیه طرح‌های اشتغالزا و  درآمدزا، بررسی و تصویب طرح‌ها و   اعطای وام از محل پس انداز گروه به اعضا بر اساس آیین نامه گروه و ثبت آن در دفاتر گروه از دیگر مراحل تشکیل صندوق‌های خرد اعتباری است.

 

وی یادآور شد: همچنین اعطای وام از محل اعتبارات تعاونی به اعضا بر مبنای آیین نامه شرکت تعاونی و ثبت آن در دفاتر تعاونی، خرید و نصب نرم افزار حسابداری و آموزش حسابدار تعاونی،   ثبت حساب ها در نرم افزار و تهیه گزارش های مالی به طور منظم، کنترل بازپرداخت وام های اعضا و ثبت فیش های بازپرداختی در دفتر بانک و بازدید و در نهایت، ارزیابی طرح های درآمدزایی و اشتغالزایی از دیگر این مراحل است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۲۰۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان