//
کدخبر: ۳۰۸۶۷ //

روایتی دیگر از وضعیت موزه برتر کشور/ بستن درهای شمس‌العماره به روی مردم

مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان به دلیل کم‌توجهی ظاهری مسئولان از کاستی‌های عدیده‌ای رنج می‌برد.

روایتی دیگر از وضعیت موزه برتر کشور/ بستن درهای شمس‌العماره به روی مردم

به گزارش فرتاک نیوز، مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان در روزهای اخیر به عنوان موزه برتر جهان شناخته شده و در سال‌های اخیر به ثبت جهانی رسیده اما با این حال از کم و کاستی‌هایی رنج می‌برد که اگرچه به نظر در نگاه مسئولان چندان حائز اهمیت نبوده؛ اما به راحتی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

 

 

بنا بر این گزارش، شمس العماره که یکی از بناهای متعلق به دوره قاجار بوده، همواره یکی از شاخص‌ترین بناهای کاخ گلستان به حساب می‌آید.

 
این بنای تاریخی در ضلع شرقی مجموعه فرهنگی - تاریخی کاخ گلستان قرار گرفته و همیشه توجه بازدیدکنندگان این مجموعه را به خود جلب می‌کند. در اینجا باید گفت اگر امروز سری به مجموعه فرهنگی-تاریخی کاخ گلستان بزنید، متوجه درب چوبی قدیمی می‌شوید که در سمت شرق بنای شمس‌العماره قرار گرفته و همچون سایر بخش‌های این مجموعه با اتیکتی که بر روی آن عبارت «در دست مرمت» نوشته شده مشخص شده است.
 
 
روایتی دیگر از وضعیت موزه برتر کشور/ بستن درهای شمس‌العماره به روی مردم
 
 
 
این درب همان در ورودی به شمس‌العماره از خیابان ناصرخسرو بوده که در سال‌های اخیر بسته شده و به گواه دیده‌ها و شنیده‌ها تبدیل به مکانی برای انبار کردن مصالح ساختمانی شده است. این درب روزی به عنوان یکی از درب‌های اصلی کاخ گلستان به حساب می‌آمده و از نظر تاریخی قابل توجه است.

شایان ذکر است؛ با پیگیری وضعیت فعلی این قسمت مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان متوجه شدیم که مدیر سابق این مجموعه در آستانه ثبت جهانی این موزه قصد داشته درب شمس‌العماره از خیابان ناصرخسرو را باز کند اما عمر مدیریتی وی در این مجموعه اجازه بازگشایی این مکان را نداده و این درب همچنان بسته مانده است.

 
روایتی دیگر از وضعیت موزه برتر کشور/ بستن درهای شمس‌العماره به روی مردم
 
 
البته مدیر فعلی این مجموعه نیز نیم‌نگاهی به این قسمت مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان داشته اما به دلیل کمبود  بودجه توان مالی کافی برای مرمت و بازگشایی این درب را ندارد. بنابراین بازدیدکنندگان مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان تا زمان افزایش بودجه این مجموعه همچنان با بسته بودن این درب مواجه خواهند شد.

به نظر می‌رسد که اتیکت در دست مرمت نصب شده بر روی درب چوبی این قسمت محوطه کاخ گلستان حکم مسکوت ماندن مرمت آن را دارد و معنی موجه نشان دادن تأخیر مرمت آن را می‌دهد.  

گفتنی است؛ برچسب در دست مرمت به شکلی بر روی بخش بخش کاخ گلستان حک شده که بیم آن می‌رود، لطمه بیشتری به تزئینات تاریخی محوطه این مجموعه وارد کند. این برچسب به وسیله چسب‌های نواری عریض بر روی نقش و نگارهای حک شده بر روی دیوارهای محوطه این مجموعه نصب شده و این امر با توجه به اصول حاکم بر کار مرمت شیوه درستی به نظر نمی‌رسد.

 
روایتی دیگر از وضعیت موزه برتر کشور/ بستن درهای شمس‌العماره به روی مردم
 

از کم و کاستی‌های دیگری که در یک نگاه گذرا به مجموعه فرهنگی تاریخ کاخ گلستان دیده می‌شود، می‌توان به نبود امکانات مناسب برای استفاده افراد کم‌توان جسمی از این مجموعه اشاره کرد. البته به نظر می‌رسد که چنین مجموعه‌ای که به ثبت جهانی رسیده به طور حتم باید خود را به این امکانات تجهیز کند و دربش را به روی همه قشرهای جامعه باز کند اما آن طور که مسئولان سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند، این امر به این زودی‌ها تحقق نمی‌یابد و نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی است.  

در اینجا می‌توان گفت کاخ گلستان در حالی به عنوان موزه برتر امسال انتخاب شده که گویی هنوز برای اختصاص چنین جایگاهی به خود مسیر زیادی را در پیش رو دارد و نیازمند توجه بیشتر مسئولان میراث فرهنگی کشور است. البته در این میان مردم نیز با طرح مطالبات سنجیده و استفاده مناسب از امکانات مجموعه می توانند کمک شایانی به جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه و تسریع روند مرمت آن بکنند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۸۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان