//
کدخبر: ۴۲۰۰۵۵ //
آشپزی | کله پاچه

طرز تهیه کله پاچه | غذای لذیذ ایرانی!

کله پاچه یکی از خوراک های سنتی ایرانی است. بهترین و کاربردی ترین آموزش و طرز تهیه کله پاچه را در اینجا مطالعه خواهید کرد.

طرز تهیه  کله پاچه | غذای لذیذ ایرانی!
به گزارش فرتاک نیوز،

کله پاچه یکی از قدیمی ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی است. البته این غذا تنها در ایران پخته نمی شود و یکی از محبوبترین غذاهای سنتی خاورمیانه و آسیا نیز شناخته می گردد. این غذا بسیار پر چرب و پر انرژی بوده به همین دلیل معمولاً به عنوان صبحانه سرو می شود.

مواد لازم برای تهیه کله پاچه

1 دست کله پاچه گوسفند( یک عدد کله گوسفند و چهار عدد پاچه گوسفند)

1 عدد پیاز درشت

2 عدد چوب دارچین

۲ حبه سیر

زنجبیل به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

روغن به میزان لازم

دستور تهیه کله پاچه

مرحله اول :

ابتدا باید کله پاچه خوب تمیز شود تا مو یا ضایعاتی نداشته باشد. برای این منظور آن را مستقیماً روی شعله های گاز قرار دهید تا حالت دودی پیدا کند و موهای آن کاملاً بسوزد. یک چاقو را روی پوست کله بکشید تا کاملاً موهای کز خورده تراشیده شود. سپس کله را به سمت پایین گرفته و چند بار روی زمین بکوبید تا اگر کرمی داخل بینی آن بود خارج شود. با استفاده از یک مسواک دندان های آن را خوب تمیز کنید. با کمک چاقویی که تیز باشد، کله را از قسمت لپ و زبان ببرید و با دست از دو طرف بکشید تا به دو نیم تقسیم شود. دوباره هر دو نیمه را به همراه پاچه ها روی حرارت مستقیم بگذارید. پس از آن که تمام موهای کله و پاچه ها کاملاً کز خورد آن ها را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه در یک تشت به همراه مقداری آب و نمک خوب بشویید و دست بکشید تا تمام سیاهی های آن ها برطرف شود. سپس آب کشیده و کنار بگذارید تا آب اضافی آن ها خارج شود.

مرحله دوم:

پیاز را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سیر ها را با استفاده از یک سیر خرد کن خوب له کنید و کنار بگذارید. یک قابلمه نسبتاً بزرگ را انتخاب کرده و به همراه مقداری روغن روی حرارت قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد، پیاز ها را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا طلایی شوند. کمی زردچوبه را به همراه سیر های له شده، فلفل سیاه و زنجبیل بریزید و تفت دهید تا خامی زردچوبه گرفته شود. کله و پاچه ها را به همراه مقدار قابل توجهی آب به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. شعله را زیاد کرده تا به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید حداقل به مدت ۸ ساعت خوب بپزند.

مرحله سوم:

یک ساعت قبل از پایان پخت نمک را داخل قابلمه بریزید و چوب دارچین را بیرون بیاورید. زمانی که گوشت های آن کاملا مغز پخت شدند، آب آن را از یک صافی رد کنید تا کاملاً شفاف شود. سپس دوباره آن را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دیگر تمام مواد با هم بپزند و خوب جا بیفتند. کله پاچه را در کاسه های کوچک کشیده و به همراه آبلیمو سرو کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۰۰۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان