//
کدخبر: ۳۴۳۵۱۱ //

سناریوهایی درباره آینده کرونا

فروکش کردن موج شیوع امیکرون، گمانه‌ها در مورد پایان همه گیری را تقویت کرده است.

سناریوهایی درباره آینده کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

در هفته‌های منتهی به پایان دو سالگی بیماری همه گیر کرونا، شماری از کشورها مانند انگلیس و دانمارک دست به کاهش محدودیت‌ها و اقدام‌های کرونایی شدند.

به گزارش «NDTV»، دانشمندان و کارشناسان بهداشتی هشدار می‌دهند که جهش‌های جدید بالقوه ویروس بیماری کرونا و نرخ نابرابر واکسیناسیون، بازگشت به زندگی عادی را که جهان مدت‌هاست در انتظار آن است، تهدید می‌کند.

اگرچه سازمان جهانی بهداشت اخیرا اعلام کرد که «مرحله حاد» همه گیری کرونا در صورت واکسینه شدن حدود ۷۰ درصد مردم جهان، تا اواسط سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت، اما اظهارنظرهای کارشناسان در اواخر ماه ژانویه در مورد نزدیک شدن پایان همه گیری، امیدهای بسیاری را در سراسر جهان رقم زد.

اعلام کشورها مبنی بر ورود به مرحله «آندمیک» (شیوع فصلی، بومی و خفیف کرونا که بشر قادر به زندگی با آن است مانند آنفولانزا) نگرانی‌های دانشمندان را در پی داشته است.

یک ویروس شناس دانشگاه «آکسفورد» می‌گوید که کلمه «آندمیک» بیشترین استفاده نادرست در همه گیری کرونا را داشته است.

وی افزود «یک بیماری می‌تواند بومی، گسترده و کشنده باشد.»

البته گزینه‌های دیگری در مورد آینده بیماری کرونا نیز وجود دارد.

یک مرکز علمی در انگلیس چهار سناریوی بالقوه را برای سال‌های آینده ارائه کرد.

این سناریوها براساس عدم قطعیت‌هایی مانند ظهور احتمالی سویه‌های جدید و توانایی واکسن‌ها در برابر بیماری در دراز مدت تعیین شده اند.

دو سناریو از این چهار سناریو عبارتند از:

- در بهترین حالت ممکن، در سال‌های آینده شیوع‌های منطقه‌ای یا فصلی کوچک تری رخ می‌دهد؛ هرچه تعداد افراد مبتلا در این شیوع‌ها بیشتر باشد تعداد موارد ابتلا به آنفولانزا کمتر خواهد بود.

- در بدترین سناریو، انواع غیرقابل پیش بینی جدید در امواج مکرر ویروس کرونا سبب می‌شوند محدودیت‌های شدید اعمال شوند.

کارشناسان بر این باورند که اجازه انتشار ویروس کرونا بدون کنترل آن به این ویروس اجازه و شانس بیشتری برای جهش‌های جدید می‌دهد.

آن‌ها همچنین با رد این تصور نادرست که تکامل ویروس‌ها آن‌ها را به سمت خوش خیمی می‌برد، می‌گویند که تضمینی وجود ندارد که گونه‌های جدید کمتر کشنده باشند.

وقتی صحبت از واکسن‌ها می‌شود نیز باید به شیوع سویه «امیکرون» توجه جدی شود که هم به عنوان یک هشدار و هم به عنوان یک آزمایش برای واکسن‌ها عمل کرد.

در عین حال، کارشناسان در مورد دریافت بی پایان واکسن‌ها هشدار داده و آن را استراتژی کوته بینانه‌ای می‌دانند؛ زیرا بررسی‌ها نشان داد که تزریق دوز چهارم واکسن در برابر «امیکرون» موثر نبود.

تلاش شرکت‌های واکسن سازی برای ساخت واکسن مقاوم در برابر سویه «امیکرون» نیز تاکنون بی فایده بوده است.

در این میان سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که بهترین راه برای پایان دادن به مرحله حاد همه گیری کرونا، این است که کشورهای ثروتمند به جای در پیش گرفتن رویه تزریق دوزهای تقویتی، واکسن‌های خود را به اشتراک بگذارند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، تنها ۱۳ درصد از آفریقایی‌ها تا اواخر ماه گذشته به طور کامل واکسینه شده بودند؛ رقمی که بسیار کمتر از ۷۰ درصد هدف مورد نیاز در اواسط سال بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۳۵۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان