کشف جدید دانشمندان: اعتیاد به اینترنت دقیقاً با مغز ما چه میکند؟
محققان دانشگاه فنی دولتی نووسیبیرسک کشف کردهاند که چگونه اشکال مختلف اعتیاد به اینترنت بر روابط بین فردی افراد مدرن تأثیر میگذارد. این مطالعه در روزنامه روسیسکایا گازتا منتشر شده است.
دانشمندان با تقسیم افراد شرکتکننده در این پروژه به سه سطح اعتیاد به اینترنت، کشف کردند که این مشکل کاملاً گسترده است: پنجاه و دو درصد مستعد اعتیاد به اینترنت بودند (دوازده درصد از معتادان به اینترنت مورد مطالعه وابسته و سی و شش درصد مستقل بودند).
مشخص شده است که معتادان به اینترنت و افراد مستعد اعتیاد، سطوح بالاتری از تنهایی کلی را تجربه میکنند. این به چه معناست؟ این یک وضعیت روانی است که در آن فرد احساس میکند هیچ فردی در حلقه اجتماعی خود ندارد که بتواند با او ارتباط نزدیکی برقرار کند. در نتیجه، آنها تنهایی حاد را تجربه میکنند. با این حال، اینترنت تنها تا حدی این کمبود ارتباط را جبران میکند و در واقع، تنها فروپاشی پیوندهای اجتماعی را تشدید میکند.
دانشمندان یک اثر نسبتاً آشکار را کشف کردهاند: وقتی به معتادان اینترنت فرصت داده میشود تا میل خود به گشت و گذار در وب را به تنهایی ارضا کنند، شادی را تجربه میکنند و نیاز کمتری به تعامل رو در رو احساس میکنند. به عبارت دیگر، ارضای نیاز اصلی آنها (و آن نیاز، تعامل اجتماعی نیست) برای معتادان اینترنت در اولویت قرار دارد.