//
کدخبر: ۴۶۲۰۵۸ //

تعویق انداختن علائم پیری با ورزش

یک فیزیولوژیست ورزشی گفت: ورزش با بالابردن آمادگی جسمانی، ایجاد حس شادی و تاثیرات روانی مثبت تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری در افراد است.

تعویق انداختن علائم پیری با ورزش
به گزارش فرتاک نیوز،

انیس قنبری در گفت و گویی، اظهارکرد: تا ۲۰ سال آینده باتوجه به شرایط کنونی جامعه درصد گروه سنی سالمند از گروه کودک و نوجوان بیشتر خواهد بود. از نظر سازمان بهداشت جهانی who نیز سالمندان به سه گروه جوان، میانسال و پیر تقسیم بندی می‌شوند و آمارهای جهانی می‌گوید در ۲۰۲۵، یک و دودهم میلیارد انسان سالمند و در ۲۰۵۰ این آمار به دو میلیارد نفر خواهد رسید و در ایران ۱۲ درصد یعنی حدود ۸ میلیون جمعیت سالمند داریم که این آمار در ۲۰۵۰ از هر سه نفر به یک نفر سالمند خواهد رسید.

او ادامه داد: از این رو امروزه پرداختن به مسئله مراقبت‌های فردی در جوانسالی و میانسالی یعنی قبل از شروع سن سالمندی، یک مسئله بسیار مهم در جوامع بشمار می‌رود. در همین راستا کاهش تحرک افراد به دلیل زندگی ماشینی و هوشمند سبب بروز برخی علائم در آن‌ها می‌شود که این امر باعث خواهد شد تا پیری زودتر از موعد برایشان فرا برسد.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: با پا گذاشتن به میانسالی، انباشت و افزایش بافت چربی و همچنین کاهش آب کلی بدن در نتیجه کاهش عملکرد فیزیولوژیک پایه ارگان ها و ذخیره عملکردی ارگان‌ها است و در ادامه نیز تغییرات وابسته به سن شروع می‌شود. از طرفی نیز سارکوپنی (از دست رفتن و زوال توده ماهیچه‌ای) در میانسالی منتظر کسانی است که فعالیت‌های ورزشی مستمر روزانه ندارند. پس از دست دادن توده عضلانی و قدرت عضلانی به طور عمومی در بدن، نتیجه سارکوپنی است.

او خاطرنشان کرد: بعد از ۵۰ سالگی نیز سالانه یک تا سه درصد توده عضلانی و یک و نیم تا ۵ درصد قدرت عضله از دست خواهد رفت و در برخی افراد که تحرک کمی دارند نیز سارکوپنی پیشتازی خواهد کرد و این عارضه جدی‌تر برایشان رخ خواهد داد.

قنبری عنوان کرد: امروزه علل اصلی مرگ و میر در افراد بالای ۶۵ سال به دلیل بیماری‌های قلبی، تنفسی، مغزی و نیز بیماریه‌ای کلیوی، آلزایمر، دیابت و ... است که نداشتن تحرک و مراقبت‌های فردی در میانسالی عامل اصلی بسته شدن عروق، ضعف، تغییرات قلبی، اختلالات شناختی، کاهش تعادل و اثرات نامطلوب دیگر است که ورزش با بالابردن آمادگی جسمانی، ایجاد حس شادی و تاثیرات روانی مثبت تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری در افراد است.

او بیان کرد: تقویت عضلات، تسهیل گردش خون، افزایش انعطاف پذیری، بهبود عملکرد قلبی _ عروقی _ ریوی، کاهش پوکی استخوان، کاهش ابتلا به سرطان روده و پروستات، کاهش خطر ابتلا به دیابت، تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت روانی نیز از فواید ورزش در دوران سالمندی به شمار می‌رود.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: توصیه می‌شود با توجه به رژیم غذایی و فعالیت های روزمره، فعالیت ورزشی را در برنامه روزمره خود بگنجانیم تا پیری خوشحال‌تر و مستقل‌تر بدون وابستگی به اطرافیان داشته باشیم. به سالمندان نیز توصیه می‌شود با مراجعه به افراد متخصص و بنابر آمادگی جسمانی شان، روزانه ۲۰ الی ۳۰ دقیقه را به تحرکات ورزشی سودمند مانند ورزش های ایروبیک (هوازی)، دوچرخه سواری، شنا و پیاده‌روی‌های سالم بپردازند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۲۰۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد