//
کدخبر: ۴۴۷۹۳۸ //

طرز تهیه خیارشور خانگی ترد و خوشمزه

خیارشور یکی از چاشنی‌های پرمصرف و خوشمزه است که در سفره خانواده‌های ایرانی هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

طرز تهیه خیارشور خانگی ترد و خوشمزه
به گزارش فرتاک نیوز،

این چاشنی محبوب را می‌توان با انواع غذاهای ایرانی، فست‌فودها و ساندویچ‌ها سرو کرد؛ اما بسیاری از افراد نسبت به خرید چاشنی‌های کارخانه‎ای دید مثبتی ندارد. از طرفی به دلیل آشنا نبودن با نکات تهیه خیارشور ترد، برای تهیه این چاشنی در خانه نیز چالش دارند.

به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب طرز تهیه خیارشور خانگی خوشمزه را به‌صورت گام‌به‌گام به شما آموزش دهیم. همچنین اگر به دنبال نکات کاربردی برای تهیه خیارشور ترد خانگی هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

مرحله اول؛ تهیه لیست مواد مورد‌نیاز برای تهیه خیارشور خانگی

اولین مرحله و یکی از اصلی‌ترین فرآیند آشپزی قبل از پخت‌وپز یا تهیه انواع ترشی و چاشنی، تهیه و آماده‌سازی مواد اولیه آن است. به‌این‌ترتیب کارایی و سرعتتان افزایش می‌یابد و فرآیند آماده‌سازی خیارشور ساده‌تر می‌شود. در نتیجه تمرکز بیشتری روی کارتان خواهید داشت و میزان خطا کاهش می‌یابد. موادی که برای تهیه خیارشور خانگی نیاز دارید شامل لیست زیر می‌شود:

  • خیار قلمی

  • سبزی معطر (ترخون، مرزه، شوید)

  • سیر

  • فلفل تند (سبز یا قرمز)

  • تخم گشنیز

  • نمک

  • آب

  • نخود (برای ترد شدن خیارشور)

اگر قصد تهیه خیارشور سرکه‌ای دارید، به سرکه سفید یا قرمز نیز نیاز خواهید داشت. استفاده از چاشنی‌هایی مانند نمک، فلفل و سبزی‌های معطر و میزان استفاده از آن‌ها بستگی به ذائقه خودتان دارد. افزودن نمک آبی کمک می‌کند که خیارشور بافتی ترد داشته باشد.

همچنین به دلیل وجود ترکیبات معدنی خاص، محصول سالم‌تر و با طعمی منحصربه‌فرد خواهید داشت. نمک یک نگهدارنده طبیعی است و به حفظ تازگی و جلوگیری از رشد باکتری‌ها در خیارشور کمک می‌کند. نمک آبی به دلیل ترکیبات خاص خود ممکن است کارایی بیشتری در این زمینه داشته باشد.

مرحله دوم تهیه خیارشور خانگی؛ شست‌وشوی کامل و دقیق سبزیجات

بعد از تهیه مواد اولیه، باید موادی مانند خیار، فلفل سبز، سیر و سبزی‌ها به خوبی و با دقت شسته شوند. ضد‌عفونی این مواد برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و انتقال هرگونه بیماری اهمیت بالایی دارد. بعد از شست‌وشو و آب‌کشی، مواد را روی یک پارچه تمیز و خشک قرار دهید تا آب آن‌‌ها به‌خوبی گرفته شود.

در‌صورتی‌که قصد دارید، مواد را برای طولانی‌مدت نگهداری کنید، استفاده از نمک صورتی نیز مفید خواهد بود. این نمک حاوی مقادیر قابل‌توجهی پتاسیم، منیزیم و کلسیم و فاقد هرگونه مواد افزودنی، چربی، کالری، فیبر، قند و کربوهیدرات است. این فواید بی‌نظیر باعث شده است که قیمت نمک صورتی نسبت به قیمت‌ نمک‌های یددار و نمک دریایی بالاتر باشد.

مرحله سوم؛ تهیه مخلوط آب و نمک برای خیارشور

در مرحله سوم باید آب و نمک مورد‌نیاز برای تهیه خیارشور را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کنید و روی حرارت گاز قرار دهید. سپس اگر تمایل به استفاده از سرکه دارید، سرکه را نیز به آب اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا این مخلوط به نقطه جوش برسد. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که برای تهیه خیارشور از چه سرکه‌ای استفاده کنیم؟ برای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و تهیه خیارشور با‌کیفیت بهتر است از سرکه‌‌های خانگی یا سرکه قرمز استفاده کنید.

مرحله چهارم تهیه خیارشور؛ چیدن خیارها در شیشه و نکاتی مرتبط با آن

در این مرحله باید خیارها را در یک ظرف شیشه‌ای تمیز بچینید. قبل از قرار دادن خیارها در شیشه، با استفاده از خلال دندان، یک سوراخ روی هر خیار ایجاد کنید. با انجام این کار از پوک شدن خیارها جلوگیری می‌شود. همچنین با ایجاد سوراخ روی خیار، فرآیند آماده‌سازی خیارشور سریع‌تر خواهد شد.

مرحله پنجم طرز تهیه خیارشور؛ اضافه کردن سایر مواد

بعد از چیدن مقداری از خیارها، بین آن‌‌ها را با سیر، فلفل سبزی‌ها، نخود و تخم گشنیز پر کنید. توجه داشته باشید که پوست سیرها باید کنده شده باشد و به‌صورت دانه‌ای بین مواد قرار گیرد. بعد از اینکه شیشه تقریبا پر شد، ترکیب آب و نمک و سرکه جوش آمده را روی مواد بریزید. سپس در شیشه را به‌طورکامل و محکم ببندید.

نکات مهم برای تهیه خیارشور ترد و خوشمزه در خانه

با رعایت چند نکته ساده می‌توانید خیارشوری ترد و خوشمزه در خانه تهیه کنید. در زیر به هر‌یک از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • نکته اول: از نخود استفاده کنید. نخود با قرار گرفتن در ترکیب آب و نمک گازی تولید می‌کند که باعث ترد‌تر شدن خیارشور می‌شود. استفاده از 7 تا 8 دانه نخود خام و تمیز برای ترد شدن خیارشور کافی است.

  • نکته دوم: از آب جوشیده استفاده کنید. زیرا آب شیر حاوی کلر است و این موضوع منجر‌به کپک زدن و نرم شدن خیارشور می‌شود.

  • نکته سوم: از نمک به مقدار کافی استفاده کنید. معمولا برای هر لیتر آب (4 لیوان)، اضافه کردن 2.5 قاشق غذاخوری نمک کافی است.

  • نکته چهارم: استفاده بیش‌از‌حد از سرکه باعث نرم شدن خیارشور می‌شود. برای مثال در 3 لیتر آب (23 لیوان) فقط به کمتر از نصف لیوان سرکه برای تهیه خیارشور نیاز دارید.

  • نکته پنجم: به جای نمک یددار از نمک‌هایی مانند نمک دریا، نمک آبی و نمک صورتی که حاوی مواد معدنی طبیعی هستند استفاده کنید.

  • نکته ششم: با انتخاب خیارهای ریز، خیارشور خوشمزه و ترد‌تری خواهید داشت.

با رعایت این نکات می‌توانید در خانه خوشمزه‌ترین و تردترین خیارشور را آماده کنید. برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور نیز توجه داشته باشید که حتما از مواد سالم استفاده کنید.

با تهیه نمک‌های معدنی آبی و صورتی خیارشوری ترد و سلامت تهیه کنید

در این مقاله با طرز تهیه خیارشور خانگی آشنا شدیم. همچنین به بررسی نکات مهمی مانند استفاده از نخود، استفاده به اندازه از نمک و سرکه و نقش استفاده از نمک‌های معدنی برای تهیه یک خیارشور ترد پرداختیم. با استفاده از نمک‌های معدنی می‌توانید بافت و طعم متفاوت‌تری به این چاشنی محبوب ببخشید. نمک‌های آبی و صورتی هیمالیا حاوی مواد معدنی مختلفی هستند که علاوه‌بر خوش طعم‌تر شدن خیارشور، باعث افزایش ماندگاری و تهیه محصول سالم‌تری می‌شوند. با این حال، فراموش نکنید که مصرف نمک همیشه باید در حد تعادل باشد. همچنین تجربه شخصی و سلیقه فردی در انتخاب نمک برای خیارشور نقش مهمی دارد. در سایت بلو‌سالت 24 امکان خرید آنلاین انواع نمک آبی و صورتی و بررسی فواید و موارد مختلف استفاده از هریک این نمک‌ها را خواهید داشت. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۷۹۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد