//
کدخبر: ۷۰۲۶۸ //

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/۲۶دی

ادامه اعزام یگان های نظامی ترکیه به عفرین؛ 'شرق فرات در سوریه' تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه؛ گمانه زنی از احتمال مواجهه آمریکا و روسیه در سوریه؛ سخنان اردوغان مبنی بر حل مساله منبج و عفرین توسط نیروهای نظامی؛ عون خواستار کمک جهانی برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان؛ سفر سران گروه های مسلح سوریه به واشنگتن برای گرفتن کمک از سیا؛ پاکسازی 2 روستای دیگر در استان حماه؛ و حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه به معنای 'تجاوزی آشکار'؛ از مهم ترین اخبار روز سه شنبه کشور سوریه است.

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/26دی
به گزارش فرتاک نیوز،

** اعزام یگان‌ها و خودروهای نظامی ترکیه به مناطق مرزی سوریه که از چهار روز پیش آغاز شده، ادامه دارد و ارتش ترکیه طی چند روز اخیر نیروهای زیادی در مرز این کشور با سوریه مستقر کرده است.

 

گفته می شود که دولت ترکیه قصد دارد در عفرین و منبچ سوریه عملیات نظامی علیه گروه های مورد حمایت آمریکا شامل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را آغاز کند.

 

مقامات دولت ترکیه طی روزهای گذشته با اعلام نارضایتی از همکاری آمریکا با گروه های تروریستی و معارضان کرد سوری به طور مستمر نسبت به احتمال آغاز عملیات نظامی در اطراف عفرین و منبچ هشدار می دادند.

 

** به گزارش روزنامه ینی شفق ترکیه، پس از عفرین، مناطق شرقی فرات در خاک سوریه نیز به دلیل تحرکات گروه های تروریستی تحت حمایت آمریکا به تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه تبدیل شده است.

 

این منبع خبری در گزارشی با عنوان 'پس از عفرین، شرق فرات' از توجه ترکیه به این منطقه پس از اعلام نیروهای آمریکایی مبنی بر ایجاد و استقرار ارتشی 30 هزار نفری موسوم به نیروی امنیت مرزی سوریه و برخی از اقدامات پ.ک.ک در منطقه عفرین، نوشت: گام های برداشته شده آمریکا در سوریه خطری را متوجه تمامیت ارضی این کشور کرده که روسیه، دولت اسد و ترکیه را در جبهه ای علیه خود بسیج کرده است و ما می دانیم که آمریکایی ها با تجزیه سوریه هدفی بسیار استراتژیک یعنی ایجاد منطقه ای برای جولان اسراییل در سر می پروراند.

 

** پژوهشگر و نویسنده سوری در مطلبی منتشره در پایگاه اطلاع رسانی المیادین با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست سوچی از یک سو و تحولات میدانی سوریه در غرب و شرق رود فرات از سوی دیگر، به احتمال افزایش مواجهه مستقیم آمریکا و روسیه در سوریه پرداخت.

به نوشته وی، آمریکا تلاش می کند تا سطح مقابله با مسکو در خصوص سوریه را در سخنرانی های سیاسی و رسانه ای به خصوص علیه نشست سوچی بالا ببرد و به دنبال فرصت مناسبی است تا در عرصه میدانی نیز آن را تحقق بخشد.

 

عقیل سعید محفوض معتقد است که آمریکا قصد دارد تا حمله خود را در عرصه میدانی به شکل مستقیم از طریق تاکید بر اهمیتی که رود فرات برای این کشور در مقابل ارتش سوریه و همپیمانان آن دارد و آن را خط قرمز خود می داند و غیر مستقیم از طریق همپیمانان خود و گروه های وابسته به آن ها از میان کردها یا عرب ها یا گروه های تندرو (تروریست ها) محقق کند.

 

** رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در آیین افتتاح یک طرح در آنکارا با هشدار به آمریکا در خصوص تشکیل ارتش تروریستی در شمال سوریه و استقرار گروه تروریستی پ.ک.ک و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) در جنوب مرزهای ترکیه، تاکید کرد که نیروهای نظامی ترکیه طی مدت کوتاهی مساله منبج و عفرین را حل خواهند کرد.

 

وی اظهار کرد: 'آمریکا اقرار کرده که در امتداد مرزهای ترکیه با سوریه یک ارتش تروریستی تشکیل داده و وظیفه ما انهدام آن قبل از تولد است.

 

** روزنامه ینی شفق در خبری اعلام کرد که مسیرهای حمل و نقل و هفت نقطه استراتژیک از جمله انبار اسلحه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) در منطقه عفرین سوریه هدف گلوله باران یگان توپخانه ارتش ترکیه قرار گرفت.

 

به گزارش این منبع خبری، ارتش ترکیه مراکز استراتژیک تروریست ها در روستاهای کادی، پاسوگان، مارناز، مالکیه، کازاویه، حمام و مسیر توزیع تسلیحات تروریست ها از جین دره سی تا عفرین را هدف توپخانه شدید خود قرار داد و به طور کامل منهدم کرد که در جریان حملات چند روز اخیر ارتش ترکیه در عفرین، حداقل 15 تن از عناصر پ.ک.ک کشته شده اند.

 

** در حمله خمپاره ای تروریست ها به محله نیل در شهر حلب یک غیرنظامی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند؛ همچنین در جریان این حملات خسارت هایی به چند خودرو و منزل مسکونی در محله السبیل و ماکامبو وارد شد.

 

گروه های مسلح تروریستی در ماه های اخیر بارها شهر حلب را هدف حملات خمپاره ای قرار داده اند.

** به گفته مدیرکل پزشکی قانونی سوریه، با آغاز بحران سوریه از 24 اسفند 1389 تا پایان سال میلادی 2017(10دی 1396) افزون بر 35 هزار شهروند سوری در استان های دمشق، حلب، حمص و لاذقیه قربانی حملات خمپاره ای و تک تیراندازهای تروریست شده اند.

 

زاهر حجو گفت که آمار دقیق قربانیان حملات خمپاره ای در دیگر استان های سوریه طی مدت هفت سال جنگ در این کشور در دست نیست و برای دانستن آن در سال جدید تلاش می شود.

 

** رئیس جمهوری لبنان که کشورش میزبان حدود یک و نیم میلیون آواره سوری است، بار دیگر از جامعه جهانی برای بازگشت امن آوارگان به کشورشان کمک خواست.

 

میشل عون امروز در جمع نشست سالانه با سفیران و دیپلمات های مقیم بیروت در کاخ ریاست جمهوری لبنان از حل مشکل آوارگان برای بازگشت به کشورشان به عنوان یک مساله بسیار ضروری یاد کرد.

 

به دنبال بحران و جنگ در کشور سوریه در همسایگی لبنان، حدود یک و نیم میلیون سوری به این کشور پناه آورده اند و لبنان هم پذیرای این آوارگان به عنوان وظیفه انسانی بوده، اما ادامه حضور آن ها هزینه های اقتصادی زیادی را بر این کشور تحمیل کرده است.

 

** به گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندهان گروه های مسلح سوریه برای گرفتن کمک از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با سفر به واشنگتن و ملاقات با چندین مقام آمریکایی، خواستار کمک واشنگتن برای مبارزه با نفوذ ایران در سوریه شده اند.

 

مصطفی سجاری، یکی از فرماندهان گروه های مسلح سوریه به خبرگزاری رویترز گفت: ما درخواست دریافت سلاح و مهمات از واشنگتن داریم و نباید آمریکا ارتش سوریه آزاد را تنها بگذارد.

 

مقام های آمریکایی نیز در پاسخ به فرماندهان گروه های مسلح سوریه پاسخ دادند که اولویت ترامپ شکست دادن داعش است و این که آمریکا تا کنون از کمک های خود به گروه های مسلح سوریه از جمله ارتش سوریه آزاد نتیجه مثبتی نگرفته است.

 

به گزارش رویترز، اعضای این گروه مسلح سوری با اعضای کنگره آمریکا و مقام های کاخ سفید گفت و گو کرده اند و می خواهند با مقام های وزارتخانه های دفاع و امور خارجه آمریکا نیز دیدار و گفت و گو کنند.

 

** ارتش سوریه با پشتیبانی گروه های دفاع مردمی با پاکسازی دو روستای حجیله و تله مشرفه واقع درحومه شرقی استان حماه، آخرین کانون های تجمع تروریست های داعش در مناطق روستایی استان حماه را نابود کردند.

 

گروه تروریستی داعش در حومه شرقی استان حماه دارای مواضع پراکنده ای بود که با انجام حملات خمپاره ای مردم روستایی را مورد هدف قرار می داد.

 

** فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در گفت و گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک با تاکید بر این که دمشق حضور نیرو و پایگاه های آمریکایی در کشورش را به معنای تجاوز به خاک خود می داند؛ وجود هرگونه پایگاه خارجی را از نظرحکومت سوریه غیرقابل قبول و یک اقدام خصمانه و اشغالگری دانست.

 

وی از دولت ترکیه نیز خواست که همه نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

 

وزارت خارجه سوریه همچنین امروز در بیانیه ای، تصمیم آمریکا برای ایجاد گروه های مسلح تروریستی جدید در شمال شرق این کشور را محکوم کرد.

 

آمریکا در نظر دارد با همکاری گروه های معارض سوری نیروی جدیدی متشکل از 30 هزار نفر در شمال شرق این کشور تشکیل دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۲۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان