//
کدخبر: ۶۷۷۴۴ //

اختلافات سر باز کرده آنکارا و مسکو درباره سوریه نشست سوچی را تهدید می‌کند

در مقابل همگرایی سیاسی بزرگی که در حال حاضر میان ترکیه و روسیه وجود دارد و قرارداد اخیر خرید سامانه موشکی S-۴۰۰ در راس آن قرار دارد، دو طرف همچنان در مورد برخی مسائل در بحران سوریه اختلافاتی با یکدیگر دارند.

اختلافات سر باز کرده آنکارا و مسکو درباره سوریه نشست سوچی را تهدید می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، برخی کارشناسان بر این باورند با وجود هماهنگی بسیاری که میان آنکارا و مسکو در مورد سوریه وجود دارد، اما تا این لحظه موارد اختلاف میان آنها برقرار است که از مهمترین آنها می‌توان به مساله کردها، سرنوشت بشار اسد، سرنوشت مخالفان مسلح سوری در آینده سوریه و آنچه "نفوذ ایران در سوریه" خوانده می‌شود، اشاره کرد.

 

علاوه بر این‌ها به باور ترکیه درگیری‌هایی که دمشق با حمایت هوایی روس‌ها علیه مناطق مختلف به اطراف ادلب انجام می‌دهد، توافقنامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه به عنوان مهمترین توافق حاصل از هماهنگی‌ها میان دو طرف را به خطر می‌اندازد.

 

جلال سلمی، پژوهشگر سیاست بین‌الملل در این رابطه گفت: با توجه به اختلافات آنکارا و مسکو در سیاست‌های خارجه‌شان، اختلافات میان آن دو اختلافاتی استراتژیک و قابل استمرار هستند.

 

این پژوهشگر اظهار داشت: میان طرح فعلی ترکیه موسوم به "امپراتوری عثمانی جدید" که به دنبال گسترش روابط اقتصادی،‌ امنیتی و اجتماعی با کشورهای منطقه است و طرح روسیه موسوم به "اوراسیای جدید" با هدف ایجاد نقاط نفوذ برای روسیه در بالکان و خاورمیانه تعارض استراتژیک وجود دارد.

 

سلمی درباره پرونده سوریه نیز گفت: اختلافات میان ترکیه و روسیه در مورد کردها همچنان نگرانی اصلی مسؤولان دو طرف است. ترکیه در مورد ایجاد حکومتی خودگردان برای کردها در سوریه نگرانی‌هایی دارد. این کشور با مشارکت کردها در دولت سوریه مشکلی نداشته، بلکه مخالف ایجاد قدرتی نظامی برای آنها خارج از چارچوب دولت سوریه است.

 

این پژوهشگر سیاست‌های بین‌المللی درباره آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز گفت: مسکو از تضمین‌هایی که پیش از این درباره بشار اسد به آنکارا داده بود، عقب‌نشینی کرده است.

 

وی افزود: پیش از این مسکو همواره از نقش مرحله‌ای اسد در سوریه سخن می‌گفت، اما اکنون از بقای غیرمشروط او در این کشور می‌گوید، زیرا آنگونه که به نظر می‌رسد مسکو توان برکناری اسد از قدرت را ندارد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه چند روز قبل مخالفت خود را با دستیابی به راه حلی در سوریه بدون برکناری اسد از قدرت اعلام کرد. این امر انتقادات وزارت خارجه روسیه را در پی داشت.

 

وی در ادامه به اختلاف مهم دیگری میان ترکیه و روسیه در مورد سوریه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روسیه برای نابودی مخالفان در سوریه تلاش می‌کند. این در حالی است که ترکیه سعی دارد این مخالفان به ویژه شاخه مسلح آنها را در ساختار ارتش جدید سوریه بگنجاند.

 

اما اختلاف بزرگتر دو طرف از نظر سلمی "نفوذ ایران در سوریه" است.

 

وی در این رابطه اظهار داشت: بدون کمترین تردیدی نقش ایران در سوریه یکی از مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنکاراست و به نظر می‌رسد نشست‌هایی که میان دو طرف بدون حضور ایرانی‌ها برگزار می‌شود، همواره در این مسیر دچار مشکل می‌شود.

 

در مقابل برخی دیگر از کارشناسان اختلافات میان مسکو و آنکارا را اندک دانسته و آنها را اختلافاتی جزئی و غیراستراتژیک دانستند که طبیعتا در بحران پیچیده سوریه بروز می‌کند.

 

در مقابل هشام منور، پژوهشگر سیاسی مسائل بین‌الملل درباره اختلافات دو طرف ترکیه و روسیه در مورد سوریه گفت: هماهنگی‌ها رو به بهبودی مستمر است و احتمال دارد در مرحله آتی به تشکیل ائتلافی استراتژیک و تاریخی منجر شود.

 

وی افزود: توافقی میان آنکارا و مسکو در مورد کنفرانس سوچی به عنوان مهمترین رویداد برای حل بحران سوریه به دست آمد و برخی اختلافات جزئی در این کنفرانس در مقابل تشکیل آن که احتمال دارد منجر به حصول راه حلی برای بحران سوریه شود، اهمیت چندانی ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۷۷۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان