//
کدخبر: ۴۴۵۰۶۴ //

قابل توجه افرادی که انگشت‌‌شان را داخل بینی می‌کنند!

قتی هنگام انگشت کردن در بینی، کسی ما را ببیند، خجالت زده می‌شویم، اما این کار تنها یک عادت بد نیست، بلکه مطالعه‌ای نشان می‌دهد افرادی که مدام این کار را انجام می‌دهند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

قابل توجه افرادی که انگشت‌‌شان را داخل بینی می‌کنند!
به گزارش فرتاک نیوز،

وقتی هنگام انگشت کردن در بینی، کسی ما را ببیند، خجالت زده می‌شویم، اما این کار تنها یک عادت بد نیست، بلکه مطالعات علمی نشان می‌دهد افرادی که مدام انگشت خود را داخل سوراخ بینی‌شان می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

بر اساس گزارش «نیویورک‌پست»، مطالعه‌ای جدید که به توسط محققان دانشگاه سیدنی انجام شده است، و اواخر سال ۲۰۲۳ در مجله «بایومولکولز» (Biomolecules) منتشر شده، نشان می‌دهد که رابطه مستقیم میان انگشت کردن در بینی و خطر ابتلا به آلزایمر وجود دارد.

طبق این مطالعه‌، اگرچه انگشت کردن در بینی ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما می‌تواند عواقب مخربی به همراه داشته باشد.

عادت وارد کردن انگشت در بینی که در پزشکی به نام «رینوتیلکسومانیا» معروف می‌شود، میکروب‌ها وباکتری‌هایی را وارد حفره حساس بینی می‌کند که باعث التهاب مغز می‌شوند؛ التهاب مغز نیز نشانه‌ای از بیماری آلزایمر است.»

دانشمندان توضیح دادند که: این التهاب در بیماری آلزایمر می‌تواند تا حدی ناشی از عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌هایی باشد که از طریق بینی و مجاری بویایی وارد مغز می‌شوند.

به گفته‌ آن‌ها، تغییرات در محیط بینی به دلیل رشد بیش از حد میکروب‌ها می‌تواند سرچشمه عفونت‌های مزمن و خفیف مغزی باشد.

با اینکه دانشمندان هنوز در مورد علت اصلی بیماری آلزایمر اطلاعی ندارند، اما در مغز بیماران تجمع پروتئینی به نام تاو (tau) را پیدا کرده‌اند که رابطه مستقیم با پاسخ ایمنی بدن وجود دارد.

آن‌ها بر این باور هستند که هنگامی که سلول‌های سیستم ایمنی به دلیل تکرار انگشت کردن در بینی فعال می‌شوند، این استرس در بدن که به شکل التهاب بروز می‌کند، به ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله آلزایمر منجر می‌شود.

گفتنی است که بیش از شش میلیون نفر به بیماری زوال سلول‌های عصبی «آلزایمر» میتلا هستند؛ بیماری که عمدتا افراد ۶۵ سال و بالاتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۵۰۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان