//
کدخبر: ۴۳۹۳۶۰ //

لباس رنگ گرفته را چطور پاک کنیم؟

رنگ گرفتن لباس‌ها یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از ما با آن روبه‌رو می‌شویم.

لباس رنگ گرفته را چطور پاک کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این مشکل ممکن است ناشی از شستشوی لباس‌های رنگی با لباس‌های سفید، استفاده از مواد شوینده نامناسب یا شست‌وشو در دمای بالا باشد.

هرچند این مشکل در ابتدا نگران‌کننده به نظر می‌رسد، اما راه‌حل‌های متعددی برای رفع آن وجود دارد. در این مقاله، قصد داریم تا پنج روش موثر برای پاک کردن رنگ گرفتگی لباس‌ها را آموزش دهیم. این روش‌ها ساده، امن و بیشتر اوقات با استفاده از مواد موجود در خانه، قابل اجرا هستند. پس با ما همراه باشید تا با هم این مشکل رایج را حل کنیم.

شستشوی مکرر لباس؛ راه متداول و راحت برای حذف رنگ گرفتگی

شست‌وشو مکرر لباس برای حذف رنگ گرفتگی با آب و شوینده معمولی یکی از راه‌های ساده و موثر است. برای این کار، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • لباس رنگ گرفته را از لباس‌های دیگر جدا کنید و به هیچ وجه اجازه ندهید خشک شود.

  • یک سطل را از  آب گرم و مقداری شوینده ملایم مخصوص لباس‌های رنگی پر کنید.

  • لباس رنگ گرفته را در آب فرو و با دست یا برس ملایم ماساژ دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا رنگ از لباس خارج شود.

  • لباس را با آب ولرم آبکشی و از چرخاندن آن خودداری کنید.

  • لباس را در فضای آزاد و دور از نور مستقیم خورشید خشک کنید. اگر لباس را در ماشین خشک‌کن بگذارید، ممکن است رنگ آن تثبیت شود و دیگر قابل حذف نباشد.

این روش برای لباس‌های سفید یا روشن نیز موثر است. اما اگر رنگ گرفتگی شدید باشد، از روش‌های دیگری مانند استفاده از سرکه سفید، چای سبز یا مایع سفید کننده اکسیژن‌دار استفاده کنید. در ادامه به هرکدام از این روش‌ها به‌صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

استفاده از ترکیب سرکه سفید و مواد شوینده برای رفع رنگ گرفتگی لباس

استفاده از ترکیب سرکه سفید و مواد شوینده یکی از روش‌های موثر برای پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته است. سرکه سفید خاصیت اسیدی دارد که رنگ‌های غیرمطلوب را از لباس‌ها جدا می‌کند و موجب نرمی و تمیزی بیشتر لباس‌ها می‌شود. برای این کار، از دو روش زیر استفاده کنید:

  • روش اول: یک یا دو فنجان سرکه سفید را با مواد شوینده مخلوط کنید و آن را در ماشین لباسشویی بریزید. سپس لباس‌های رنگ گرفته را در ماشین بگذارید و به روش معمول شست‌وشو دهید.

  • روش دوم: لباس‌های رنگ گرفته را در یک سطل آب گرم با یک یا دو فنجان سرکه سفید به مدت یک شب خیس کنید. این کار باعث می‌شود رنگ‌های زائد از لباس‌ها خارج شوند. سپس لباس‌ها را با ماده شوینده مناسب شستشو دهید.

این روش برای لباس‌های سفید یا روشن نیز موثر است و باعث سفیدی و درخشان شدن لباس‌ها می‌شود. همچنین مهم است که از سرکه سفید استفاده کنید و نه سرکه‌های رنگی یا معطر که ممکن است لباس‌ها را لکه دار کنند. همچنین بیشتر تعمیرگاه‌‌های ماشین لباسشویی، استفاده از سرکه سفید و مواد شوینده را به‌عنوان موثرترین روش پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته پیشنهاد می‌دهند.

Picture1

پاک کردن لباس‌های رنگ گرفته با استفاده از محلول آب و جوش شیرین

جوش شیرین یک نوع اسید آلی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. این اسید خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی دارد و رنگ‌های مختلف را از روی پارچه‌ها جدا می‌کند. جوش شیرین با ایجاد واکنش شیمیایی با رنگ‌ها، آن‌ها را تجزیه و باعث می‌شود که رنگ گرفتگی لباس‌ها کمرنگ یا از بین برود.

برای استفاده از این محلول، یک استکان جوش شیرین را با چهار لیتر آب مخلوط کنید و لباس‌های رنگ گرفته را در آن بخیسانید. پس از چند دقیقه، لباس‌ها را از محلول خارج کرده و با آب و شوینده‌های معمولی شست‌وشو دهید. این کار موجب می‌شود که رنگ گرفتگی لباس‌ها کاملا از بین برود و لباس‌ها به حالت اولیه خود برگردند.

استفاده از مایع سفید کننده اکسیژن دار برای رفع رنگ گرفتگی شدید لباس

مایع سفید کننده اکسیژن دار یک نوع ماده شیمیایی حاوی اکسیژن فعال است. این اکسیژن فعال با رنگ‌های موجود در پارچه‌ها واکنش نشان می‌دهد و آن‌ها را تجزیه می‌کند. بنابراین، مایع سفید کننده اکسیژن دار رنگ گرفتگی شدید لباس‌ها را تا حد بسیاری از بین برده و آن‌ها را سفید و تمیز می‌کند. البته براساس مشاوره تعمیرکار ماشین ظرفشویی استفاده بی‌رویه از مایع‌های سفیدکننده به قطعات ماشین لباسشویی شما آسیب می‌رساند. مایع شوینده اکسیژن دار برای انواع پارچه‌ها مناسب است و به آن‌ها آسیب نمی‌رساند. برای استفاده از مایع سفید کننده، باید مقدار مورد نیاز آن را باتوجه‌به دستورالعمل روی بطری آن، در آب حل کنیم و لباس‌های رنگ گرفته را در آن قرار دهیم. پس از چند ساعت، لباس‌ها را از محلول خارج کرده و با آب و شوینده‌های معمولی شست‌وشو دهیم.

برای استفاده از مایع سفید اکسیژن‌دار در لباس‌شویی باید به نکات زیر توجه کنیم:

- ابتدا برچسب مراقبت از لباس‌ها را بررسی کنیم تا مطمئن شویم که مایع سفیدکننده اکسیژن‌دار برای آن‌ها مناسب است و آسیبی به رنگ و بافت لباس نمی‌رساند.

- سپس مقدار موردنیاز مایع سفید اکسیژن‌دار را با‌توجه‌به دستورالعمل روی بطری آن، در آب حل کنیم. معمولا برای هر لیتر آب، یک قاشق سوپ‌خوری مایع سفیدکننده اکسیژن‌دار کافی است.

- بعد از آن، لباس‌های رنگ گرفته یا کثیف را در محلول حاصل قرار دهیم و بگذاریم چند ساعت در آن بمانند. مدت زمان غوطه‌وری بستگی به شدت رنگ گرفتگی یا کثیفی لباس‌ها دارد.

- در نهایت، لباس‌ها را از محلول خارج کرده و با آب و شوینده‌های معمولی در ماشین لباسشویی شست‌وشو دهید. در صورت لزوم از مقدار کمی مایع سفید اکسیژن‌دار، در محل ریختن مایع ماشین لباسشویی استفاده کنید.

Picture2

بازگرداندن رنگ طبیعی لباس با استفاده از محلول چای سبز و نمک

چای سبز خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی دارد و با رنگ‌های موجود در پارچه‌ها واکنش نشان داده و آن‌ها را تجزیه می‌کند. چای سبز رنگ گرفتگی شدید لباس‌ها را از بین برده و آن‌ها را روشن و تمیز می‌کند. این چای برای انواع پارچه‌ها مناسب است و به لباس‌ها آسیب نمی‌رساند. برای استفاده از چای سبز، باید روش زیر را دنبال کنیم:

- ابتدا لباسی که رنگ گرفته را ۱۵ دقیقه در آب سرد و پودر لباسشویی بطور عادی بشویید. این‌کار قسمتی از رنگ گرفتگی لباس را از بین می‌برد.

- سپس یک تشت را از آب داغ پر کنید و داخل تشت مقدار ۲ تا ۳ لیوان چای سبز دم کرده بریزید و لباس‌ها را ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.

- بعد از ربع ساعت، لباس‌ها را از تشت خارج کرده و روی یک سطح پهن کنید و بر قسمت‌های رنگی، نمک بریزید. ۲۰ دقیقه بعد لباس‌ها را به روش‌های معمول شست‌وشو دهید یا توی ماشین لباسشویی بیندازید.

این روش باعث می‌شود که رنگ گرفتگی لباس‌ها از بین برود و لباس‌ها به حالت اولیه خود برگردند.

تعمیر خرابی‌ ماشین لباسشویی در اثر استفاده بیش‌ازحد از سفیدکننده‌ها توسط تیم تعمیرآنلاین!

در این مقاله 5 روش اعجاب‌انگیز پاک کردن رنگ‌گرفتی از روی لباس‌ها را با استفاده از محلول جوش‌شیرین، نمک و چای سبز، سفیدکننده اکسیژن‌دار و محلول سرکه و مایع شوینده به شما آموزش دادیم. بعضی از این روش‌ها در ماشین لباسشویی قابل استفاده هستند و برخی دیگر به ساختار پلاستیک یا قطعات داخل لباسشویی آسیب می‌زنند. برای اطمینان از ایمن بود این روش‌ها در ماشین لباسشویی از تعمیرکاران باتجربه در این حوزه مشاوره بگیرید. برای کاهش اتلاف وقت و هزینه مشاوران و تعمیرکاران آنلاین وبسایت تعمیرآنلاین در خدمت شما هستند. تعمیرآنلاین یک سایت خدمات آنلاین برای تعمیر انواع وسایل برقی در خانه شما است. برای ثبت سفارش و دریافت خدمات کافی است به آدرس tamironline.com مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۹۳۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان