//
کدخبر: ۴۳۵۶۵۶ //
اسفناج

اسفناج، سبزی پر خاصیت؛ از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش خطر ابتلا به سرطان

اسفناج، سبزی کم‌کالری و پرخاصیت؛ منبع غنی ویتامین K

اسفناج، سبزی پر خاصیت؛ از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش خطر ابتلا به سرطان
به گزارش فرتاک نیوز،

آیا می‌دانید خواص اسفناج چیست؟ اسفناج یک نوع سبزی فوق‌العاده مفید است که بیشتر افراد آن را به آهن فراوانی که دارد می‌شناسند. مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در اسفناج به حدی زیادی است که به جرات می‌توان آن را به عنوان یکی از مفیدترین و مغذی‌ترین انواع سبزیجات معرفی کرد.

اما مهم‌ترین خواص اسفناج چیست و چرا باید از این سبزی مفید در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟ آیا تا به حال چیزی در مورد عوارض مصرف اسفناج شنیده‌اید؟

ارزش غذایی اسفناج

اسفناج یک سبزی فوق‌العاده مفید است که به خاطر ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی که در آن وجود دارد، باید در رژیم روزانه مصرف شود.

اسفناج کالری کمی دارد و سرشار از مواد مغذی است. ۳ فنجان اسفناج می‌توانید بیشتر از ۳۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین کند. مصرف این سبزی مفید برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون و همچنین جلوگیری از کم‌خونی و بهبود زخم‌ها نیز مفید است.

اسفناج سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، فولیک اسید، آهن، کلسیم، منیزیم، پروتئین و منگنز است. می‌توانید از اسفناج هم به صورت خام و هم پخته در رژیم غذایی خود استفاده کنید. در ادامه به ارزش غذایی ۱۰۰ گرم اسفناج خام اشاره شده است.

با مهم‌ترین خواص اسفناج آشنا شوید

اسفناج یکی از خاص‌ترین انواع سبزیجات است که مقدار ویتامین و مواد معدنی زیادی دارد و مصرف آن به طرز شگفت انگیزی روی سلامت بدن تاثیر می‌گذارد. اسفناج سرشار از کاروتنوئید است که از آسیب رادیکال‌های آزاد و بروز سرطان در بدن جلوگیری می‌کند.

فیبر موجود در این سبزی موجب افزایش احساس سیری و تنظیم قند خون می‌شود. اسفناج مقدار کلسیم زیادی دارد و از همین رو مصرف آن برای تقویت استخوان‌ها نیز بسیار مفید است. در ادامه این بخش می‌توانید با مهم‌ترین خواص اسفناج برای سلامت آشنا شوید.

۱- خواص اسفناج برای سلامت پوست، مو و ناخن

اسفناج سرشار از ویتامین A است و از همین رو از پوست ما در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می‌کند. مصرف اسفناج مانع آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوست می‌شود و از همین رو از پیری پوست و ایجاد چین و چروک‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کند. اسفناج مقدار ویتامین C زیادی دارد و از همین رو برای سنتز کلاژن مفید است. منیزیم و آهن موجود در این سبزی موجب تقویت موها می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو به خصوص در خانم‌ها کمبود آهن است که اسفناج با تامین آهن مورد نیاز بدن از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که اسفناج حاوی بیوتین است و از همین رو برای افزایش رشد موها و همچنین جلوگیری از شکننده شدن ناخن‌ها نیز مفید است.

The-health-benefits-of-spinach-1

۲- خواص اسفناج برای لاغری

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف اسفناج می‌تواند موجب کاهش احساس گرسنگی و کاهش اشتها شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ۵ گرم عصاره اسفناج به مدت ۳ ماه می‌تواند تا ۴۳ درصد به کاهش وزن کمک کند. از طرف دیگر مصرف اسفناج میل به شیرینی را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود برای مدت زمان بیشتری سیری را تجربه کنید.

۳- فواید اسفناج برای جلوگیری از سرطان

گلیکوگلیسرولیپیدهای موجود در اسفناج خطر بروز سرطان را کاهش می‌دهند و از رشد تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری می‌کنند. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین A موجود در اسفناج برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مفید است و مصرف اسفناج برای ۲ بار در هفته نقش مهمی بر جلوگیری از بروز این سرطان دارد. کاروتینوئیدهای موجود در این سبزی در درمان سرطان موثر هستند و موجب کاهش التهاب و غیرفعال شدن سلول‌های سرطانی در بدن می‌شوند.

۴- خاصیت اسفناج برای درمان دیابت

مصرف اسفناج موجب افزایش احساس سیری می‌شود و به دلیل وجود نیترات از مقاومت به انسولین در بدن جلوگیری می‌کند. اسفناج التهاب را در بدن کاهش می‌دهد و به دلیل نشاسته کمی که دارد، برای افراد دیابتی بسیار مفید است. جالب است بدانید که اسفناج میل به شیرینی را کاهش می‌دهد و موجب کاهش قند خون در افرادی دیابتی می‌شود.

۵- خواص اسفناج برای تنظیم فشار خون

اسفناج سرشار از نیترات است و این ماده موجب کاهش سطح فشار خون و سلامت قلب می‌شود. نیترات موجود در اسفناج سفتی شریان‌ها را تسکین می‌دهد و موجب تنظیم فشار خون می‌شود. منیزیم موجود در اسفناج موجب تقویت جریان خون و تنظیم فشار خون می‌شود و یک سبزی فوق‌العاده برای افراد مبتلا به فشار خون بالا محسوب می‌شود.

۶- خواص اسفناج برای چشم

از مهم‌ترین خواص اسفناج برای چشم می‌توان به تقویت بینایی و جلوگیری از بروز بیماری‌های خطرناک مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا اشاره کرد. اسفناج سرشار از ۲ آنتی‌اکسیدان قوی به نام‌های لوتئین و زآگزانتین است و از همین رو موجب تقویت بینایی می‌شود.

۷- خاصیت درمانی اسفناج برای تقویت استخوان‌ها

مصرف اسفناج به افزایش سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. این سبزی سرشار از ویتامین K و کلسیم است و از همین رو موجب استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

۸- فواید اسفناج برای بهبود هضم

اسفناج حاوی فیبر است و از همین رو مصرف آن موجب افزایش احساس سیری و بهبود حرکات روده و همچنین بهبود هضم می‌شود.

۹- خاصیت اسفناج برای درمان آسم

اسفناج سرشار از ویتامین C است و این ویتامین در بدن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی از آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری می‌کند و به همین دلیل در درمان آسم موثر است. لوتئین و زآگزانتین موجود در برگ اسفناج می‌تواند از بروز آسم جلوگیری کند.

۱۰- فواید اسفناج برای رشد جنین در بارداری

از مهم‌ترین خواص اسفناج در بارداری می‌توان به بهبود رشد جنین اشاره کرد. اسفناج حاوی اسید فولیک است و از همین رو مصرف آن از نقص سیستم عصبی کودک جلوگیری می‌کند. مصرف اسفناج مانع زایمان زودرس می‌شود و به وزن گیری جنین نیز کمک می‌کند.

۱۱- بهبود عملکرد مغز از خواص اسفناج

یکی دیگر ز خواص اسفناج برای سلامت کمک به بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از افسردگی است. ویتامین K، فولات، لوتئین و بتاکاروتن موجود در اسفناج مانع زوال مغز می‌شود و برای جلوگیری از آلزایمر نیز مفید است.

۱۲- خواص اسفناج برای کم‌خونی

یکی از مهم‌ترین خواص اسفناج برای زنان جلوگیری از کم‌خونی است. اسفناج مقدار آهن و ویتامین C زیادی دارد و از همین رو از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند و یک سبزی بی‌نظیر برای درمان کم‌خونی است.

۱۳- اسفناج برای عضله سازی

اسفناج سرشار از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و از همین رو مصرف آن به ساخت و حفظ استخوان‌ها و عضله سازی بدن کمک می‌کند. از مهم‌ترین فواید اسفناج برای ورزشکاران می‌توان به بهبود عملکرد ورزشی و همچنین تولید انرژی در عضلات اشاره کرد.

۱۴- افزایش میل جنسی در مردان

یکی از مهم‌ترین خواص اسفناج برای مردان افزایش میل جنسی است. اسفناج سرشار از منیزیم و آهن است که این مواد موجب افزایش تستوسترون در بدن مردان می‌شوند و میل جنسی را افزایش می‌دهند.

۱۵- فواید اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اسفناج ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد و از همین رو مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از آسیب سلول‌ها می‌شود.

۱۶- خاصیت اسفناج برای سم زدایی بدن

ترکیبات شیمیایی موجود در اسفناج موجب کاهش التهاب و سم زدایی بدن می‌شوند. اسفناج از رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده جلوگیری می‌کند و به پاکسازی بدن کمک زیادی می‌کند.

۱۷- خواص سبزی اسفناج برای سلامت قلب

اسفناج سرشار از نیترات است و از همین رو مصرف آن موجب گشاد شدن رگ‌ها و بهبود جریان خون می‌شود. استفاده از اسفناج خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و برای تنظیم فشار خون و جلوگیری از سکته نیز مفید است.

۱۸- پیشگیری از آرتروز از فواید اسفناج

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف اسفناج می‌تواند از بروز آرتروز جلوگیری کند و با کاهش التهاب در بدن در درمان این بیماری نیز مفید باشد.

مضرات اسفناج برای بدن

اسفناج سرشار از مواد مغذی ضروری است و اکثر تحقیقات فواید بی‌نظیر این سبزی را تایید کرده‌اند. با این حال، مصرف بیش از حد اسفناج می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

حقیقت این است که اسفناج حاوی مقادیر زیادی اگزالات است و از همین رو مصرف این سبزی می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را افزایش دهد. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند، باید از مصرف اسفناج دوری کنند.

اسفناج را داروهای رقیق کننده خون تداخل دارد. ویتامین K موجود در اسفناج از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کند و از همین رو افرادی که از داروی رقیق کننده خون مثل وارفارین استفاده می‌کنند، نباید از اسفناج به مقدار زیاد استفاده کنند.

مقدار مصرف اسفناج در روز چقدر است؟

در طول روز بهتر است حداکثر از یک تا دو لیوان اسفناج خام (حدود ۶۰ گرم اسفناج) استفاده کنید.

سخن آخر

برای مصرف اسفناج راهکارهای مختلفی وجود دارد، می‌توانید از اسفناج به صورت خام در سالاد استفاده کنید و یا آن را بپزید و در ماست یا غذا بریزید. اضافه کردن اسفناج به کیک، دسر و اسموتی نیز یکی دیگر از روش‌های مصرف این سبزی ارزشمند است.

سوالات متداول

در این بخش به مهم‌ترین سوالات شما در مورد خواص و مضرات اسفناج پاسخ داده‌ایم.

آیا افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند، می‌تواند از اسفناج استفاده کنند؟

اسفناج یک سبزی با مواد مغذی زیاد و کربوهیدرات کم است و از همین رو مصرف آن در رژیم کتو مجاز است.

اسفناج خام بهتر است یا پخته؟

اسفناج خام مواد مغذی بیشتری نسبت به اسفناج پخته دارد. اما مصرف اسفناج خام ممکن است موجب نفخ شود و از آن جایی که اسفناج پخته نیز فواید زیادی برای بدن دارد، اکثر افراد ترجیح می‌دهند از اسفناج به صورت پخته استفاده کنند.

آیا اسفناج برای کاهش وزن مفید است؟

اسفناج کالری کمی دارد و موجب افزایش احساس سیری می‌شود و به همین دلیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

بهترین زمان مصرف اسفناج چه موقعی است؟

می‌توانید اسفناج را در طول روز و هر زمانی که دوست دارید مصرف کنید.

مضرات اسفناج برای کبد چیست؟

تاکنون مضراتی برای مصرف اسفناج برای کبد گزارش نشده است و مصرف این سبزی می‌تواند به پاکسازی کبد و درمان کبد چرب نیز کمک کند.

آیا خواص اسفناج خشک، پخته و خام یکی است؟

در حقیقت خواص اسفناج پخته، خام و خشک تفاوتی با هم ندارند و می‌توانید از اسفناج به هر شکلی که دوست دارید در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خواص اسفناج و ماست چیست؟

از مهم‌ترین خواص اسفناج و ماست می‌توان به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سردرد، روماتیسم و نقرس اشاره کرد.

منبع: اکالا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۵۶۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان