//
کدخبر: ۴۲۲۰۸۷ //

کرجی‌ها بخوانند؛ صداهایی که روان مردم را نشانه گرفته‌اند!

صدای موتور سیکلت، آلودگی صوتی خودروها، صدای بلند تلفن‌های همراه و... شلوغی‌های زیادی را ایجاد می‌کنند و اثرات جبران‌ناپذیری را برای مردم به همراه خواهند داشت.

کرجی‌ها بخوانند؛ صداهایی که روان مردم را نشانه گرفته‌اند!
به گزارش فرتاک نیوز،

رشد بی‌رویه جمعیت همراه با توسعه صنعتی و تکنولوژی در کلان شهر کرج، مشکلات فراوانی را برای شهرنشینان کرجی ایجاد کرده است. در این میان، آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست محیطی است که تاثیرات منفی زیادی برای ساکنان به وجود می‌آورد؛ هر نوع صدایی که انسان تمایل به شنیدن آن نداشته باشد و نسبت به آن احساس آزردگی کند، به عنوان آلودگی صوتی شناخته می‌شود.

سروصدا و آلودگی صوتی بر فعالیت‌های انسان تاثیر می‌گذارد، عوارض متعدد جسمی و روحی به همراه دارد و به‌راحتی آرامش افراد را سلب می‌کند. اثر روانی سروصدا به مشخصات فیزیکی مانند فشار، شدت صدا و فرکانس صدا بستگی دارد و افزایش آن باعث کاهش تمرکز و فعالیت‌های مغزی می‌شود و روی اعصاب تاثیر زیادی می‌گذارد.

آلودگی صوتی چه ضررهایی برای افراد دارد؟

آلودگی صوتی چه ضررهایی برای افراد دارد؟

آلودگی صوتی تاثیرات زیادی روی جسم و روح دارد؛ سرگیجه، سردرد، ضعف عمومی، بی‌خوابی و عصبی شدن علائمی هستند که آلودگی صوتی در بروز آن‌ها نقش بسزایی دارد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هیاهو و دغدغه‌های زندگی صنعتی و ماشینی، روی سلامت روان افراد و حال روحی شهروندان کلان‌شهرها تاثیر منفی می‌گذارند و باید فکری به حال آن کرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد خشونت می‌شود، آلودگی صوتی است و اگر نتوانید آن را کنترل کنید، باعث انجام دادن کارهایی خشونت‌آمیز می‌شود که مجازات قانونی در پی خواهند داشت.

تصور کنید از خواب بیدار می‌شوید و با روحیه‌ای شاد خانه را ترک می‌کنید و از فضای آرام خانه دور می‌شوید. در یک لحظه آرامش و سکوت خانه جای خود را به صداهای گوناگون اطراف می‌دهند و آشفتگی ذهنی جای آن را می‌گیرند. در طول روز این ناهنجاری‌های ذهنی به وسیله صداهای متفاوتی مثل بوق خودروها تشدید می‌شوند و سلامت روان شما را نشانه می‌گیرند.

در محیط کار هم عواملی هستند که باعث عصبانیت و خشونت شما می‌شوند؛ به‌طور مثال فرض کنید با مدیر یا ارباب رجوع با چالش مواجه شوید و از شما تقاضای بیجایی داشته باشند، سعی می‌کنید با صدای بلند و فریاد به آن‌ها پاسخ دهید. استمرار این وضعیت باعث آسیب به روان شما می‌شود و کنترل روانی خود را از دست می‌دهید. در شهرهای شلوغ مثل کرج باید راهکارهایی پیدا کنید که از لحاظ روانی کمتر آسیب ببینید و تاثیرات منفی را کنترل کنید.

برای کنترل خشم و عصبانیت چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

راه‌های کنترل خشم و عصبانیت ناشی از آلودگی صوتی از دیدگاه روانشناسی متفاوت است. در ادامه 7 روش برای کنترل خشم معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را در این شرایط تمرین کنید:

  1. تنفس عمیق: برای کنترل خشم سعی کنید به صورت معکوس اعداد را بشمارید. اینکار ضربان قلب شما را کاهش می‌دهد و باعث مدیریت خشم می‌شود.

  2. قدم زدن: ساعتی از شبانه‌روز را صرف پیاده‌روی و قدم زدن کنید. فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری، دویدن، راه رفتن و... باعث آرام شدن ذهن شما می‌شوند.

  3. کلمات آرامش‌بخش را در ذهن‌تان مرور کنید: کلمات و عباراتی را پیدا کنید که هنگام عصبانیت شما را آرام کنند. عباراتی مانند صبر داشته باشد، صبور باش و... می‌توانند کمی از عصبانیت شما کاهش دهند.

  4. زمانی برای استراحت در نظر بگیرید: زمانی را خارج از شهر سپری کنید و در محیطی به دور از هیاهو استراحت کنید؛ این کار باعث می‌شود ذهن شما کمی آرام‌تر شود.

  5. چیزی که شما را عصبانی می‌کند، عوض کنید: اگر مسیری که هر روز طی می‌کنید پر از شلوغی، ترافیک و آلودگی صوتی است، می‌توانید مسیر جدیدی پیدا کنید و چیزهایی که شما را عصبانی‌تر می‌کنند نادیده بگیرید. گزینه‌هایی که از ناراحتی و عصبانیت شما کم می‌کنند را انتخاب کنید حتی اگر وقت بیشتری از شما بگیرند!

  6. بیشتر لبخند بزنید: خشم خود را با جستجو راه‌هایی برای خندیدن کنترل کنید.

  7. کینه‌ای نباشید: ممکن است به‌طور دائم موقعیتی که باعث عصبانیت شما می‌شود را مرور کنید. در این شرایط نشخوار ذهنی به وجود می‌آید که می‌تواند شما را عصبانی‌تر کند. سعی کنید دید خود را عوض کنید تا سلامت روان‌تان به خطر نیفتد.

خشم و عصبانیت یک احساس طبیعی است که هرکس در زندگی خود هرازگاهی آن را تجربه می‌کند. اگر احساس می‌کنید شرایط زندگی و محیط باعث شده است شما به فردی پرخاشگر تبدیل شوید، باید به دنبال راه‌های سالمی برای کنترل آن باشید و با روانشناس و مشاور صحبت کنید.

آلودگی صوتی کرج که چاره‌ای برای حل آن نیست!

آلودگی صوتی کرج که چاره‌ای برای حل آن نیست!

ساخت‌وسازهای گسترده در کرج، مهاجر پذیر بودن آن، افزایش بی‌رویه خودروها و... عواملی هستنند که باعث ازدیاد جمعیت و افزایش آلودگی صوتی این شهر شده‌اند. آلودگی صوتی آثار بسیار زیادی بر بروز عصبانیت دارد و خشم ناشی از آن در برخی از موارد زیان‌ها و خسارات زیادی را به وجود می‌آورد. متاسفانه در این شهر چاره‌اندیشی برای این مشکل نشده است و خودتان باید به فکر سلامت روان و کنترل عصبانیت خود باشید.

اگر نکات بالا در کنترل خشم به شما کمک نکرد، می‌توانید با روانشناس کرج ارتباط بگیرید تا راه‌حل‌های مناسب برای این مشکلات به شما ارائه دهد که شما با انجام آن‌‌ها به‌سرعت از کوره در نروید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۲۰۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان