//
کدخبر: ۴۱۵۹۴۲ //

فرش گل برجسته بهتر است یا ساده؟

فرش در خانه و منزل هر فرد ایرانی یکی از اساسی‌ترین امکانات است.

فرش گل برجسته بهتر است یا ساده؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بسیاری از افراد دوست دارند برای کفپوش خانه خود از کارپت‌های ماشینی در انواع رنگ، طرح و مدل استفاده کنند. یکی از زیباترین انواع کارپت‌های ماشینی، قالی‌های نقش برجسته هستند. نحوه بافت این مدل محصولات به گونه‌ای است که در بخش‌هایی از آن که طرح باید برجسته باشد، ضخامت بیشتری دارد؛ به همین دلیل، باعث دیده شدن بهتر نقش و نگار می‌شود. قرارگیری این برجستگی‌ها در کنار قسمت‌های مسطح آن، باعث ایجاد سایه و روشن می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر درباره قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ گل برجسته و اینکه آیا نوع برجسته آن بهتر است یا ساده، صحبت کنیم.

Picture1

نحوه تولید کارپت های گل برجسته

تعداد کمی از تولیدکنندگان جهانی هستند که در صنعت فرش‌بافی خود، محصولات گل برجسته‌ دارند. این نوع محصولات به کارپتی گفته می‌شود که پرزهای نقوش آن بلندتر از پرزهای زمینه‌ بافته می‌شود و شکل 3 بعدی به خود می‌گیرند. این تصور در رابطه با مدل‌های گل‌برجسته وجود دارد که دستگاه‌های بافت و تولید آن‌ها، سبب ایجاد تولید کارپت نقش‌برجسته می‌شود، ولی این موضوع درست نیست. در حقیقت آن چیزی که نقطه تمایز و تفاوت این محصولات با دیگر مدل‌های آن شده و به عنوان تعریف مدل گل برجسته شناخته می‌شود، در نخ‌هایی است که برای بافت به کار می رود.

در آغاز کار باید بدانید که هیچ دستگاه فرش ماشینی در دنیا وجود ندارد که آن را به¬صورت برجسته تولید کند. همچنین تمام محصولاتی که توسط دستگاه‌های ماشینی، تولید می‌شوند صاف و یکدست هستند؛ ولی سوال اینجاست که پس چطور به وفور و در ابعاد، رنگ‌ها و شانه‌های مختلف در بازار فروش این محصولات، اینگونه طرح‌ها دیده می‌شود؟ نکته همین جاست؛ در زمان تولید محصولات گل برجسته در اصل از 2 نوع نخ اکرلیک متفاوت استفاده می‌شود که هر کدام با توجه به خاصیت و کاراییشان، وظیفه‌ معینی را به عهده دارند.

نوع نخ فرش گل برجسته

در کارپت‌های گل برجسته در اصل همراه با نخ اکرلیک استاندارد و معمولی که در تمام مدل‌های معمولی و استاندارد به ‌کار می‌رود، نوع نخ دیگری به نام نخ اکرلیک هایبالک نیز به کار می¬رود. این نوع نخ که از لحاظ واکنش به دما بسیار حساس بوده و در مدل‌های گل برجسته به عنوان رنگ زمینه نیز به کار رفته، استفاده می‌شود. در زمان تولید فرش ماشینی کلیه محصولات تولید شده خام هستند. همانطور که پیش از این بیان شد در زمان تولید و قبل از عملیات تکمیل محصول، رویه قالی مانند دیگر مدل‌ها صاف و یک‌دست است؛ ولی هنگامی که در راستای خط تکمیل قرار می‌گیرد، از رویه حوضچه های آهار عبور کرده و آهار داده می‌شود، پشت آن به طور کامل خیس می‌شود.

پس از عبور از قسمت خشک کن که به صورت حرارت غیرمستقیم است، این کالا از رویه غلطک‌های داغ عبور کرده و نخ‌های هایبالک به کاررفته در آن، به حرارت ناشی از خشک کن واکنش نشان داده و کمی منقبض و جمع می‌شوند؛ درحالی که نخ‌های استاندارد و معمولی که مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت غیرمستقیم دارند، به همان حالت اصلی خود باقی می مانند. فرشی که در پایان خط تکمیل شما ملاحظه می¬کنید، همان مدل گل برجسته‌ای است که در فروشگاه و نمایشگاه مشاهده می‌کنید. جالب است بدانید که دوام و عمر کارپت‌های استاندارد نسبت به گل برجسته خیلی بیشتر بوده ولی قیمت آن‌ها مانند قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ گل برجسته بیشتر از سایر مدل‌ها است.

Picture2

مزایا و معایب فرش گل برجسته نسبت به ساده

اگر قصد دارید برای منزلتان از مدل‌ها و طرح‌های مختلف نقش‌برجسته انتخاب کنید، لازم است تا درباره مزایا و معایبی که این محصولات دارند، اطلاعات بیشتری داشته باشید.

مزایا

در بخش زیر مزایای گوناگون قالی گل برجسته ذکر شده است:

زیبایی و ظرافت فرش‌ها: مهم‌ترین مزیت مدل‌های گل برجسته، زیبایی و ظرافت جذاب آن است. این محصولات در ابعاد کوچک و به عنوان تابلو نیز، یکی از محصولات بسیار محبوب در بازار است که زینت‌بخش‌ خانه‌ها است.

تراکم بالای گره‌ها: کارپت‌های دستباف و ماشینی نقش برجسته، هر 2 تراکم بالایی در تعداد گره دارند. این تراکم بالا دلیل لطافت بیشتر نسبت به سایر محصولات آن، با تراکم گره کم‌تر است. کارپت‌های ماشینی گل برجسته معمولا ۱۲۰۰ شانه است که شباهت زیادی با نوع دست‌باف برجسته دارند ولی لازم به ذکر است که قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ گل برجسته ماشینی کمتر از دستبافت است.

تنوع زیاد طرح‌های فرش نقش برجسته ماشینی: باز بودن دست طراح در ایده‌پردازی و استفاده از الیاف مختلف، باعث شده تنوع کارپت ماشینی نقش‌‌برجسته زیاد باشد. شما می‌توانید جدید‌ترین مدل‌ فرش پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب‌ها، فرش طلاکوب و... را در بازار یافته و مطابق با سلیقه خود خریداری کنید.

معایب

همچنین این نوع کارپت‌ها معایبی نیز دارند که در قسمت زیر شرح داده شده است:

• حضور کیفیت‌های پایین فرش: به علت استقبال زیاد افراد از این نوع محصولات، شرکت‌های بسیاری اقدام به عرضه این مدل کالا به بازار کردند. همین امر سبب شد برای پایین نگه‌داشتن قیمت، برای مثال قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ گل برجسته، از الیاف نامرغوب و کم¬کیفیت استفاده کنند.

• قیمت بالای فرش: قیمت این نوع محصولات بسیار بالاست و به همین علت نیاز به نگه‌داری و مراقبت ویژه دارد. قیمت مدل گل‌برجسته به ویژگی‌های زیادی بستگی دارد ولی عموما به‌خاطر الیاف خاصی که در آن به‌کار گرفته می‌شود، شانه و تراکم بالا که به ریزبافی کارپت کمک می‌کند، همچنین طراحی و نقوش روی آن، ممکن است گران قیمت‌تر از سایر محصولات در بازار باشد. برای مثال واضح است که قیمت فرش ۹ متری تراکم ۲۵۵۰ کمتر از قیمت ۹ متری با تراکم ۳۶۰۰ است.

• پاخور فرش گل برجسته: مدل‌های گل برجسته را اگر برای مصارف عادی و روزمره در مفروش‌ کردن اتاق‌ و قسمت‌های پررفت‌وآمد خانه در نظر داشته باشید، بد نیست بدانید که این محصولات در قیاس با سایر کارپت‌های ماشینی و دست‌بافت پاخور مناسبی ندارند و پس از مدتی استفاده، برجستگی خود را از دست می‌دهند.

Picture3

فرش گل برجسته بهتر است یا فرش ساده؟

هنگام خرید این محصول برای خانه، برای بسیاری از افراد سوال است که در واقع کدام نوع فرش بهتر است؟ طرح برجسته یا طرح ساده؟ برای خرید هر کدام از دسته‌های ساده یا گل برجسته پس از بررسی‌های لازم از جمله فضای خانه، میزان شلوغی خانه، تنوع رنگ در منزل و ویژگی‌های فرش ماشینی ، محصول خود را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. اگر خانه شما بزرگ است و به دنبال یک کارپت ماشینی لوکس هستید و قسمت پذیرایی از قسمت نشمین خانه جداست، خرید مدل گل برجسته جدید گزینه خوبی خواهد بود. به همین دلیل، توصیه می‌شود در محل‌های پر تردد مدل‌های گل برجسته پهن نشود؛ چون الیاف هایبالک یا ابریشم، ظرافت و حساسیت بالایی دارند و در مقایسه با الیاف اکریلیک، مقاومت کمی دارند.

اگر یک مدل ظریف و زیبایی را برای پذیرایی خود می‌خواهید و پذیرایی و نشیمن شما یکپارچه است؛ توصیه می‌شود به سراغ کارپت‌های 1200 شانه ماشینی ساده، 1000 شانه و تراکم 3000 یا 700 شانه با تراکم 2550 انتخاب کنید. برای پذیرایی¬های کوچک، گل برجسته بدون ترنج انتخاب عالی است.

همان طورکه می دانید کارپت‌های با طرح ترنج زیباتر بوده و با پهن شدن در مرکز اتاق، نوعی تقارن به وجود می‌آورند؛ ولی نوع بدون ترنج آن این گونه نیست و سبب بزرگتر نشان دادن پذیرایی می‌شود. اگر به¬دنبال کارپت‌های برجسته برای اتاق نشیمن هستید تا زیبایی اتاق را بیشتر کنید، مدل‌های 700 شانه گل برجسته پیشنهاد خوبی برای شماست؛ چون ضخامت نخ خاب این محصول، بیشتر از دیگر محصولات دستباف گونه است. شما می‌توانید مدل‌های مختلف این محصولات را اعم از فرش طلاکوب ، تابلو‌فرش‌های گوناگون و… در فروشگاه فرش کوروش بیابید و خریداری کنید.

نتیجه گیری

یکی از زیباترین جلوه‌های هنر کشورمان فرش است؛ کارپت‌های نقش برجسته نیز یکی از محصولات زیبا و خیره‌کننده‌ای هستند که این روزها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. کارخانه فرش کوروش، توانسته انواع مدل‌های گل برجسته را با بهترین کیفیت و با قیمت ارزان تولید کند. برای مثال قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ گل برجسته نسبت به فروشگاه‌های دیگر کمتر است و از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این مجموعه، جدیدترین مدل‌های گل برجسته را با قیمت کارخانه و به¬صورت مستقیم و بدون واسطه به بازار عرضه می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۵۹۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان