//
کدخبر: ۴۰۱۳۱۰ //

مشکلات جسمی در سفر هوایی و راهکارهایی برای رفع آنها

اگر نگوییم سفر با هواپیما محبوب‌ترین شیوه سفر محسوب می‌شود دست کم باید بگوییم سفرهای هوایی جزو پرطرفدارترین نوع سفر هستند.

مشکلات جسمی در سفر هوایی و راهکارهایی برای رفع آنها
به گزارش فرتاک نیوز،

مزیت اصلی سفر هوایی را می‌توان سرعت در رسیدن به مقصد و آسودگی در حین سفر به سبب وجود امکانات متعدد در میان مسیر دانست.

با این وجود سفرهای هوایی هم خالی از نقص نیستند. در حقیقت سفر با هواپیما همراه با برخی مشکلات جسمانی است. اگر همیشه به محض برنامه‌ریزی برای شروع سفر بدون معتلی اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌کنید و یا بطور مداوم در سفرهای هوایی به سر می‌برید ادامه این مطلب را دنبال کنید تا به شما بگوییم سفرهای هوایی چه مشکلات جسمی برای شما ایجاد می‌کنند و راهکار رفع آنها کدامند؟

عارضه ترومبوز وریدی در سفر هوایی

یکی از مشکلات جسمی سفر هوایی به ویژه پروازهای طولانی مدت عدم تحرک کافی بدن به خصوص پاها است. در شرایطی که به مدت طولانی بدن در یک حالت ثابت و بدون حرکت باقی می‌ماند گردش خون با اختلال مواجه می‌شود.

در چنین حالتی عضو بی‌تحرک بدن که معمولا شامل پاها است به سبب عدم گردش خون مناسب و آسیب به ناحیه وریدی یا دیواره رگ‌ها دچار تورم و قرمزی می‌شود و احتمال بروز لخته خونی به وجود می‌آید که به آن ترومبوز وریدی گفته می‌شود. اغلب خانم‌های باردار و یا افرادی که بطور زمینی سفر می‌کنند این حالت را تا حد زیادی تجربه کرده‌اند. در پروازهای طولانی مدت نیز مسافران ممکن است دچار این عارضه شوند.

با این حال چه با رزرو بلیط هواپیما آنلاین سفر کنید و چه با خرید بلیط قطار یا اتوبوس فرق چندانی ندارد زیرا در سفر با اغلب وسایل نقلیه این حالت می‌تواند پیش آید. بنابراین جای نگرانی نیست فقط کافی است قبل از پرواز جوراب‌های ضد واریس بپوشید و در طول پرواز هم هر از گاهی کمی در راهرو قدم بزنید و تلاش کنید تا کمی تحرک داشته باشید یا با انجام نرمش‌های ملایم تلاش کنید تا پاهای خود را از حالت ثابت خارج کنید. 

کمبود رطوبت در کابین هواپیما

هوایی که در کابین هواپیما در جریان است با آنچه در محیط عادی و روزمره با آن مواجهیم تفاوت‌هایی دارد. همین تفاوت‌ها هم منجر به ایجاد برخی مشکلات جسمی برای مسافران در سفر هوایی می‌شود و هر قدر ارتفاع هواپیما از سطح زمین بیشتر شود این مشکلات جسمی هم شدت بیشتری می‌گیرند. البته ناگفته نماند که بروز یا عدم بروز مشکلات جسمی ناشی از سفرهای هوایی و همچنین شدت آنها در بدن افراد مختلف بطور یکسان نیست. هوایی که در فضای هواپیما در گردش است میزان رطوبت بسیار کمی دارد و خشک است و همین امر موجب ایجاد وضعیت کم‌آبی در بدن می‌شود. نشانه‌های این کم‌آبی اغلب در دهان، گلو، چشم و پوست دیده می‌شود. بنابراین سوزش چشم، خشکی گلو و خارش پوست را می‌توان از مشکلات جسمی در سفر هوایی دانست که خوشبختانه راهکارهای زیادی هم برای مقابله با آن وجود دارد.

توصیه می‌کنیم اگر با بلیط لحظه آخری یا معمولی سفر می‌کنید در طول پرواز حتی اگر متوجه موضوع کم‌آبی بدنتان نشدید باز هم با صرف نوشیدنی‌هایی مانند آبمیوه‌ها یا آب معدنی در چند نوبت کم‌آبی بدن را جبران کنید تا با عوارض بعدی آن رو به رو نشوید. زیرا علاوه بر مشکلاتی که تا اینجا ذکر شد سردرد ناشی از کم‌آبی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند گربیان‌گیر مسافران پروازهای طولانی مدت باشد. 

سفر

جت لگ یا پرواززدگی در سفر هوایی

معمولا افرادی که بطور مرتب با هواپیما سفر می‌کنند تجربه پرواز را لذت‌بخش و بدون دغدغه توصیف می‌کنند با این وجود جت لگ یا پرواززدگی که از مشکلات جسمی سفر هوایی است می‌تواند تجربه شیرین پرواز را به یک کابوس تبدیل کند. جت لگ را می‌توان اینگونه  توضیح داد: معمولا افرادی که در یک منطقه زندگی می‌کنند بر مبنای زمان‌بندی خاصی که در آن نقطه جغرافیایی وجود دارد از یک نظم خاص و همیشگی در استراحت و خواب پیروی می‌کنند. از این رو اگر افراد به منطقه‌ای سفر می‌کنند که از نظر زمانی تفاوت فاحشی با مبدا سفر دارد این نظم بهم می‌خورد و در نتیجه برخی مشکلات جسمی به دنبال آن بروز می‌کنند.

درست مانند وقتی که قرار است به یک کشور خارجی با اختلاف ساعت زیاد سفر کنیم در این حالت زمان روز و شب ممکن است در دو کشور متمایز باشد و در نتیجه در عادت خواب و بیداری اختلال ایجاد می‌شود. خدمه پرواز یا خلبان‌ها نیز با مشکل جت لگ بسیار رو به رو می‌شوند و دچار اختلال در خواب، سردرد و خستگی مفرط می‌شوند. بنابراین اگر اقدام به رزرو بلیط هواپیما خارجی کرده‌اید در نظر داشته باشید که در طول پرواز بهتر است خواب خود را با ساعت کشور مقصد تنظیم کنید تا قبل از رسیدن به مقصد هماهنگی و سازگاری فیزیکی خود را با شرایط زمانی مقصد سازگار کرده باشید. 

گرفتگی گوش ها در پرواز

گرفتگی گوش و گوش درد از جمله رایج‌ترین مشکلات جسمی در سفر هوایی است که به دلیل اختلاف فشار هوا در درون گوش میانی ایجاد می‌شود. این مشکل بیشتر در زمان فرود آمدن هواپیما و یا لحظه به پرواز درآمدن هواپیما بیشتر بروز پیدا می‌کند زیرا در این زمان‌ها ارتفاع هواپیما به یکباره دچار تغییر می‌شود و همین موضوع باعث بر هم خوردن تعادل فشار هوا در گوش میانی و تغییر فشار هوا در این ناحیه می شود. هرچند گوش درد و گرفتگی گوش در پرواز را نمی‌توان مشکل جسمی تهدید کننده و جدی تلقی کرد اما با این وجود یکی از مشکلات جسمی آزاردهنده در سفر هوایی محسوب می شود. خوشبختانه راهکار مقابله با آن هم ساده است و شامل بلع یا بکارگرفتن ماهیچه گوش است. به این منظور بهتر است یک آدامس یا آنبات را مزه مزه کرد و یا یک خمیازه بلند کشید. 

سفر هوایی

حالت تهوع در پرواز 

حتما می‌دانید که بسیاری از افراد در سفر با ماشین دچار حالت تهوع می‌شوند، حتی احتمال دارد خودتان نیز یکی از این افراد باشید و این تجربه ناخوشایند را داشته‌اید. در واقع این حالت تهوع که ناشی از اختلال حرکت است فقط محدود به سفر با ماشین نمی‌شود بلکه یکی از مشکلات جسمی شایع در سفر هوایی هم هست.

اختلال حرکت در حقیقت همان حالت ناخوشایندی است که به همراه حالت تهوع و سرگیجه بروز می‌یابد و در ظرایطی است که شخص ثابت و بی‌حرکت است اما در نتیجه قرارگیری در محیطی که در حالت دوران یا حرکت است دچار اختلال در فرمان مغز می‌شود. مسلما هر قدر حرکت بیشتر باشد حالت تهوع نیز شدت می‌گیرد بنابراین به مسافرانی که در پرواز دچار حالت تهوع می‌شوند توصیه می کنیم صندلی‌های قسمت بال هواپیما را بریا نشستن انتخاب کنند زیرا این بخش هواپیما کمترین میزان حرکت و تکانه را دارد.

علاوه بر آن با بکارگیری برخی راهکارهای دیگر نظیر پرهیز از خوردن غذاهای سنگین و خوردن قرص ضد تهوع یا نیز می‌توانند موثر واقع شوند. بعلاوه برای مسافران با پیش زمینه این بیماری بهتر است که در طول پرواز به جای تماشای فیلم و خواندن کتاب به سراغ گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش بروند. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۳۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان