//
کدخبر: ۳۹۲۳۸۳ //

آیا صیغه کردن دختر باکره مجاز است؟

ازدواج موقت دختر باکره برای اینکه به نحو صحیحی منعقد شود، باید دارای شرایط خاصی باشد.

آیا صیغه کردن دختر باکره مجاز است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 ازدواج موقت یا صیغه موقت یکی از انواع عقد  ازدواج  است که برای مدت زمان مشخص شده بین طرفین، رابطه زوجیت و محرمیت ایجاد می‌کند و پس از گذشت مدت زمان عقد موقت، رابطه زوجیت نیز خاتمه پیدا می‌کند. در این مطلب به موضوع صیغه کردن دختر باکره می‌پردازیم.

همه ما می‌دانیم که برای ازدواج دائم، دختران باکره یا دوشیزه نیازمند اخذ رضایت از پدر یا جد پدری خود هستند. به این خاطر هنگام عقد در دفترخانه پدر یا جد پدری باید حاضر بوده یا رضایت خود به ازدواج دائم دختر باکره را اعلام دارند. البته درصورتی‌که بدون دلیل موجه از دادن رضایت پدر برای ازدواج دختر خودداری کند تحت شرایطی دختر می‌تواند از دادگاه اجازه گرفته و ازدواج بدون رضایت  پدر  داشته باشد.

حکم ازدواج دختر باکره در عقد موقت یا صیغه نیز شبیه عقد دائم است. یعنی اینکه برای عقد موقت هم دختر، نیازمند اخذ رضایت یا اجازه از ولی قهری خود یعنی پدر یا جد پدری خود است. چه بسا در ازدواج موقت چون صیغه ازدواج صرفا برای مدت زمان محدودی واقع شده و ثبات و پایداری ازدواج دائم را ندارد، باید ازدواج موقت دختر دوشیزه با اذن پدر انجام شود.

همچنین به دلیل اینکه بسیاری از  حقوق  مالی همچون ارث یا نفقه زن در صیغه ممکن است به زن تعلق نگیرد، ریسک این‌چنین ازدواج‌هایی برای دختران باکره بسیار بالاتر است. به همین دلیل مصلحت دختران باکره اقتضا می‌کند که عقد موقت نیز با اجازه پدر باشد و حتی‌الامکان با عقد دائم ازدواج کنند.

البته در این خصوص باید به مفهوم دختران باکره بپردازیم. منظور از دختران باکره دخترانی هستند که سابقه ازدواج و رابطه زناشویی را نداشته باشند. به عبارت دیگر، دوشیزه باشند. چون دخترانی که به‌خاطر شوهر کردن و برقراری رابطه زناشویی، دوشیزگی خود را از دست داده باشند نیازی به اخذ رضایت پدر یا جد پدری برای ازدواج موقت یا دائم ندارند.

در قسمت قبل به توضیح حکم ازدواج موقت دختر باکره و ازدواج موقت دختر دوشیزه بدون اذن پدر پرداخته شد. با این حال علاوه بر شرط رضایت پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر باکره یا دوشیزه برای صحت صیغه دختران باکره و ثبت صیغه موقت دو شرط دیگر نیز لازم و ضروری است.

اولین شرط ازدواج موقت دختر باکره این است که مدت زمان عقد ازدواج موقت به‌صورت دقیق مشخص شده باشد. حین عقد برای طرفین معلوم باشد که مدت عقد از چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی به پایان می‌رسد. درغیراین‌صورت ازدواج موقت با دختر باکره صحیح نیست.

دومین شرط عقد موقت با دختر دوشیزه آن است که مهریه دختر باکره در حین عقد، مشخص و معلوم شده باشد. طرفین با توافق یکدیگر، مهریه را مشخص کرده باشند. لذا اگر مهریه مشخص نشده باشد، باز هم ازدواج با دختر باکره باطل است. اگر هم ارتباطی میان دختر باکره و مرد ایجاد شده باشد، شرعی نخواهد بود. بنابراین شرایط عقد موقت و صیغه دوشیزه را می‌توان شامل تعیین  مهریه  دختر، تعیین مدت صیغه و رضایت پدر یا جد پدری دانست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۳۸۳ //
ارسال نظر
 
  • جامونده

    صیغه خیلی هم کار خوبیست کسانی که شرایط ا زدواج دائم روندارن بهترین کار است بشتابب د

  • هیچ کس

    با اجازه ولی قهری اش بله

  • ناشناس

    وقتی دختری، صیغه می شود، پس باکره بودنش چه صیغه ای هست؟؟

  • محمد

    خدایا تسلیم وخدمتگزار توهستم

  • ایران

    کسیکه حکم داده حساب کنه اول ازخانواده خودش باید شروع شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان