//
کدخبر: ۳۹۰۸۴۹ //

کاندوم یا قرص ضد بارداری؟ تاثیر کدام بیشتر است؟

قرص‌های ضد بارداری و کاندوم دو نوع بسیار متفاوت از روش‌های پیشگیری از بارداری هستند. قرص ضد بارداری با تاثیر روی بیولوژی بدن مانع از حاملگی می‌شود، در حالی‌که کاندوم وسیله‌ای است که از ورود مایع منی به واژن جلوگیری می‌کند.

کاندوم یا قرص ضد بارداری؟ تاثیر کدام بیشتر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 کاندوم و قرص ضد بارداری هر دو از رایج‌ترین و ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از بارداری هستند که هر یک نیز مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. بنابراین برای این که بدانید بین کاندوم یا قرص ضد بارداری کدام را انتخاب کنید،‌ ابتدا بهتر است با این دو وسیله پیشگیری بهتر آشنا شوید. 

مزایای استفاده از کاندوم

کاندوم با جلوگیری از رسیدن اسپرم مرد به واژن، روشی موثر برای از بارداری است که تا ۹۷% هم موثر است. استفاده از کاندوم به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری مزایای زیادی دارد، احتمالا به همین دلیل هم هست که خیلی‌ها بین دو گزینه‌ی کاندوم یا قرص ضد بارداری، کاندوم را انتخاب می‌کنند.

کاندوم بسیار بیشتر از سایر ابزار پیشگیری در دسترس است. حتی در مورد قرص نیز به تجویز پزشک یا انتخاب برند خاصی نیاز دارید اما در مورد کاندوم هیچ منع خاصی وجود ندارد.

استفاده از انواع کاندوم آسان است. کاندوم را می‌توان بدون مهارت خاصی استفاده کرد و هیچ قاعده یا زمان بندی خاصی ندارد. بین کاندوم یا قرص ضد بارداری،‌ قرص نیاز به زمانبندی مشخص دارد.

کاندوم از نظر فیزیکی باروری فردی که از آن استفاده می‌کند تغییر نمی‌دهد. هیچ مانعی برای اینکه فرد بتواند دفعه بعد که می‌خواهد رابطه جنسی داشته باشد همسر خود را باردار کند وجود ندارد.

محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی با استفاده از کاندوم، که اساساً مانعی برای جلوگیری از تبادل مایعات بدن ایجاد می‌کند، امکان پذیر است و می‌توان با آن از بسیاری از بیماری‌های شایع مقاربتی مانند زگیل تناسلی، HIV و تبخال تناسلی جلوگیری کرد. به کسانی که مرتباً شریک زندگی خود را عوض می کنند، اکیداً توصیه می شود از محافظ کاندوم استفاده کنند.

تولید کنندگان کاندوم محصولات متنوعی از نظر طعم و بافت تولید می‌کنند که روی تجربه جنسی کاربر تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به برخی از مشکلات شایع جنسی مانند زود انزالی نیز کمک کند. بنابراین می‌توان گفت بین کاندوم یا قرص ضد بارداری، کاندوم آپشن‌های بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد.

oXmGboyTRirV

مضرات استفاده از کاندوم

کاندوم در کنار مزایای خود، معایب زیر را هم دارد:

کسانی که به لاتکس حساسیت دارند ممکن است نتوانند از کاندوم معمولی استفاده کنند. البته یک جایگزین می‌تواند استفاده از کاندوم‌های پلی اورتان باشد اما این مدل نیز به راحتی کاندوم لاتکس در دسترس نیست.

کاهش حساسیت در طول مقاربت یکی از نگرانی‌های رایج زوج‌هایی است که کاندوم را به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری انتخاب می‌کنند. برخی از زوج ها ادعا می کنند که به دلیل مانع ایجاد شده توسط کاندوم لاتکس، لذت در طول رابطه جنسی کاهش می‌یابد و ترجیح می‌دهند بین کاندوم یا قرص ضد بارداری، قرص را انتخاب کنند.

کاندوم را نمی‌توان با روان کننده‌های روغنی استفاده کرد زیرا این لوبریکانت‌ها ممکن است سبب پارگی کاندوم شود.

پارگی یا سوراخ شدن کاندوم مشکلی شایع است که ممکن است به بارداری ناخواسته منجر شود.

قرص ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری با ترشح هورمون‌های خاصی در بدن، شما را از حاملگی محافظت می‌کنند. برای مثال قرص‌های ضدبارداری ترکیبی، از طریق مخلوطی از استروژن و هورمون پروژسترون به جلوگیری از بارداری کمک می‌کنند. این هورمون‌ها با هم از تخمک گذاری جلوگیری می‌کنند، به این معنی که بدن شما هیچ تخمکی در حین مصرف قرص آزاد نمی‌کند. این کار تماس اسپرم با تخمک را دشوارتر کرده و خطر باردار شدن را کاهش می‌دهد. پروژسترون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری ترکیبی نیز مخاط نزدیک دهانه رحم را غلیظ کرده و ورود اسپرم به رحم را دشوارتر می‌کند.

 برخی دیگر از قرص‌های بارداری فقط پروژسترون دارد که ممکن است جلوی تخمک گذاری را نگیرند و فقط در مورد جلوگیری از تماس تخمک و اسپرم موثر هستند. قرص ضد بارداری اگر درست استفاده شود، فوق العاده موثر است. اگر از قرص‌های ضدبارداری دقیقاً طبق دستورالعمل ها استفاده کنید، 99% در جلوگیری از باردار شدن شما در هر سال موثر خواهد بود. حتی در شرایط واقعی با گهگاه فراموشی قرص، می‌توانید 91 تا 92% روی آن حساب کنید.

فواید قرص ضد بارداری

استفاده از انواع قرص بارداری راحت است و برای خیلی از افراد راحت‌ترین راه بین کاندوم یا قرص ضد بارداری به نظر می‌رسد. استفاده از این روش مزایای مختلفی نیز دارد:

استفاده از قرص ساده است. اگر قرص خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید، پس از حدود هفت روز در برابر بارداری ایمن می‌شوید. از این مرحله به بعد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مصرف قرص خود را در همان زمان و به صورت روزانه ادامه دهید تا وقفه‌ای نیفتد.

قرص‌های ضدبارداری با یک تقویم چرخه‌ای پشت یا درون بسته‌بندی عرضه می‌شوند، که به شما این امکان را می‌دهد حواستان باشد در هر روز قرص خود را مصرف کنید و دچار کوچک‌ترین اشتباهی نشوید.

به جز خود مسئله حاملگی، قرص های ضد بارداری چندین مزیت دیگر نیز دارند. اگر قاعدگی‌های دردناک و ناراحت‌کننده دارید، ممکن است بعد از شروع مصرف قرص متوجه سبک‌تر شدن قاعدگی و کاهش ناراحتی‌تان شوید.

قرص‌های ضدبارداری همچنین می توانند دوره قاعدگی را کوتاه کنند و اگر معمولاً دوره طولانی و نامناسبی را تجربه می‌کنید که بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد، گزینه خوبی است. بنابراین بین کاندوم یا قرص ضد بارداری، قرص ممکن است به بانوان کمک بیشتری بکند.

در نهایت، قرص های‌ضد بارداری می‌توانند برخی از جنبه‌های سلامت عمومی شما را بهبود بخشند. قرص‌های ضد بارداری با کاهش خطر ابتلا به برخی از کیست‌ها، سرطان‌های تخمدان و آندومتر و برخی عفونت‌های واژن مرتبط هستند.

frQaxxkldiOQ

معایب قرص ضد بارداری

در حالی که قرص یک شکل ایمن، موثر و راحت برای جلوگیری از بارداری است، اما کاملاً هم عاری از عوارض نیست:

مانند سایر اشکال کنترل بارداری هورمونی، عوارض جانبی نیز برای قرص‌های ضد بارداری وجود دارد. از حالت تهوع گرفته تا سردرد، حساس شدن سینه‌ها یا لکه بینی در بین قاعدگی‌ها از عوارضی است که ممکن است برای برخی خانم‌ها به وجود بیاید. میزان تشدید این علایم با برند و نوع قرص نیز مرتبط است.

علاوه بر عوارض جانبی جزئی قرص‌های ضد بارداری، افزایش جزئی خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند سکته مغزی و لخته شدن خون از عوارض جدی‌تر است. علی‌الخصوص اگر سیگار می‌کشید و 35 سال یا بیشتر دارید، احتمال وقوع این عوارض افزایش می‌یابد.

قرص‌های ضد بارداری به طور بالقوه می‌توانند میل جنسی شما را ضعیف یا تقویت کنند. البته این یک عارضه جانبی رایج نیست.

قرص بارداری نمی‌تواند از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کند،‌ بنابراین بهتر است قبل از برقراری رابطه، آزمایش‌های سلامت جنسی را بررسی کرده باشید.

کاندوم یا قرص ضد بارداری؟

با توجه به توضیحات گفته شده می‌توانید روش پیشگیری مد نظر خود را انتخاب کنید. خرید محصولات جنسی خصوصا در دسته مراقبت‌های جنسی و بهداشت جنسی، برای داشتن رابطه سالم و بدون عارضه، اهمیت ویژه‌ای دارد. این که کاندوم یا قرض ضد بارداری را ترچیح دهید مستقیما به سلیقه و کاربرد شما بستگی دارد. هر دوی این روش‌ها از درصد اطمینان بالایی برای جلوگیری از بارداری برخوردارند. در این بین قرص ضد حاملگی ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی به دنبال داشته باشد و از طرفی کاندوم زنانه و مردانه ممکن است لذت جنسی را کمی کم کند. می‌توانید به صورت دوره‌ای از هر یک از دو روش استفاده کنید و در نهایت با مشورت با همسر‌تان به بهترین جمع بندی برسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۰۸۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان