//
کدخبر: ۳۸۹۹۱۷ //

رابطه جنسی بعد از وازکتومی چه شرایطی دارد؟

چه مواردی لازم است در مورد رابطه جنسی پس از جراحی وازکتومی بدانید.

رابطه جنسی بعد از وازکتومی چه شرایطی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

یک تا دو هفته پس از وازکتومی می‌توانید با خیال راحت انزال داشته باشید، اما برای جلوگیری از بارداری همچنان باید در چند ماه اول از روش‌های ضدبارداری استفاده کنید. این به این دلیل است که اسپرم می تواند تا حدود سه ماه پس از عمل همچنان در انزال باقی بماند.

تا زمانی که برای تایید عقیم بودن آنالیز مایع منی انجام ندهید، باید از کاندوم استفاده کنید و یا همسرتان باید از داروهای پیشگیری از بارداری یا سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کند.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا بفهمید پس از انجام وازکتومی چه انتظاری دارید، از جمله زمان‌های بهبودی و راه‌های پیشگیری از بارداری تا زمانی که تجزیه و تحلیل مایع منی تأیید کند که انزال شما عاری از اسپرم است و دیگر قادر به بارداری نیستید.

ریکاوری وازکتومی: انتظار چه چیزی دارید؟

پس از وازکتومی، می توانید برای چند روز منتظر درد در بیضه ها و کیسه بیضه باشید. بلافاصله پس از جراحی باید 24 ساعت استراحت کنید، پاهای خود را بالا بگذارید و از راه رفتن غیرضروری خودداری کنید.

شما باید زخم را تا روز بعد خشک نگه دارید، سپس می توانید دوش بگیرید. یک یا دو زخم کوچک روی کیسه بیضه وجود خواهد داشت که باید آن ها را تمیز نگه دارید و طبق دستور جراح ، پانسمان را مرتباً تعویض کنید. می توانید انتظار کمی کبودی، تورم و تخلیه داشته باشید. کبودی ممکن است حتی به آلت تناسلی نیز گسترش یابد.

برای چند روز اول، می‌توانید فعالیت‌های سبک انجام دهید، اما باید از ورزش، بلند کردن یا هر فعالیت شدید برای حدود یک هفته یا بیشتر خودداری کنید. زیاده روی در آن می تواند باعث درد و خونریزی در داخل کیسه بیضه شود .

با قرار دادن کیسه یخ روی کیسه بیضه می توانید درد و تورم را مدیریت کنید. استفاده از یخ را به بیش از 10 تا 15 دقیقه محدود کنید، بسته را به طور مداوم حرکت دهید و یک مانع پارچه ای روی پوست قرار دهید تا از سرمازدگی جلوگیری شود. مسکن‌های بدون نسخه مانند تایلنول (استامینوفن) یا ادویل (ایبوپروفن) نیز می‌توانند کمک کنند.

می توانید با پوشیدن لباس زیر تنگ به ثابت نگه داشتن بیضه ها کمک کنید.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

اگر پس از انجام وازکتومی هر یک از موارد زیر را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد مداوم یا شدید شده، تورم، قرمزی و گرما

  • تب بالا همراه با لرز

  • ترشح خونی یا چرک مانند از زخم

  • یک برش باز (به نام انحراف زخم)

  • ناتوانی در دفع ادرار

رابطه جنسی بعد از وازکتومی

معمولاً می توانید یک هفته یا بیشتر بعد از وازکتومی رابطه جنسی داشته باشید، اما باید از رابطه جنسی شدید، از جمله هر چیزی که ممکن است به بیضه ضربه بزند و ضربه بزند، اجتناب کنید.

از آنجایی که ممکن است حدود سه ماه طول بکشد تا نازایی تایید شود، شما و همسرتان باید حداقل از یک روش کنترل بارداری استفاده کنید، مانند:

  • کاندوم خارجی

  • کاندوم داخلی

  • قرص های ضد بارداری

  • دیافراگم

  • کلاه دهانه رحم

  • حلقه واژینال (NuvaRing)

  • اسفنج ضد بارداری

  • دستگاه داخل رحمی (IUD)

اگر هنگام انزال مقداری خون دیدید تعجب نکنید. معمولاً خون قدیمی است و جای نگرانی نیست.

میل جنسی و نعوظ نباید تحت تأثیر وازکتومی قرار گیرند.

تایید عقیمی

اگرچه یک یا دو هفته پس از وازکتومی می‌توانید با خیال راحت رابطه جنسی داشته باشید، اما رسیدن به عقیمی زمان می‌برد. این به این دلیل است که چرخه زندگی اسپرم حدود 63 روز است و ممکن است پس از انجام جراحی آثاری باقی بماند.

مطالعات نشان داده اند که 80 درصد مردان پس از 15 انزال یا شش هفته پس از وازکتومی عقیم می شوند. تا هفته 10، 85 درصد از مردان هیچ اسپرمی در انزال خود نخواهند داشت. بنابراین، سه ماه (12 هفته) یا تقریباً 20 انزال، بازه زمانی کلی است که در آن اکثر مردان عقیم هستند.

اگرچه اکثر وازکتومی ها موفقیت آمیز و بدون عارضه هستند، اما یک درصد شکست در 2000 وجود دارد. به همین دلیل است که تا زمانی که عقیمی تایید نشود، کنترل بارداری ضروری است.

تجزیه و تحلیل مایع منی

تجزیه و تحلیل مایع منی که به آن سمینوگرام یا اسپرمیوگرام نیز می‌گویند، ویژگی‌های منی مرد از جمله تعداد اسپرم موجود در آن را ارزیابی می‌کند.

برای تجزیه و تحلیل خود، باید یک نمونه مایع منی به پزشک خود ارائه دهید. این کار را با خودارضایی در ظرف نمونه انجام می دهید. برای انجام این کار یک فضای خصوصی در اختیار شما قرار می گیرد.

شما باید 24 تا 72 ساعت قبل از جمع آوری از انزال خودداری کنید، زیرا این امر می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد و منجر به نتیجه نادرست شود.

اگر مایع منی در مطب پزشک جمع‌آوری شود، اغلب نتایج آزمایش قابل اعتمادتر تلقی می‌شوند، زیرا می‌توان فوراً آن را به آزمایشگاه برد.

شما می توانید در خانه در یک فنجان نمونه خودارضایی کنید، اما مایع منی شما باید در دمای بدن نگه داشته شود و ظرف 30 تا 60 دقیقه به مرکز آزمایش تحویل داده شود. سپس نمونه مایع زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا ببینیم آیا اسپرم فعالی وجود دارد یا خیر.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۹۹۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان