//
کدخبر: ۳۸۲۰۳۵ //

گوشت چرخ کرده را در یخچال و فریزر این طوری نگهداری کن / غیر از این خطر دارد!

از اصول صحیح نگهداری گوشت چرخ کرده قرار دادن آن در یخچال و فریزر می‌باشد اما در نگهداری طولانی مدت گوشت چرخ کرده، شرایطی وجود دارد که باید در نظر گرفت.

گوشت چرخ کرده را در یخچال و فریزر این طوری نگهداری کن / غیر از این خطر دارد!
به گزارش فرتاک نیوز،

خطرات نگهداری گوشت چرخ کرده داخل یخچال و بیرون از فریزر! همانطور که می‌دانید گوشت قرمز یکی از مفیدترین مواد مغذی و می‌توان گفت یکی از بهترین منابع دریافت پروتئین محسوب می‌شود که حدوداً هفته‌ای دو یا سه بار در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی گنجانده و مصرف می‌شود.

در ابتدا لازم است اشاره کنیم که دمایی که برای نگهداری گوشت چرخ کرده تازه و گرم تا 72 ساعت نیاز است تقریباً 4 درجه سانتی گراد بالای صفر تعیین شده است، اما چنانچه قصد نگهداری بیش از 72 ساعت را دارید بایستی آن را درون یخچال فریزری با دمای نزدیک منفی 18 درجه سانتی گراد قرار دهید.

گوشت قرمزی که فاقد چربی است چنانچه در دما و شرایط مناسب نگهداری شود حدود یک سال قابل استفاده و مصرف است ولی همین گوشت اگر دارای چربی باشد بر اثر قرارگیری در مجاورت هوا و به علت اکسیده شدن چربی رنگ خود را از دست داده و مدت زمان ماندگاری اش کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه این بخش پیشنهاد می‌کنیم توضیحات تکمیلی و کلیدی در خصوص اصول صحیح نگهداری گوشت چرخ کرده را از زبان متخصص بهداشت مواد غذایی بخوانید.

نخستین سؤال از این متخصص این است که مناسب ترین راه برای نگهداری گوشت چیست؟

متخصصان تغذیه در مورد بهترین روش نگهداری گوشت معتقدند چنانچه قصد دارید به مدت طولانی گوشت را نگهداری کنید، بایستی بلافاصله و با سردترین دما آن را منجمد کنید چرا که در این حالت می‌توانید ارزش غذایی و کیفیت آن را حفظ کنید.

این انجماد سریع به چه نحوی باید انجام شود؟

برای اینکه در زمان بسیار کم این کار را انجام دهید کافی است بعد از خرید گوشت اقدام به تقسیم کردن آن به قطعات کوچک کنید و سپس داخل یک نایلون پلاستیکی آن را پهن کرده و در فریزر قرار دهید؛ توجه داشته باشید که هر چقدر اندازه و حجم گوشت بسته بندی شده کمتر و پهن تر و نازک‌تر باشد و دمای فریزر نیز کم باشد در این صورت گوشت قرمز به زودی یخ بسته و کیفیت بالای آن محفوظ می‌ماند.

کم حجم بودن بسته بندی گوشت چه اهمیتی دارد؟

چنانچه بسته بندی که کردید پرحجم و ضخیم باشد احتمال دارد که گوشت‌هایی که در مرکز بسته بندی قرار دارند یخ نزند و این اتفاق منجر می‌شود عمل فاسد شدن در مرکز بسته بندی رخ دهد و در نهایت به سایر قسمت‌ها انتشار پیدا کند و تغییر کیفیت گوشت را به دنبال داشته باشد.

لکه‌های سیاه و سفیدی که بعد از انجماد روی گوشت ظاهر می‌شوند نشانه چیست؟

چنانچه کیسه بسته بندی شما پارگی یا سوراخ داشته باشد امکان دارد آب سطح گوشت سریعاً بخار شده و لکه‌های سفیدی که سوختگی انجماد به آن می‌گویند روی بافت سطحی گوشت ظاهر شود، ولی چنانچه پس از فریز کردن لکه‌های سیاه رنگ روی گوشت مشاهده کنید احتمال دارد آن گوشت دچار آلودگی قارچی شده است.

چه چیزی علت این آلودگی قارچی می‌باشد؟

تغییرات دمایی و رطوبت فریزر در نتیجه باز و بسته کردن بیش از حد آن دلیل این اتفاق می‌باشد؛ توصیه می‌کنیم چنانچه بعد از انجماد گوشت این لکه‌های سیاه را مشاهده کردید از خوردن آن گوشت خودداری کنید.

برای باز کردن یخ گوشت کدام روش بهتر است؟

اولین نکته‌ای که باید متذکر شویم این است که برخلاف انجماد که باید خیلی زود انجام شود، باز شدن یخ گوشت منجمد بایستی به تدریج و خیلی آهسته انجام پذیرد، تا قطرات آب موجود در گوشت به صورت سوزنی از آن دفع شده و بافت آن از هم پاره نشود و مواد مغذی که در آن وجود دارد به شکل خونابه از دست نرود.

آیا پیشنهادی برای از دست دادن دمای تدریجی دارید؟

بله. چندین روش بسیار مناسب از نظر بهداشتی و تغذیه برای باز شدن یخ گوشت وجود دارد.

روش اول:خارج کردن گوشت منجمد از فریزر و منتقل کردن آن به یخچال، 24 ساعت قبل از پخت.

روش دوم:یخ زدایی گوشت منجمد با استفاده از مایکروفر که هیچ مشکلی از نظر تغذیه‌ای برای آن وارد نمی کند.

روش سوم:به طور مستقیم گوشت یخ زده را داخل قابلمه قرار داده به شرطی که پیشتر تکی‌تکی و بسته بندی شده باشد.

روش چهارم:قرار دادن گوشت زیر شیر آب با دمای تقریبا 20 درجه سانتیگرادی و فشاری که کنده شدن اجزای ریز و اضافه گوشت را به دنبال داشته باشد.

زمان نگهداری گوشت چرخ کرده در فریزر چقدر است؟

هیچ مدت زمانی برای نگهداری گوشت چرخ کرده در فریزر وجود ندارد. به دلیل اینکه بافت چربی گوشت خرد شده و آنزیم‌هایی از آن آزاد می‌شود و همچنین دخیل بودن چند پرسه دستکاری در گوشت چرخ کرده به هیچ عنوان نباید آن را در فریزر نگهداری کرد.

پس کسانی که طرفدار گوشت چرخ کرده هستند تکلیفشان چیست؟

برای آن دسته از افرادی که طرفدار گوشت چرخ کرده هستند توصیه می‌کنیم گوشت را به صورت تازه به تازه چرخ کنند و حداکثر تا 3 روز در یخچال قرار دهند و چنانچه چرخ کردن مداوم گوشت تازه برایشان مقدور نیست می‌توانند گوشتی که فریز کردند را از داخل یخچال خارج کرده و سپس چرخ کنند در هر حال به هیچ عنوان نباید گوشت چرخ کرده را فریز کرد.

پیش از قرار دادن گوشت در فریزر افزودن پیاز یا ادویه به آن مشکل ساز است یا نه؟

تمامی ادویه‌ها دارای خاصیت ضد میکروبی می‌باشند و به نظر نمی رسد افزودن آنها به گوشت مشکل ساز باشد ولی اضافه کردن پیاز به این ماده غذایی آن هم به مدت بیش از 2 یا 3 روز توصیه نمی شود، چرا که قوام گوشت بخاطر داشتن پیاز از بین رفته و حالت لیز و لزجی به خود می‌گیرد.

در نهایت چه توصیه‌ای برای خوانندگان این مطلب دارید؟

مهمترین توصیه‌ای که می‌توان عنوان کرد این است که قبل از هر چیزی حتماً روی گوشتی که قرار است داخل فریزر بگذارید، تاریخ قرار دادن آن را با یک ماژیک مناسب روی کیسه بسته بندی شده درج کنید و همچنین آن دسته گوشت‌هایی که خیلی قبل تر یخ زده کردید را زودتر استفاده کنید تا همیشه به گوشت‌های با کیفیت دسترسی داشته باشید و همچنین باید بدانید که باز و بسته کردن زیاد درب فریزر دما و رطوبت داخل آن را مدام تغییر می‌دهد و برای گوشت قرمز مشکل ایجاد می‌کند، بنابراین حتی الامکان از انجام آن خودداری کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که محل مناسبی برای نگهداری گوشتهای تازه خود در یخچال تعبیه کنید تا خونابه آن به روی سایر مواد غذایی نریزد و آلودگی‌های احتمالی به آنها نفوذ پیدا نکند.

و در آخر باید بدانید چنانچه تمامی اصول و شرایط نگهداری گوشت را به طور صحیح رعایت کرده باشید مشکلاتی همچون، تخریب پروتئین و یا سایر مواد مغذی در مورد این ماده غذایی به وجود نخواهد آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۰۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان