//
کدخبر: ۳۷۹۶۶۴ //

در صورت درخواست طلاق از طرف مرد، آیا مهریه تقسیط می ‌شود؟

طلاق از جمله راه‌هایی است که زوجین در زمانی‌که به انتهای زندگی مشترک خود نزدیک می‌شوند، برای جدایی از یکدیگر پیش می‌گیرند. طلاق توافقی، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد از جمله روش‌هایی هستند که افراد با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند، دست به انجام آن می‌زنند.

در صورت درخواست طلاق از طرف مرد، آیا مهریه تقسیط می ‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در ادامه این مطلب قصد داریم در رابطه با طلاق از طرف مرد و هچنین حقوق زن از جمله مهریه در زمانی‌که طلاق از طرف مرد باشد، اطلاعاتی جامع و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به این سوال بپردازیم که در صورت طلاق از طرف مرد آیا مهریه قسط بندی می‌شود؟

طلاق از طرف مرد

طبق ماده 1133 قانون مدنی، اختیار طلاق به مرد داده شده است و او می‌تواند با داشتن دلایل موجه دادخواست طلاق خود را برای جدایی از همسرش به دادگاه ارائه کند. همان‌طور که گفته شد برای این‌که مرد بتواند همسر خود را طلاق دهد باید دلایلی موجه داشته باشد که در ادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

در صورتی‌که زوجه، زندگی مشترک را بدون دلیل ترک کرده باشد.

در صورتی‌که در رفتار زوجه، سوء ظن وجود داشته باشد.

در صورتی‌که زوجه دارای بیماری بوده و یا عقیم باشد.

در صورتی‌که زن دارای محکومیت به حبس باشد.

در صورتی‌که زن در طول زندگی مشترک تمکین نکند.

حقوق زن در طلاق از طرف مرد

از جمله مواردی که باید در طلاق توافقی و طلاق‌های یک طرفه به آن توجه شود، حق و حقوق مالی و غیر مالی زوجه است. از این رو در ادامه به حقوق زن در طلاق از طرف مرد اشاره شده است.

images_1671911665

مهریه

پرداخت مهریه به زن در طلاق از طرف مرد یکی از مهم‌ترین مواردی است که در زمان جدایی باید به آن پرداخته شود. در عین حال عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه بودن مهریه نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

نفقه

این مورد نیز از جمله حق و حقوق زن بعد از طلاق است که در صورت باردار بودن او و یا داشتن فرزندان زیر 7 سال باید به وی پرداخته شود.

اجرت المثل

از جمله دیگر حقوق زن بعد از طلاق، اجرت المثل است که به کارهایی هم‌چون آشپزی، نگهداری از فرزندان و... در طول زندگی مشترک گفته می‌شود. در این حالت اگر زن ثابت کند که انجام این امور بر اثر خیرخواهی نبوده و به خواسته مرد انجام شده است، می‌تواند مبلغی را در قبال انجام این ‌کارها از همسرش دریافت کند.

نحله

این مورد زمانی به زن تعلق می‌گیرد که طلاق از طرف مرد باشد و همچنین تعیین اجرت المثل برای زن امکان پذیر نباشد.

تقسیم و تنصیف اموال

وقتی مرد درخواست طلاق دهد، شرط تنصیف دارایی قابل اجرا خواهد بود. به این صورت که دادگاه پس از استعلام از اموال مرد، تعیین می‌کند که نصف دارایی که مرد بعد از ازدواج به دست آورده، باید به زن برسد.

مهریه در طلاق از طرف مرد

از مهم‌ترین مسائلی که در زمان طلاق همواره مطرح می‌شود، مهریه‌ای است که جزو حقوق قانونی زن می‌باشد. در زمان طلاق وقتی‌که قاضی قصد صدور حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش را داشته باشد، موضوع مهریه را نیز مطرح و آن‌را تعیین تکلیف خواهد کرد.

زمانی‌که طلاق از طرف مرد بوده و در عین حال زن باکره باشد، طبق قانون نصف مهریه به زوجه تعلق خواهد گرفت. به این ترتیب که اگر مرد از تمکن مالی خوبی برخوردار باشد بایستی مهریه مشخص شده را به شرط این‌که عندالمطالبه باشد، به همسر خود پرداخت کند. اما اگر مرد در شرایط مالی خوبی نباشد، دادگاه می‌تواند رای بر قسطی شدن مهریه بدهد.

images_1671911671

در حالتی که طلاق از طرف مرد بوده و زن باکره نباشد، مرد موظف به پرداخت کل مهریه به همسرش خواهد بود. در هر 2 حالت نیز، همراهی یک وکیل می‌تواند برای زوجه مفید باشد تا حق و حقوق مالی او ضایع نشود.

با توجه به این موضوع در صورتی‌که نیازمند به وکیل طلاق توافقی، طلاق از طرف مرد و یا طلاق از طرف زن هستید؛ می‌توانید با وکلای و مشاورین مجرب موسسه حقوقی دادنیک ارتباط برقرار کنید تا شما را در حل پرونده طلاقتان یاری کنند.

تقسیط مهریه

اگر در زمان جدایی، مرد دادخواست طلاق داده و زن درخواست دریافت مهریه نکرده باشد، پس از این‌که حکم طلاق از طرف دادگاه صادر شد؛ مرد می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت را از طریق دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند. پس از مدتی دادگاه مرد را فراخوانده و اظهارات او را در خصوص تقسیط مهریه شنیده و در رابطه با آن تصمیم گیری خواهد کرد. در نتیجه پس از بررسی‌‌های لازم، رای خود را در این رابطه صادر خواهد کرد.

کلام آخر ...

همان‌طور که در مطالب بالا نیز گفته شد، طلاق به 3 روش توافقی، از طرف زن و از طرف مرد قابل انجام است. اگر در رابطه با مسائل حقوقی هم‌چون طلاق نیازمند به یک وکیل متخصص هستید، می‌توانید به سایت دادنیک مراجعه کرده و از طریق شماره تماس موجود با ما در ارتباط باشید.

همچنین می‌توانید برای مطالعه مطالب بیشتر در رابطه با موضوعاتی هم‌چون قانون جدید طلاق از طرف زن و ... نیز به سایت دادنیک مراجعه کنید و با کارشناسان حقوقی دادنیک مشاوره رایگان داشته باشید.

منبع : طلاق توافقی دادنیک

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۹۶۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان