//
کدخبر: ۳۷۲۶۶۶ //

عوامل اصلی انجام صیغه و ازدواج موقت در ایران

صیغه یا همان ازدواج موقت یک نوع پیمان مدت دار است که بین یک زوج منعقد می شود. برای اطلاعات بیشتر با عوامل ازدواج و صیغه موقت به این مقاله مراجعه کنید.

عوامل اصلی انجام صیغه و ازدواج موقت در ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

صیغه یک نوع پیمان نامه است که بین زوجین بسته می شود. انعقاد این نوع پیمان نامه در مذهب شیعه رواج دارد. برخی معقتدند که این نوع ازدواج راهی برای جلوگیری از فحشا و انحطاطات اخلاقی است. اما برخی نیز به شدت با این نظر مخالف اند و آن را صرفاً مفری برای هوسرانی مردان و نقض حقوق زنان می دانند.

از آن جایی که این دو دیدگاه اختلافات زیادی در جامعه به وجود آورده اند ما قصد داریم در ادامه به طور اختصاصی در مورد عوامل اصلی انجام صیغه و ازدواج موقت در ایران صحبت کنیم و تمام ابعاد این موضوع را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا تمام جوانب این موضوع به بهترین نحو ممکن برای شما روشن شود.

منظور از صیغه موقت چیست؟

صیغه یا همان ازدواج موقت یک نوع پیمان مدت دار است که بین یک زوج منعقد می شود. زمانی که مدت تعیین شده در این پیمان، سپری می شود رابطه زوجیت خود به خود منقضی می شود و زوجین به یک دیگر نا محرم می شوند. به همین دلیل به این نوع ازدواج، ازدواج انقطاعی نیز می گویند.

images_1666519431

دلایل صیغه موقت

از منظر دین صیغه موقت راهکاری برای حمایت از زنان بیوه و تنگدست است. البته خیلی از صاحب نظران معتقدند که در این روش از ازدواج، فقط عشرت طلبی و تنوع طلبی مردان محقق شده و در آن به حقوق زنان هیچ توجهی نشده است.

شرایط صیغه موقت

احکام ازدواج موقت یا همان صیغه با احکام ازدواج دائمی متفاوت است و خیلی از شروطی که در ازدواج دائم لحاظ می شود، در صیغه موقت وجود ندارد. اینک برای این که این موضوع بهتر برای شما روشن شود ما در این قسمت به مهم ترین احکام صیغه موقت اشاره می کنیم:

عدم نیاز به حضور وکیل

یکی از مهم ترین احکامی که در مورد صیغه موقت وجود دارد این است که برای جاری کردن آن نیازی به حضور وکیل نیست. حتی زوجین می توانند صیغه را به فارسی نیز قرائت کنند و اجباری بهعربی خواندنآن نیست.

مجرد بودن زن

یکی دیگر از شروطی که برای خواندن صیغه موقت باید رعایت شود این است که زن در حین قرائت این صیغه نباید در نکاح مرد دیگری باشد. حتی در صورتی که طلاق گرفته باشد، نیز باید زمان عُدّه او تمام شده باشد.

نحوه جاری کردن خطبه عقد برای صیغه موقت

صیغه موقت را به دو روش می توان جاری کرد که عبارتند از:

با حضور عاقد

در این روش یک شخصی به نام عاقد از زوجین وکالت می گیرد و آن ها را به عقد یک دیگر در می آورد. در حین خواندن صیغه نیز می گوید «زَوَّجتُ مُوَکِلَتی«خانم» مُوَکِلی «آقا» فِی المُدَهِ المَعلومه عَلی المَهر المَعلُوم» در آخر نیز به وکالت از آقا می گوید قَبِلتُ التزویج لموکلی»

خواندن صیغه توسط زوجین

در روش دوم شخص ثالثی وجود ندارد و خود مرد و زن صیغه محرمیت را می خوانند. در این روش ابتدا زن می گوید «زَوَجتُکَ نَفسی فی المُدَهِ المَعلومَه عَلَی المَهر المَعلُوم» مرد نیز در پاسخ او می گوید «قبلت التزویج» ودر نتیجه به یک دیگر محرم می شوند.

images_1666519471

راه کار های کاهش مضرات صیغه موقت

مهم ترین راهکار هایی که می تواند مضرات صیغه را کاهش بدهند به شرح ذیل است:

ثبت رسمی و قانونی صیغه محرمیت

یکی از بهترین راهکار هایی که برای کاهش مضرات ازدواج موقت وجود دارد، این است که مانند ازدواج دائمی به صورت رسمی در دفترخانه ثبت شود.

قانون گذاری در مورد نفقه

راهکار دیگری که می تواند به کاهش مضرات صیغه کمک کند، قانون گذاری در مورد نفقه است. با اعمال کردن این مسأله در شروط صیغه، زن از آسیب های احتمالی مصون می ماند و مشکلات معیشتی او به بهترین شکل ممکن، حل می شود.

مشاوره دادن رایگان به زوجین

برای خواندن صیغه موقت نیز زوجین باید در جلسات مشاوره شرکت کنند. با این روش بهتر یک دیگر را می شناسند و از حقوقی که دارند آگاه می شوند.

بسترسازی فرهنگی

یکی دیگر از راه هایی که می تواند در کاهش مضرات ازدواج موقت مفید باشد بالا بردن سطح آگاهی جامعه و بستر سازی فرهنگی است. قاعدتاً زمانی که زن و مرد اطلاعات بیش تری در مورد ازدواج موقت داشته باشند، تصمیم های بهتری برای زندگی خود می گیرند و کم تر دچار اشتباه می شوند.

قانون رسمی ایران در مورد صیغه موقت چیست؟

در قانون جمهوری اسلامی ایران ازدواج موقت و صیغه محرمیت برای کودکان و محرم شدگان یکسان است. این قانون کلی، تا به امروز ابهامات زیادی به وجود آورده است و پیامد های ناخوشایند متعددی به همراه داشته است که مهم ترین آن ها نیز به شرح ذیل است:

ترویج کودک همسری

ترک تحصیل کردن کودکان و نوجوانان

نقض حقوق زنان

نقض حقوق کودکان

بروز آسیب های جسمی و روانی به زنان و دختران

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۲۶۶۶ //
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    به نظر من صیغه فقط برای هوس رانی مردان ا ست چون زن هیچ حق وحقوقی ندارد قانون حمای تی واسه زن موقت نمیکنه خودم صیغه ۹۹ ساله شدم ولی حق وحقوقم رو که خورده هیچ تازه مالم رو هم بالا کشیده شکایت هم کردم هیچ جوابی نگرفتم

  • ناشناس

    چرا نباید از زن فقیر وبیوه قانون حمایت کنه تا مجبور به تن فروشی وصیغه نشه این فقط برای سواستفاده از زن هست واگه زن پیر شد کی ازش حمایت می کنه

  • رحیمی

    بنظرم زنم متقابل نیاز به رابطه جنسی اگرمجرد باشه داره!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان