//
کدخبر: ۹۵۶۱۹ //

تجربه سکوت و آرامش در پارک ملی دیلیجان ارمنستان

کشور ارمنستان با توجه به این که در فصل مشترک اروپا و آسیا واقع شده است، جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که سالانه سبب می شود تعداد زیادی گردشگری با تور یا به تنهایی به این کشور سفر کنند. این کشور کوچک دارای ۳۵۰۰ سال تاریخ، فرهنگ غنی و مناظر کوهستانی بسیار زیباست. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، پارک ملی دیلیجان است. به طور کلی ارمنستان ۴ پارک ملی ارزشمند دارد که پارک ملی دیلیجان یکی از آنها است و مساحتی حدود ۲۴۰۰۰ هکتار دارا هست.

تجربه سکوت و آرامش در پارک ملی دیلیجان ارمنستان
به گزارش فرتاک نیوز،

پارک ملی دیلیجان در کشور ارمنستان معروف به منطقه ای مشابه کشور سوئیس که سبب شده گردشگران زیادی به این منطقه سفر کننند. تنوع زیستی و گیاهی بالایی در این پارک وجود دارد که عبارتند از درختانی نظیر سرخدار، کاج، ممرز، سرخ چوب و … که بخشی از این پهنه ی وسیع و سرسبز را به خود اختصاص داده است. در سفر به پارک ملی دیلیجان خودتان را برای گشت و گذار و طبیعت گردی گسترده آماده کنید زیرا در حین پیاده روی در این پارک گاهی در روبرویتان کوه است و گاهی هم رودخانه.

طبیعت پارک ملی دیلیجان قطعا شما را حیرت زده خواهد و در عین حال که لذت می برید می توانید از بازدید صومعه ها و کلیساهای تاریخی آن هم لذت ببرید. این پارک در استان تاووش و بر روی دامنه کوه های پامبک قرار گرفته و تا روی دامنه کوه های آرگونی، میاپور، آیجوان و حلب ادامه دارد. ارتفاع این پارک ملی در حدود ۱۰۷۰ تا ۲۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و همچنین رود آقستو (Aghstev) ، گتیک  (Getik) و انشعبات‌ شان نیز از بخش های مختلفی از پارک ملی دیلیجان عبور می کنند.

جاذبه های پارک ملی دیلیجان

    دریاچه پارز | Lake Parz

در این پارک زیبا و هیجان انگیز ملی در کشور ارمنستان، چند دریاچه وجود دارد که یکی از آنها دریاچه پارز است. با نگاهی به عکس های این دریاچه خودتان متوجه می شوید که این دریاچه به چه اندازه دلبرانه می تواند شما مسخ خودش کند. این دریاچه که بر اثر تغییرات جغرافیایی پدید آمده است، وسعتی برابر با ۳ هکتار دارد. طول و عرض دریاچه پارز را نیز به ترتیب در حدود ۳۵۰ و ۱۰۰ متر ارزیابی می کنند. در این دریاچه می توانید قایق سواری و ماهیگیری را تجربه و یا اطراف آن را برای کمپ و پیک نیک راه بیندازید.

    صومعه هاگارتسین | Haghartsin Monastery

صومعه های زیادی در پارک ملی دیلیجان وجود دارد که در دل جنگل های انبوه این پارک قرار گرفته اند. صومعه هارگارتسین از قرن دهم تا سیزدهم در این پارک قرار دارد که یکی از مهمترین مراکز معنوی و فرهنگی این منطقه به شمار می رفته است. این صومعه که فاصله‌ای ۱۵ کیلومتری از شهر دیلیجان ارمنستان دارد در داخل صومعه هاگارتسین ۳ کلیسای مختلف با نام های کلیسای سنت گریگوری، سنت آستواتساتین و سنت استپانوس وجود دارد.

    دریاچه گش | Gosh lake

بعد از دریاچه پارز، در محدوده ی کوهستانی پارک دیلیجان به دریاچه گُش می رسید. این دریاچه در بخش جنوب شرقی پارک قرار گرفته و با شهر دیلیجان تنها ۲۴ کیلومتر فاصله دارد. طول و عرض دریاچه گش را در حدود ۱۰۰ و ۸۰ متر ارزیابی کرده و حداکثر عمق آن را برابر با ۸ متر می دانند. بنابر گزارش های موجود، آب دریاچه در روزهای تابستانی تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش می یابد و برای دریاچه ای کوهستانی این دما، قابل توجه است.  برای اینکه به دریاچه گش برسید باید به سمت روستای گش بروید و سپس با ۴٫۲ کیلومتر پیاده روی خودتان را به این دریاچه دلچسب برسانید. اگر اهل ماهی گیری هستید در این منطقه چوب ماهی گیری همراه خودتان ببرید.

     صومعه ماتوساوانک | Matosavank

یکی دیگر از صومعه هایی که در پارک ملی دیلیجان در ارمنستان وجود دارد و از قرون وسطا تاکنون باقی مانده است صومعه ماتوساوانک است. این صوعه کوچک و دیدنی در سال ۱۲۴۷ میلادی ساخته شد و در ۳ کیلومتری شمال غربی شهر دلیجان واقع است. وقتی از بیرون نگاهی به ساختمان صومعه می اندازید، احتمالا در ابتدا متوجه نمی شوید با چه ساختمانی رو به رو شده اید و ممکن است آن را تنها با یک بنای قدیمی اشتباه بگیرید. صومعه ماتوساوانک در ظاهر بیرونی شباهتی به دیگر صومعه های هم عصر خود ندارد و در آن خبری از گنبد و معماری کلیساگونه نیست. برای بازدید از این صومعه پیشنهاد می کنیم حتما با یک راهنما همراه باشید چون مسیر آسانی ندارد.

    صومعه جوختاک وانک | Jukhtakvank

صومعه دیگری که باید حتما بعد از ماتوساوانک بازدید کنید جوختاک وانک است. این صومعه در نزدیکی ماتوساوانک از قرن یازده تا به کنون در فاصله ی ۳٫۲ کیلومتری از شهر دیلیجان واقع شده است. متاسفانه در طول گذر زمان و فراموش شدن این کلیسا بخش های زیادی از این اثر تاریخی از بین رفته است.

    دریاچه تزرکا | Lake Tzrka

دیگر دریاجه ای که در پارک ملی دیلیجان وجود دارد، دریاچه تزرکا است. این دریاچه در مقایسه با دو دریاچه قبل که تعریف کردیم مساحت کمتری دارد و حدود ۲۰۰۰ متر مربع است، اما به اندازه خودش جذابیت های منحصرفردی که دارد می تواند شما را جذب خودش بنماید. از طرفی، مسیر دسترسی به این دریاچه نیز بسیار دیدنی است و اگر به طبیعت گردی علاقه دارید می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. البته دسترسی به دریاچه تزرکا تنها از طریق پیاده روی نیست و با ماشین هم می توانید به این دریاچه بروید. اطراف این دریاچه چند آلاچیق وجود دارد که می توانید در آنها وسایل پیک نیکتان ببرید و حسابی در کنار عزیزانتان خوش بگذرانید.

    قلعه مانتاش | Mantash Fortress

بر فراز پارک ملی دیلیجان در ارمنستان در نزدیکی رودخانه آقستو قلعه ای به نام مانتاش وجود دارد که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر دیلیجان واقع شده است. نکته جالبی که درباره این قلعه تاریخی وجود دارد این است که این قلعه در زمان های گذشته تحت فرمان عرب ها بوده است و تا مدت های زیادی یکی از دژهای غیر قابل نفوذ ارمنی ها محسوب می شد. ورودی اصلی قلعه مانتاش در گوشه جنوب غربی دشت قرار گرفته و در شرق دیوار کوهستانی است.

امکانات پارک ملی دیلیجان در ارمنستان

با توجه به این که این پارک بسیار گسترده است و جاذبه برای دیدن زیاد دارد ممکن است شما به اندازه کافی زمان نداشته باشید تا تمام این پارک را برگردید پس برای این منظور می توانید لوازم مورد نیاز برای اقامتتان از مرکز اطلاعات این پارک کرایه کنید. همچنین در این مرکز اطلاعات، امکان آن را دارید تا با راهنمایان گردشگری مجموعه همراه شوید.

چادرهای دو الی ۴ نفره، کیسه خواب، دوچرخه، چراغ قوه، باتوم، دوربین شکاری، کوله پشتی، قطب نما و بارانی

دسترسی به پارک ملی دیلیجان در ارمنستان

آدرس: ارمنستان، استان تاووش، دیلیجان، پارک ملی دیلیجان

به منظور دسترسی به پارک ملی دیلیجان در ارمنستان از آنجایی که این پارک در فاصله ی ۹۸ کیلومتری شمال ایروان قرار گرفته باید ابتدا به سمت این شهر بروید، بعد از آن با استفاده وسایل حمل و نقل عمومی که در این شهر وجود دارد خودتان را پارک ملی دیلیجان برسانید. اگر بخواهید با ماشین به این پارک برسید حدود یک ساعت و نیم به آن خواهید رسید.

اگر خواستید با اتوبوس از ایروان به سمت این پارک بروید باید به ترمینال شمالی ایروان بروید و اتوبوس ها ون هایی که به سمت پارک ملی دلیجان می روند را سوار شوید. این مینی بوس ها از ۹ و ۱۰ صبح تا ۵ و ۶ بعدازظهر فعالیت دارند. هزینه سواری این وسایل در حدود ۱۰۰۰ درام ارمنستان است. اگر حوصله اتوبوس را نداشتید تاکسی های زیادی هم هستند که به سمت این پارم می روند.

Lake-Tzrka

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۶۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان