//
کدخبر: ۹۴۵۹۲ //

ساختمان برج ایفل فرانسه | نمادی از عشق و آهن در پایتخت فرانسه

فرانسه، پاریس، خیابان پنجم آناتولی، میدان دان شان دو مارس، برج ایفل. این آدرسی آشنا است برای تمام کسانی که پروازی به سمت فرانسه رزور کرده اند و احتمالا آدرسی رویایی است برای بیشتر مردم جهان که هوس دیدن این برج بلند پاریسی را دارند. ساختمان برج ایفل فرانسه نمادی است رمانتیک همانند شهری که در آن قرار دارد و داشتن یک عکس سلفی با این بنای فلزی آرزوی بسیاری از جهانگردان و گردشگران می باشد و گواه آن یک ملیون و ششصد هزار کاربری است که در صفحه فیسبوک برج ایفل فرانسه عضو می باشند و با عکس هایی که با برج ایفل گرفته اند این صفجه را پر کرده اند. برج ایفل فرانسه سازه ای است که ار هر جای پاریس می توانید آن را ببنید و یادی کنید از الکساندر گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) سارنده و معمار این برج با شهرت جهانی.

 ساختمان برج ایفل فرانسه | نمادی از عشق و آهن در پایتخت فرانسه
به گزارش فرتاک نیوز،

مهندس گوستاو ایفل یکی از ماهرترین استادان زمان خود در ساخت سازه های فلزی بوده که در سال 1832 میلادی در ایالت بورگوندی  (Burgundy) فرانسه به دنیا آمد. این مهندس به نام که در طول عمر خود سازه های فلزی بسیاری را در سراسر جهان به نام خود ثبت کرده است متولد شهر دیژون (Dijon) است و لقب «جادگر فلز» را از ان خود ساخته است. شایان ذکر است گوستاو ایفل برای به دست آوردن نظر بزرگان برای ساخت این سازه عظیم در کشور فرانسه با نزدیک به 700 طراح به رقابت پرداخت و همین طرح را بدون تغییری اجرا نمود چراکه محاسبات بسیار دقیق وی همه شرایط را در خود جای داده بود. گوستاو ایفل در طرح خود فشار حاصل بر هر پیچ و مهره را محاسبه کرده بود و هنگام ساخت خودش روی پیچ و مهره های ارسالی از کارحانه ای در همان حوالی نظارت داشت و بسیار پیش می آمد که تعدادی از آن ها را به کارخانه برگرداند. این مهندس خندان و محاسبه گرحتی هنگام طراحی این بنای فلزی، وزش باد را هم از قلم نینداخته بود. گوستاو ایفل برای فرانسه خدمات بیشماری انجام داده است که از آن جمله می توان به  پل رودخانه دورو  (Douro)، ایستگاه مرکزی بوداپست، پل رودخانه گارون  (Garonne)، پل های بزرگ دره جنوب فرانسه و ... اشاره کرد. شاید جالب باشد بدانید که سازه آهنی داخل مجسمه آزادی کشور آمریکا نیز کار همین مهندس زبردست فرانسوی است. گوستاو ایفل که برج ایفل را به نام و احترام او نام گذاری کردند در سال 1923 میلادی از دنیا رفت اما نامش با ساختمان برج ایفل فرانسه عجین شد و زنده مانده است.

1__hamgardi_Gustave_Eiffel_1888_Nadar2

2 سال و 5 روز کار شبانه روزی

سال 1887 سال آغاز ساخت برج ایفل در کشور فرانسه بود. از آن جایی که قرار بود این سازه عظیم فلزی در صدمین سال اتقلاب فرانسه افتتاح شود 2 سال و 5 روز کار شبانه روزی و البته با تاخیری در میانه کار در 31 مارس 1889 آماده شد. این برج که امروزه نمادی از پاریس و حتی فرانسه است با فولاد ساخته شده و همواره با نور پردازی های متنوع به جذابیت و شکوه آن افزوده می شود. این مکان مشهور جهانی محلی برای برگزاری رویداد های مهم و مسابقات فراوانی در فرانسه بوده است و امروزه سالانه 7 میلیون گردشگر از آن دیدن می کنند. ساختمان برج ایفل فرانسه در حدود 2 ملیون و نیم پیچ و مهره دارد که ضخامت آن ها از یک میلی متر تا ده سانتی متر متفاوت است و 18038 تیرک از جنس های بتن، آهن و فولاد در آن به کار رفته است. ارتفاع این برج 300 متر است که با آنتن روی آن به 324 متر می رسد و 1665 پله می تواند شما را به بالای برج ایفل فرانسه برساندو حتی فکر کردن به این تعداد پله هم نفس ادم را بند می آورد و به بدن احساس خستگی می دهد. پس بهتر است دعایی بکنیم به جان شرکت اوتیس (Otis)  که در میان سر باز زدند همه شرکت های فرانسوی و خارجی از ساخت آسانسوری با این ارتفاع، طراحی و اجرای آسانسور ساختمان برج ایفل فرانسه را به عهده گرفت و با قدرت تمام با پایان رساند. دو کابین 25 نفره شروع کار این پروژه در سال 1887 بود اما از طبقه دوم به بعد به دلیل شیب برج ایفل فرانسه کار کمی به مشکل خورد تا این که لئون ادوکس (Léon Edoux)  با تعبیه دو بازوی هیدورلیکی قدرتمند برای این مشکل چاره اندیشید. امروزه گردشگران با طمانی یک دقیقه ای به بالای برج ایفل فرانسه می رسند اما گردشگران و سیاحان در ابتدای افتتاح برج به دلیل نبود آسانسور، یک ساعت در راه بودند تا همه پله ها را طی کنند و به قله ایفل صعود کنند.

2 سال و 5 روز فعالیت شبانه روزی

در طبقات مختلف برج ایفل فرانسه چه خبر است؟

قبل از آن که وارد ساختمان برج ایفل فرانسه بشوید وارد میدان یا به تعبیری حیاط برج می شوید و از دیدم پایه های این بنای غول پیکر غرق حیرت و تعجب خواهید شد و تازه آن جا است که متوجه می شوید عکس و فیلم هایی که تا کنون از برج ایفل فرانسه دیده اید در برابر عظمت واقعی آن چیزی نبوده است. اگر برای رفتن به طبقه اول برج ایفل فرانسه از پله هم استقاده کنید شاید بهتر باشد تا در صف آسانسور بایستید. با ورود به طبقه اول که در ارتفاع 57 متری قرار دارد روی یک سطح شیشه ای خواهید ایستاد که مناظر بسیار زیبایی را از آن ارتفاع می توانید ببینید. حسی متفاوت از ایستادن بر روی آسمان و البته همراه با کمی ترشح آدرنالین. البته نمایشگاه های فراوانی هم همواره در طبقه اول برج ایفل فرانسه بر قرار است. اما با ورود به طبقه دوم و دیدن کلیسای نوتردام  (Notre - Dame) از آن ارتفاع متوجه جذابیت فوق العاده این طبقه خواهید شد که همراه با تلسکوپ هایی که در این طبقه برای دیدن مناظر زمینی و آسمانی قرار دارد به مشا انرژی و روحیه ای دو چندان می بخشد. اما با رسیدن به بالا ترین نقطه ساختمان برج ایفل فرانسه در ارتفاع 276 متری به این نتیجه می رسید که هر چه تا کنون دیده اید کاریکاتوری از شگفتی بوده است. به خصوص در شب هایی که چراغ های شهر رویایی پاریس روشن است رسیدن به این ارتفاع بی نهاین دلپذیر و رمانتیک است و افراد بسیاری این بخش از برج ایفل را برای دادن پیشنهاد ازدواج انتخاب کرده اند. در این بخش برج دفتری قرار دادر به نام گوستاو ایفل که مجسمه و کتاب های مورد علاقه این مهندس فرانسوی در آن جا قرار دارد و محلی است برای ادای دین به این قهرمان ملی.اما از همه این ها که بگذرید باید بدانید برچ ایفل فرانسه دارای رستوران و بوفه های مشهوری است که می تواند خاطره ای دل انگیز و خوش طعم را برای شما از این گردش به جای بگذارد. رستوران ژول ورن ( jules verne) ، رستوران ارتفاع 58 (The 58 Eiffel tower) و بوفه های خرید تنقلات در کنار محل بازی بچه ها و فروشگاه های خرید سوغات از دیگر دیدنی های این برج مشهور فرانسوی است.

1__hamgardi_124496068-1

فضایی رمانتیک

چند نکته جالب درباره برج ایفل

1 –ساختمان برج ایفل بلند ترین برج پاریس است. تعجب نکنید، درست شنیده اید. بلند ترین برج پاریس زیرا برج ایفل در کنار دکل ها و سازه های بلند کشور فرانسه رتبه نهم را دارد.

2 – ویکتور لوستینگ (Victor Lusting) نام یک کلاهبردار حرفه ای است که نامش با برج ایقل در فرانسه عجین شده است. در سال 1925 که خبر هایی از فرسوده شدن و احتمال خرابی برج ایفل در رسانه های فرانسه منتشر شده بود جناب آقای ویکتور لوستینگ با یک سند قلابی چند هزار تن فلز برج ایفل را به دلالان وسایل اسقاطی فرانسه فروخت و از صحنه روزگار محو شد. اما تنها برای یک ماه. چون ویکتور خان همین نقشه را در گوشه ای دیگر از کشور فرانسه در ماه بعد پیاده کرد و در حقیقت طی یک ماه دو بار برج ایفل را فروخت.

3 – الکساندر کوستاو ایفل طرح و ایده ساخت این برج را به نمایشگاه اکسپو اسپانیا ارائه داده بود اما داوران و مسئولین وقت این نمایشگاه جهانی در سال 1888 میلادی طرح ایفل را عجیب و پر هزینه قلمداد کردند و آن را نپذیرفتند.

4 – هیتلر طی دستوری خرابی برج ایفل فرانسه را که در آن سال ها تبدیل به نمادی برای مقاومت شده بود صادر کرد اما مبارزان فرانسوی با قطع کردن کابل های آسانسور ها تقریبا مانع به اجرا در آمدن سریع این دستور شدند و در ادامه نیز این اتفاق رخ نداد.

5 – برج ایفل فرانسه با رنگ قرمز افتتاح شد. با این که با صرف حدود 60 تن رنگ امروزه برج ایفل فرانسه را با رنگی برنزی می بینیم اما شاید جالب باشد بدانید که این سازه عظیم فلزی در این عمر صد و اندی ساله 18 بار رنگ آمیزی شده است.

6 -  همانند همه چیز های مشهور، برج ایفل هم از کپی شدن به دور نمانده است و تا کنون 30 کپی از برج ایفل فرانسه در کشور های مختلف ولی با ابعاد کوچک تر ساخته شده است. اما کپی که از آن در ژاپن ساخته شده دقیقا کپی برابر اصل است با ابعادی واقعی.همان قدر که دیدن آثار باستانی و بازدید که مراکز کهن و تاریخی مورد توجه گردشگران و توریست های مختلف است دیدن سازه و بنا های مدرن و شکوهمند نیز طرفداران و مشتاقان خاص خود را دارد و برج ایفل فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست. سفر به پاریس پایتخت فرانسه برای دیدن برج ایفل یکی از مقاصد گرشگران و سیاحان دنیا است و بازدید 7 میلیون نفر در سال از این سازه عظیم فلزی ساخت الکساندر گوستاو ایفل خود گواهی بر این مدعا است.

1__hamgardi_e751de3e-32d4-4425-87ff-8bdf38cf0fc4

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۴۵۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان