//
کدخبر: ۸۷۵۳۱ //

جزیره مون سن میشل ، مرواریدی در میان آب های نورماندی

کوه سن میشل همانند مرواریدی در میان دریا است. در بالای یک صخره بزرگ در میان خلیج صومعه ی مون سن میشل قرار گرفته که در زمان ساخت و تا سال ها بعد دسترسی به آن تنها در زمان بالا آمدن سطح آب دریا هنگام جزر و مد امکان پذیر بود. اما کوه سن میشل همیشه یک جزیره نبود و نام آن نیز همیشه مون سن میشل نبود.

جزیره مون سن میشل ، مرواریدی در میان آب های نورماندی
به گزارش فرتاک نیوز،

جزیره صخره ای و جزر و مدی که امروز می بینید در دوران ما قبل تاریخ یک سرزمین خشک معمولی بوده است. با افزایش ارتفاع آب دریا، فرسایش چشم انداز ساحلی را تغییر داد و چندین سنگ بزرگ گرانیتی در خلیج پدیدار شد و مقاومت و سایش آن در برابر اقیانوس بهتر از صخره های اطرافش بود. این صخره ها بعدا جزایر Lillemer، Mont-Dol، Tombelaine (جزیره شمالی) و Mont Tombe، که بعدها جزیره مون سن میشل نامیده شد. مساحت مون سن میشل ۹۷۰ متر مربع است و ارتفاع آن بین ۵ تا ۸۰ متر از سطح دریا تغییر می کند.

در این منطقه جزر و مد باعث تغییر ۱۴ متری در ارتفاع آب می شود. مسیر اتصال مون سن میشل به جزیره اصلی با گذشت قرن ها بارها تغییر کرده است. مسیر ارتباطی سابق آن ها میان گذری بود که هنگام جزر آب قابل عبور می شد و پس از بالا آمدن آب کاملا غرق در آب میشد. در سال ۱۸۷۹ آن را تبدیل به یک جاده مرتفع و دائمی کردند که مانع از نفوذ آب به خاک در اطراف کوه می شد.

در پی این ساخت و سازهای زمین های اطراف نیز خالی از آب شدند. زمین ها بسیار حاصل خیز هستند و بدون نیاز به آبیاری می توان در آن محصول کاشت همچنین مسافت بین ساحل و جزیره کاهش یافت. رودخانه کوئینسون کانالیزه شد و توانست پراکندگی جریان آب را کاهش دهد.

در سال ۲۰۰۶ نخست وزیر فرانسه همراه با مقامان محلی اعلام کردند که در تصمیم به ساخت سد هیدرولیکی گرفتند که ۱۶۴ میلیون یورو هزینه داشت. سد از رودخانه کوئینسون و جزر و مد استفاده می کرد تا سیل انباشت را حذف کند و مون سن میشل را دوباره تبدیل به یک جزیره کند.

ساخت سد از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و از سال ۲۰۰۹ پارکینگ جدیدی برای خودروها تاسیس شد که ۲٫۵ کیلومتر از جزیره فاصله دارد و گردشگران می توانند پیاده و یا با استفاده از شاتل از میان گذر عبور کرده و به مون سن میشل برشند.گاهی مواقع در شرایط بسیار نادر جزر و مد بسیار شدیدتر می شود به نحوی که در ۲۱ ماه مارس سال ۲۰۱۵ پل تازه ساز برای ۱۸ روز کاملا زیر آب رفت. جمعیت زیادی برای عکاسی  از پل به منطقه آمدند.

download-27

مون سن میشل یکی از فراموش نشدنی ترین چشم اندازهای قاره اروپا را دارد. در خلیجی رویایی قرار گرفته است جایی که نورماندی و بریتانی به هم پیوند می خورند. از فاصله بسیار دور هم جزیره چشم هر رهگذری را به خود خیره می کند.

این جا مکانی جادویی است که گفته ها شنیده هایی که درباره آن می شنوید با تخیلات و تحسین های شخصی افراد در طول تاریخ در هم آمیخته است. داستانی که بازگو کننده چگونی تبدیل شدن جزیره به زیارت گاهی برای مسیحیان است نیز خالی از لطف نیست. Aubert اسقف شهرهای اطراف که بر روی تپه قرار داشتند ادعا می کند که Archangel Michael در قرن هشتم میلادی او را مجبور کرد که کلیسایی بر بالای جزیره ای در میان دریا احداث کند.

download-2-21

از سال ۹۶۶ میلادی به بعد دوک های نورماندی دنبال کننده پادشاهان فرانسوی بودند که همین امر موجب شد در طول سال ها همواره به مون سن میشل توجه شد و به توسعه آن بپردازند. ساختمان های باشکوه صومعه در طول سال های قرون وسطی به آن اضافه شد. یکی از بخش های جالب مجموعه که به نام The Marvel شناخته می شود، به مرکز یادگیری تبدیل شده است و در سال های گذشته برخی از بزرگترین ذهن ها و روشنگرهای رساله را از سراسر اروپا به این منطقه کشانده است. علارغم جنگ سلطنتی که بر روی کانال میان گذر در می گرفت تعداد زیادی زائر به مون سن میشل می آمدند. با این حال، برج و باروهایی در پایه این جزیره ساخته شد تا نیروهای انگلیسی را خارج از آن نگهدارد.

دیگر ساختمان های خوش ساختی که در خیابان های شیب دار روستا قرار داشت در حال حاضر به موزه ها، هتل ها، رستوران ها و مغازه ها برای گردشگران امروزی تبدیل شده است.

در اوایل قرن نوزدهم میلادی تصمیم گرفتند تا قسمتی از جزیره را تبدیل به زندان کنند. سال ۱۸۶۳ افراد برجسته ای از جمله ویکتور هوگو تلاش کردند تا برای حفظ و نگهداری درست این ساختمان تاریخی کاربری آن را تغییر دهند که در تصمیم خود موفق شدند.

جزیره فوق العاده دیدنی سن میشل جزو گردشگری ترین مناطق کشور فرانسه است و در سال میزبان بیش از ۳ میلیون بازدید کننده از سراسر جهان است. سال ۱۹۷۹ میلادی نام سن میشل در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

جمعیت جزیره مون سن میشل در سال ۱۸۵۴ میلادی ۱۸۲ نفر بود که طبق آخرین سرشماری که در سال ۲۰۰۹ انجام شد جمعیت آن به ۴۴ نفر کاهش یافته است.

راه های دسترسی

    خودرو

استفاده از خودرو ارزان ترین و آسان ترین راه برای رسیدن به مون سن میشل است. البته معمولا صف ورود خودرو به پارکینگ طولانی است ( هرچند پارکینگ به قدر کافی بزرگ است و هیچ وقت پر نمی شود). می توانید از جاده A84 کن در مسیر Caen-Rennes به سمت جنوب غربی برانید. از پارکینگ می توانید پیاده یا با استفاده از شاتل های  رایگان به صومعه بروید. اگر در شهر پاریس اقامت دارید حدود ۴ ساعت تا سن میشل رانندگب در پیش خواهید داشت.

    وسایل نقلیه عمومی

مسیر راه آهن مستقیمی از پاریس وجود ندارد. می توانید به Pontorson  بروید و از آن جا با اتوبوس های TGV به سن میشل بروید. اتوبوس ها در روز ۴ بار به آن سمت حرکت می کنند قبل از سفر حتما زمان بندی آن ها را چک کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۷۵۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان