//
کدخبر: ۷۴۱۸۲ //

نام شهر ایرانی که در اکثر سفرنامه‌ها آمده است/این شهر هم اکنون وجود ندارد

شهر تاریخی که در اکثر سفرنامه‌ها تحت عنوان شهری مربوط به دوره ساسانی و یا قدیم‌تر از آن نام برده شده است، در منابع تاریخی اطلاعات متقنی در زمینه علل طبیعی آبادانی این شهر و ماندگاری و در نهایت نابودی و علل تخلیه آن وجود ندارد.

 نام شهر ایرانی که در اکثر سفرنامه‌ها آمده است/این شهر هم اکنون وجود ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

بهزاد فریادیان - باستان شناس در نشست « تحلیل پالئوژئومورفولوژی منطقه سیمره و ارتباط آن با توسعه مدنیت» اظهار داشت: درک ارتباط متقابل محیط و فعالیت های انسانی در منطقه (شهر تاریخی سیمره)، بررسی تحولات پالئوژئومورفولوژی (ژئومورفولوژیک دیرینه ) و تعیین عوامل طبیعی موثر بر توسعه مدنیت و تغییرات زیستگاههای انسانی در منطقه و تعیین فازهای مختلف سکونت انسان در شهر  تاریخی سیمره از اهداف اصلی این طرح است.

 

فریادیان افزود: دست یابی به علل تحولات سکونتگاهی در منطقه به ویژه تخلیه مقطعی  شهر تاریخی سیمره در ارتباط با عوامل محتمل کاتاستروفیک در دوره های مختلف تاریخی و تجزیه و تحلیل مزیت ها و محدودیت های ژئومورفولوژیک (دانش شناسایی اشکال ناهمواری های زمین )در ارتباط با سکونتگاههای انسانی در شهر باستانی سیمره از دیگر اهدافی است که در اجرای این پروژه دنبال شده است.

 

وی اظهار داشت: اینکه  شرایط پالئوژئومورفولوژی و رخدادهای کاتاستروفیک چگونه توسعه مدنیت در منطقه را تحت تاثیر قرار داده است؟، کدام عوامل محیطی در توسعه مدنیت در شهر باستانی سیمره نقش داشته اند؟و آیا ارتباطی بین تشکیل محیط دریاچه ای در نتیجه رخداد زمین لغزش بزرگ سیمره و افول و ترک شهر  تاریخی  سیمره وجود دارد؟ پرسش هایی است که در این پروژه پاسخ گو هستیم.

 

در جستجوی دلایل نابودی شهر تاریخی سیمره

وی افزود: توسعه مدنیت در منطقه (شهر  تاریخی  سیمره) تحت تاثیر رخداد زمین لغزش بزرگ سیمره و پیامد آن تشکیل محیط های دریاچه ای بوده است و نابودی و ترک شهر تاریخی سیمره نتیجه رخدادی کاتاستروفیک نظیر زلزله یا آبگرفتگی و یا دیگر بلایای طبیعی  به وقوع پیوسته است فرضیه های پیش رو در این پروژه است.

 

این باستان شناس در ادامه به بیان نتایج اولیه حاصل از گمانه زنی پرداخت و گفت: منطقه از نظر ژئومورفولوژی بسیار فعال بوده و وقایع کاتاستروفیک زیادی را پشت سر گذاشته است.

 

وی با اشاره به اینکه توالی محیط های دریاچه ایی با رخدادهای سیلابی در سطوح لایه نگاری گمانه ها این واقعیت را آشکار می سازد تصریح کرد: تشکیل این محیط ها تحت تاثیر تکرار زمین لغزش بزرگ سیمره و سد شدن رود سیمره بوده است.

 

به گفته این باستان شناس، توسعه، افول و تغییر مکان سکونتگاه های انسانی به‌ویژه در شهر تاریخی سیمره در هر دوره بدون شک تحت تاثیر این راخدادها بوده است.

 

 

وی با اشاره به برداشتن تعداد 8 نمونه رسوب برای تعیین سن Osl و چندین نمونه برای مطالعات آزمایشگاهی از هر لایه بعد از پایان حفاری و نخ کشی دقیق لایه بندی ها گفت: به منظور جلوگیری از در معرض نور قرار گرفتن نمونه ها از لوله ای  به قطر 5 سانتی متر و طول 20 سانتی متر استفاده شده است.

 

 فریادیان، تعیین دوره های تاریخی سکونت انسان در شهر  تاریخی سیمره و در سطح دشت سیمره، تعیین علل توسعه و افول مدنیت در منطقه و شهر تاریخی  سیمره ، تعیین دوره های رخداد زمین لغزش بزرگ سیمره، تعیین دوره های تشکیل دریاچه در منطقه و نابودی و ترک سکونتگاه های باستانی به ویژه شهر سیمره و انتقال جمعیت آن به بالادست دریاچه و به طور کلی بازسازی شرایط دیرینه محیطی در منطقه به ویژه در هولوسن و تاثیرات آن بر توسعه مدنیت در منطقه را نتایجی عنوان کرد که با تعیین سن نمونه ها حاصل خواهد شد.

 

وی اظهار داشت: منطقه سیمره در واحد زاگرس چین‌خورده  از جمله مناطقی است که شرایط مناسب طبیعی و استراتژیک آن برای ورود به مرحله نوسنگی فوق‌العاده مطلوب بوده است.

 

لغزش سیمره ،بزرگترین لغزش زمین

صمد عظیمی راد - دانشجوی دکتری جغرافیا نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه لغزش بزرگ سیمره، که بزرگ‌ترین لغزش زمین محسوب می شود، سبب سد شدن مسیر رود سیمره و کشکان در گذشته شده گفت: شواهد نشان می دهد این لغزش موجب تشکیل دو دریاچه یکی در مسیر رود بزرگ سیمره و دیگری در مسیر کشکان رود شده است.

 

وی اظهار داشت: با اندکی توجه به موقعیت مکانی این سکونتگاههای باستانی به ویژه شهر تاریخی سیمره در می یابیم که همه آنها در مجاورت لغزش بزرگ سیمره و در بالا دست آن شکل گرفته اند.

 

عظیمی راد با بیان اینکه شهر تاریخی سیمره یک محوطه تاریخی است که در اکثر سفرنامه‌ها تحت عنوان شهری مربوط به دوره ساسانی و یا قدیم‌تر از آن نام برده شده است،  تصریح کرد: در منابع تاریخی اطلاعات متقنی در زمینه علل طبیعی آبادانی این شهر و ماندگاری و در نهایت نابودی و علل تخلیه شهر وجود ندارد.

 

به گفته این جغرافیدان، مطالعات پالئوژئومورفولوژی منطقه سیمره نشان می‌دهد که این منطقه رخدادهای طبیعی زیادی را پشت سر گذاشته که  مهم‌ترین آنها وقوع زمین‌لغزش بزرگ سیمره است.

 

به گفته عظیمی راد،  منطقه از نظر تکتونیکی کاملاً فعال بوده و زمین‌لرزه‌های زیادی در منطقه رخ می دهد.

 

وی با بیان اینکه شواهد تاریخی و پالئوژئومورفولوژی در منطقه نشان می دهد بین تحولات تاریخی و مدنیت در منطقه و تحولات پالئوژئومورفولوژی آن ارتباط معنی‌داری وجود دارد، افزود: آستانه های محیطی به دلیل وقوع رخدادهای متعدد ژئومورفیک مثل زمین‌لرزه، زمین‌لغزش و تشکیل دریاچه‌های سدی در منطقه تغییر کرده است.

 

عظیمی راد خاطرنشان کرد: در این پژوهش ما به دنبال علل پالئوژئومورفولوژی و طبیعی عمده و اصلی برای توسعه مدنیت در منطقه( شهر تاریخی سیمره) و همچنین علل نابودی و ترک این سکونتگاه های باستانی در دوره های مختلف تاریخی هستیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۴۱۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان