//
کدخبر: ۴۱۰۱۳۶ //
سوغات شیراز

با سوغاتی های شیراز آشنا شوید! | معرفی سوغات شیراز

در این مقاله ابتدا شهر شیراز و سپس سوغاتی های این شهر را معرفی کرده ایم که همراه با عکس می باشد.

با سوغاتی های شیراز آشنا شوید! | معرفی سوغات شیراز
به گزارش فرتاک نیوز،

شیراز یکی از شهرهای تاریخی و بسیار زیبای کشور است. جاذبه های گردشگری شیراز از عمارت های تاریخی گرفته تا آرامگاه افراد مشهور و جاهای سرسبز طبیعی ادامه دارد؛ به همین دلیل هم هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و مسافران، شیراز را برای سفر انتخاب می کنند.

یکی از لذت های سفر بعد از بازدید از جاهای دیدنی شیراز، خرید سوغاتی های رنگارنگ و متنوع این شهر است. اگر شما هم قصد سفر به شیراز را داشته و با این سوال مواجه شده اید که سوغات شیراز چیست، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با برخی از بهترین سوغاتی های شیراز آشنا کنیم.

نان برنجی یا کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی یا همان نان برنجی شیراز، یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های این شهر است. دستور پخت نان برنجی شیراز با نان برنجی کرمان تفاوت داشته و در پخت آن از گلاب، آرد برنج، روغن و تخم مرغ استفاده می شود. بهترین نان برنجی ها یا همان کلوچه های شیرازی را می توانید از بازارهای سنتی این شهر تهیه کنید. اگر می خواهید یک خوراکی خوشمزه برای فرزندان خود از شیراز بگیرید، پیشنهاد ما به شما کلوچه شیرازی است.

image (1)

یوخه یکی از خوشمزه ترین شیرینی های شیرازی

یوخه نوعی شیرینی شبیه به کاک است که با چند لایه خمیر نازک درست می شود. داخل این لایه های خمیر را با مواد خوش طعم و عطر پر کرده، سپس خمیر را رول کرده و شیرینی را می پزند. به دلیل این که مواد تر در این شیرینی به کار نمی رود، ماندگاری آن بسیار بالا بوده و گزینه مناسبی برای خرید سوغاتی است. یوخه از روغن محلی، آرد گندم، پودر قند، تخم‌ مرغ، پودر هل، پودر بادام، آب، نمک و مایه‌ خمیر تهیه شده و سپس روی آن را با پودر پسته یا پودر قند تزئین می کنند. این شیرینی بیشتر در بین بزرگترها محبوب بوده و بین کودکان طرفدار چندانی ندارد.

عرق گیاهان از جمله سوغات شیراز

برخی از بهترین عرقیجات را می توان در شیراز پیدا کرد. اگر سری به بازارهای محلی این شهر زیبا بزنید، می توانید مغازه های مخصوص فروش عرق گیاهان را پیدا کنید. یکی از محبوب ترین عرقیجاتی که در شیراز به فروش می رسد، عرق بهارنارنج است. اگر در فصل بهار به شیراز بروید، در جای جای این شهر می توانید عطر سرمست کننده بهارنارنج را استشمام کنید. از این بهار نارنج ها برای گرفتن عرق هم استفاده شده و تبدیل به یکی از بهترین سوغاتی های شیراز می شود. از جمله سایر عرقیجات معروف شیراز می توان به عرق نسترن، عرق بیدمشک و عرق گل سرخ یا همان گلاب اشاره کرد.

image (2)

قلم زنی شیراز، یادگاری از دوران هخامنشیان

قلم زنی هنر بسیاری از شهرهای ایران مانند اصفهان است؛ اما هنر قلم زنی شیراز هنری است که از دوران هخامنشیان به جای مانده است. اگر با دقت به قلم زنی های شیراز و سایر شهرها نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که در بین آن ها تفاوت های بسیاری دیده می شود. به گفته برخی از تاریخ شناسان، قلم زنی شیرازی روی وسایلی نظیر طلا، نقره و مس یادگار دوران سکاها و هخامنشیان بوده و از آن روزها تا به حال تغییری پیدا نکرده است. اگر سری به بازارهای سنتی شیراز بزنید، می توانید صنایع دستی قلم زنی اصل و هنر هنرمندان شیرازی را مشاهده کنید.

منبت کاری از هنرهای بی نظیر شیراز

در همان بازارهای قدیمی و سنتی شیراز شاید برخی صنایع دستی چوبی به چشمتان بیاید. این صنایع دستی که با ظرافت تراشیده شده اند و هر کدام یک تصویر زیبا یا یک داستان را به نمایش می گذارند، منبت کاری شیراز هستند. از منبت کاری در تولید تابلوهای نفیس، جعبه های هدیه و در کل کار با چوب استفاده می شود. اگر دوست دارید هدیه ای نفیس از بین سوغات شیراز برای عزیزان خود بگیرید، منبت کاری می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

image (3)

خاتم کاری شیرازی از هنرهای زیبای شیراز

خاتم کاری هم مانند قلم زنی یکی از هنرهای مشترک بین اصفهان و شیراز است؛ اما درست مانند هنر اولی که درباره اش حرف زدیم، در هنر خاتم کاری شیراز و اصفهان هم تفاوت هایی مشاهده می شود. از جمله ویژگی های خاتم کاری شیراز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از مس

استفاده از سریش

استفاده از لایه آستر

استفاده از اشکال هندسی هموار و یکنواخت

استفاده از 5 گره

رنگ ثابت گل ها

زمانی که به بازارهای قدیمی این شهر پا بگذارید یا به مغازه های لوکس مراکز خرید شیراز بروید، می توانید تعداد زیادی از خاتم کاری های زیبای شیراز را مشاهده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۰۱۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان