//
کدخبر: ۳۹۰۳۳۸ //

گشت و‌ گذاری در تاریخ ترکیه

کشور ترکیه در همسایگی ایران، تاریخ پر باری دارد. در طی بازه‌های زمانی مختلف حکومت‌های متعددی در این کشور حکمرانی می‌کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به دولت عثمانی اشاره کرد.

گشت و‌ گذاری در تاریخ ترکیه
به گزارش فرتاک نیوز،

تاریخ پر بار ترکیه باعث شده بنا‌های باستانی بسیاری در این کشور برجای بماند که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن‌ها به ترکیه سفر می‌کنند. اگر شما هم برای بازدید از بنا‌های تاریخی عهد باستان ترکیه و دوره عثمانی در این کشور مشتاق هستید، می‌توانید با رزرو هتل ارزروم اقامتی راحت در این کشور داشته باشید.

ترکیه در عهد باستان

در عهد باستان اکثر مناطق ترکیه کنونی جزو شبه جزیره آناتولی بودند. شبه جزیره آناتولی یکی از اولین مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌رود. قدمت این شبه جزیره تقریبا به دوره نوسنگی برمی‌گردد.

در آن دوره کشور ترکیه توسط حکومت‌های لودیه و ایونیا، اداره می‌شد. اما ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، کورش کبیر این دولت‌ها را در ترکیه بعد از پایه‌گذاری سلسله هخامنشیان منقرض کرد. از آن پس ترکیه جزو مستعمرات امپراتوری هخامنشیان قرار گرفت.

پس از کوروش کبیر ۳۳۳ سال پس از میلاد مسیح آسیای کوچک بعد از یورش اسکندر مقدونی تحت سلطه سلوکیان درآمد؛ پس از آن‌ها هم رومیان بر این کشور حکومت می‌کردند.

امپراتوری بیزانس در ترکیه

بعد از آنکه ترکیه تحت سلطه امپراتوری روم قرار گرفت، این امپراتوری به علت وسعت مرزی دچار مشکلات بسیاری شد. این مسأله باعث شد ۳۹۵ سال پس از میلاد مسیح شهر بیزانتیوم توسط امپراتور کنستانتین پایتخت امپراتوری روم قرار گیرد. انتخاب این شهر به عنوان پایتخت امپراتوری روم مقدمه‌ای برای تقسیم روم به بخش‌های غربی و شرقی بود.

با تقسیم امپراتوری روم، روم شرقی که تحت امپراتوری بیزانس قرار داشت، ترکیه امروزی را تحت سلطه خود در آورد. اما سرانجام در سال ۴۶۳ هجری قمری، رومانس چهارم با فرماندهی سپاه امپراتوری بیزانس از سپاه ترکمانان سلجوقی با فرماندهی آلب ارسلان شکست خوردند و نیمه شرقی ترکیه را تحت سلطه گرفتند. با این حال نیمه غربی همچنان در آن سال‌ها تحت سلطه امپراتوری بیزانس و رمانس چهارم باقی خواهد ماند.

سلطه سلجوقیان به ترکیه، زمینه‌ای برای ورود مسلمانان به این منطقه و زبان ترکی فراهم کرد. اگر شما به ترکیه سفر کنید و در هتل ارزروم اقامت داشته باشید می‌توانید آثار تاریخی این دوره را به خوبی مشاهده کنید.

Picture2

ترکیه در زمان امپراتوری عثمانی

با سلطه سلجوقیان به ترکیه قبیله‌های مسلمان از شرق ایران به قسمت شرقی ترکیه کوچ کردند و این آغازی برای ایجاد دولت‌های کوچک محلی در ترکیه بود. از معروف‌ترین قبایل در این منطقه می‌توان به قبلیه قایی اشاره کرد که در آنکارای امروزی و نزدیکی آنقره قرار داشت. عثمان رهبر این قبیله بود که در سال ۶۷۸ هجری خورشید مصادف با سال ۱۳۰۰ میلادی در این منطقه حکومتی با نام عثمانی تاسیس کرد.

حکومت عثمانی‌ها از آن سال تا ۱۵۰ سال بعد توانستند بیشتر منطقه آناتولی یا همان ترکیه امروزی را به تصرف خود درآورند. سرانجام در سال ۱۴۵۳ میلادی که با سال ۸۳۲ هجری خورشیدی مصادف است، امپراتوری بیزانس و قسمت‌های شرقی امپراتوری روم توسط سلطان محمد از بین رفت. با فتح قسمت‌های شرقی امپراتوری روم و شهر قسطنطنیه پایتخت این کشور، تاریخ جدیدی در این کشور آغاز شد و نام قسطنطنیه به استانبول یا اسلامبول تغییر یافت.

سلطان سلیم فردی بود که امپراتوری عثمانی را در ترکیه پایه‌ریزی کرد. او با تبدیل حکومت عثمانی به امپراتوری عثمانی در اوایل سده نهم هجری قمری به یکی از بزرگ‌ترین حکومت‌های پادشاهی تبدیل شد. سلطان سلیم یکم که آن را یاووز در طی پادشاهی ۹ ساله خود توانست بخش‌هایی از مصر، غرب کردستان، شام، دیاربکر، غرب عربستان یا همان حجاز و قسمت‌هایی از شرق اروپا که بالکان را تحت سلطه خود درآورد و خود را خلیفه مسلمانان معرفی کرد.

با وجود جهانگشایی‌های بسیار زیاد سلطان سلیم یکم اوج قدرت امپراتوری عثمانی با شروع حکومت پسر سلطان سلیم آغاز شد. پسر او توانست مناطق بیشتری تحت سلطه خود درآورد، جهان گشایی او تا محاصره وین و سلطانیه هم پیش رفت. 

آغاز جمهوری ترکیه

سرانجام امپراتوری بزرگ عثمانی هم در جنگ جهانی اول منقرض شد، زمانی که بریتانیا و هم پیمانانش به ترکیه حمله کردند، امپراتوری بزرگ عثمانی شکست خورد. با این حال مصطفی کمال پاشا یا همان آتاتورک توانست با سازماندهی گروه‌های مقاومت ملی بر علیه دولت‌های خارجی در سال ۱۳۰۲ خورشیدی، جمهوری ترکیه را پایه‌گذاری کند.

آتاتورک را امروزه در ترکیه پدر معنوی ترکیه می‌دانند، او توانست خط لاتین را برای زبان ترکی ایجاد کند و دوره نوینی در این کشور به وجود آرود و اقدامات زیادی در راستای صنعتی شدن ترکیه انجام داد.

Picture3

گشت و گذار در ترکیه و رزرو هتل ارزروم با فلای تودی

امروز ما در این مطلب سعی کردیم شما را با تاریخ ترکیه آشنا کنیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم آثار تاریخی بسیار زیادی از دوره امپراتوری بیزانس و عثمانی در این کشور وجود دارد. شما می‌توانید از طریق وب سایت فلای تودی با رزرو هتل ارزروم تاریخ این کشور را از نزدیک مشاهده کنید.

در این سایت می‌توانید علاوه بر خرید بلیط هواپیما، متنوع ترین هتل های ارزروم را نیز رزرو کنید. برای رزرو هتل از طریق فلای تودی، فقط کافی است که قیمت و امکانات هتل ها را باهم مقایسه کرده و بهترین گزینه را با توجه به سلیقه و بودجه خود انتخاب کنید. فلای تودی ارزانترین و متنوع ترین مرجع خرید بلیط هواپیما و رزرو ارزان هتل با پشتیبانی 24 ساعته باکیفیت ترین خدمات سفر را در اختیار شما قرار می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۰۳۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان