//
کدخبر: ۲۲۱۴۷۲ //

نامه دکتر بهرامی به استاندار کرمانشاه برای دفاع از تاریخ و میراث ملی و تپه چُغاگاوانه

سئوالات دکتر روح الله بهرامی استاد دانشگاه رازی در مورد روگذر میدان اماه(ره) در اسلام‌آباد غرب مهندس هوشنگ بازوند استاندار فرهنگ‌دوست کرمانشاه.

نامه دکتر بهرامی به استاندار کرمانشاه برای دفاع از تاریخ و میراث ملی و تپه چُغاگاوانه

باسلام

ضمن سپاس بیکران از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی جناب‌عالی برای ساماندهی به امور مدیریتی کلان استان کرمانشاه به ویژه در این ایام سوگواری اربعین‌حسینی که زوار عزیز حضرت ابا عبدالله‌الحسین(ع) دیار کرمانشاهان را گذرگاه قدم‌های خویش ساخته‌اند و عذرخواهی از بابت این که اوقات شریف جناب‌عالی و همکارانتان را تصدیع می‌دهیم شما را  به مطالعه چند پرسش فرا می‌خوانیم.

0_

در راستای انتقادات جمعی از متخصصان، اساتید دانشگاه‌ها و بدنبال انتقادات گسترده از سوی اصحاب فرهنگ و رسانه در باره طرح روگذر میدان امام خمینی(ره) اسلام‌‌آبادغرب مستدعی است به منظور ایجاد شفافیت و رعایت  پاسخگویی به خواست شهروندی به ویژه خواست منتقدین طرح روگذر مذکور که مدتی است در راستای توسعه و عمران  هویت‌مدار و متناسب در شهر اسلام‌آباد غرب مورد پرسش، نقادی علمی، فنی و فرهنگی با دغدغه‌های  میراث تاریخی و ملی قرار گرفته است دستور بفرمائید  با توجه به ادعای اعضای شوری شهر  و شهرداری اسلام‌آبادغرب که در فضای مجازی منتشر شده است و مدعی‌اند که این امر مورد حمایت و پشتیبانی کامل استانداری است اظهارنظر شود.

 چند سئوال:

 - آیا این ادعا، چنان که شوری شهر و شهردار اسلام‌آبادغرب اعلام کرده‌اند که طرح در دست اجراء  را استانداری محترم به لحاط فنی و اجرایی و مطالعات پیوست تأیید کرده اگر چنین است روشنگری بفرمایید تا برای اقناع ضمانت‌های اجرای و حقوقی مزایای چنین طرح پر حاشیه‌ای به اطلاع مردم برسد و اجراء کنندگان پس از اجراء تبعات و آثار آن را بپذیرند؟

 - آیا پیوست‌های مطالعاتی، فرهنگی و اجتماعی ازسوی اجرا کنندگان چنین پروژه‌ای صورت گرفته است و چنان که مدعی‌اند به تأیید استانداری رسیده است دستور بفرمایید به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان شهرداری و شورای شهر برای اقناع منتقدین این موارد را منتشر کنند؟

 - در مورد حریم  سایت باستانی چغاگاوانه اگر این مطالعات صورت گرفته پس چرا پژوهشکده باستان‌شناسی کل کشور در جریان امر قرار نگرفته و به عنوان مرجع اصلی تأیید و صدور چنین مجوزی اعلام تأیید ننموده است در این صورت اگر چنین مجوزی در درون استان کرمانشاه بدون تأیید پژوهشکده صادر شده چگونه چنین کاری انجام شده و سرنوشت رعایت موازین قانونی چه می‌شود؟

 - آیا نامه معاون محترم وزیر محترم میراث فرهنگی جناب مونسان و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور که مدیر کل متحرم میراث استان آن را در رسانه ها اعلام کرده مطابق اظهارات و ادعاهایاعضای شورای شهر و شهردار نوعی فریبکاری است و این اهانت به مقامات قانونی محسوب نمی شود؟

- آیا ممکن است که استانداری از نامه ها و مکاتبات میراث استان و از سفر ریاست محترم پژوهشگاه میراث فرهنگی کل کشور دکتر عمرانی و رییس پژوهشکده باستانشناسی دکتر شیرازی و یا اظهار نظر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور که برای عقد تفاهم نامه علمی در دانشگاه رازی نیز حاضر شده بودند و در رسانه ها ی استان بازتاب پیدا کرد را بی خبر باشد؟

- اگر این مکاتبات صورت گرفته است آیا اظهارات عجیب شورای شهر اسلام‌آبادغرب در مورد حمایت قاطع استانداری از این طرح و اهانت آشکار به منتقدین  طرح  خود نوعی فریبکاری و تشویش اذهان عمومی یا سوء استفاده از جایگاه بالاترین مقام اجرایی استان نیست.

- آیا با این نوع سخنان و نگرش‌ها با دغدغه‌های استاندار محترم و مجموعه کارگزاران استان برای  برگزاری آبرومند برنامه کرمانشاه 2020 به عنوان پایتخت گردشگری روستایی و تلاش وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در سالی که قرار است استان کرمانشاه میزبان طرح گردشگری 2020 و پایتخت روستایی جهان باشد تناسبی دارد.

- اجرای طرح مذکور در قلب تاریخی شهر اسلام‌آبادغرب در میدان تاریخی امام خمینی(ره) در استان کرمانشاه و در حریم منظری و محیطی شهر باستانی پلوم و که محمل فرهنگ، مدنیت و محل ظهور نخستین سکونتگاه وتختگاه‌های روستایی جهانی محسوب می‌شود در این شهرنقض غرض این برنامه ملی و جهانی نیست.

- آیا در سال پیش‌رو که قرار است استان کرمانشاه پایتخت روستایی و گردشگری باشد و شأن ملی و جهانی دارد، بجای همکاری میراث و شهرداری در رسیدگی و تبدیل کردن این اثرجهانی به فرصتی برای جذب سرمایه و اجرای برنامه‌های فرهنگی در این شهر با قابلیت‌های جهانی و یکی از  کهن‌ترین مراکز و پایتخت‌های روستایی جهان در ایران غربی تهدیدی برای توسعه گردشگری و میراث و آینده استان محسوب نمی‌شود.

- آیا با توجه به ادعای شوری شهر و شهردار محترم  هیچ راه دیگری برای رفع مشکلات شهری وجود ندارد که بتواند هم چهره شهر و ترافیک را رفع نماید هم عرصه فرهنگ و تاریخ و میراث آسیب نبیند و از هم از تمام ظرفیت‌های شهر در اجرای این گونه طرح‌ها استفاده شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۱۴۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان