//
کدخبر: ۱۸۹۱۹۶ //

کشف بقایای دژ باستانی در مصر پیشاز هخامنشیان

باستان‌شناسان از کشف بقایای دژ نظامی متعلق به آخرین دودمان بومی مصر باستان پیش از فتح این کشور به دست هخامنشیان خبر دادند.

کشف بقایای دژ باستانی در مصر پیشاز هخامنشیان
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان موفق به کشف بقایای یک دژ آجری که شامل ویرانه‌های برج‌های شمالی و جنوبی واقع در جنوب شبه جزیره «سینا» شدند.

باستان‌شناسان پیش از این در سال ۲۰۰۸ موفق به کشف بقایای دیواره‌های شرقی این دژ شده بودند، اما با توجه به وسعت زیاد این دژ، کاوش برای کشف بقایای بیشتر آن تاکنون به طول انجامیده است.

باستان‌شناسان از کشف ویرانه‌های یک پایگاه نظامی جدیدتر که بعدها بر روی ویرانه‌های همین دژ ساخته شده نیز خبر دادند.

«مصطفی وزیری» دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مصری «‌اهرام آنلاین» بیان کرد: «بقایای کشف شده متعلق به دژ باستانی، یکی از قدیمی‌ترین دژهای نظامی کشف شده در این کشور است.»

وزیر میراث باستانی مصر طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «‌دیوارهای دژ اولیه به طور باور نکردنی قطور ساخته شده بودند؛ به طوری که ضخامت برخی از دیواره‌ها به ۷ متر می‌رسید. این دژ شامل چهار برج می‌شود. این در حالی است که دژ جدیدتر از دیوارهایی با ضخامت بیشتر که به ۱۱ متر می‌رسد، ساخته شده بود. این دژ در مجموعه از ۱۶ برج تشکیل شده بود.»

ویرانه‌های دژ اولیه شامل تالارهای مملو از شن، و بقایای کوزه‌ها و گلدان‌های سفالی شکسته‌ای است که گمان می‌رود برای نگهداری دیوارهای سنگین دژ مورد استفاده قرار گرفته است. با این‌حال ممکن است این دالان‌ها به عنوان زهکش آب باران ساخته شده باشند که در دودمان بیست و ششم مصر باستان بسیار مرسوم بود.

علاوه بر این‌، باستان شناسان موفق به کشف یک ورودی به عنوان دروازه جانبی در جنوب شرقی این دیوار شدند. درست در سمت راست این ورودی ویرانه‌های اتاقی که گمان می‌رود محل اقامت نگهبانان دژ بوده باشد، وجود دارد.

این کاوش به کشف یک دیوار ۸۵ متری در بخش جنوبی دژ و ویرانه‌های تعدادی خانه در بخش غربی این دژ نیز منجر شد.

باستان‌شناسان یادآور شدند، با توجه به اثرات باقی مانده بر روی ویرانه‌های این دژ می‌توان نتیجه گرفت که این دژ مورد حمله سختی قرار گرفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۹۱۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان