//
کدخبر: ۱۶۰۰۳۹ //

خانه‌ای که با بادگیرهای دوقلویش معروف شده

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: مرمت خانه تاریخی حشمت اللشکر سرخه تا دو ماه آینده باید نهایی شود.

خانه‌ای که با بادگیرهای دوقلویش معروف شده
به گزارش فرتاک نیوز،

مهدی جمالی در دیدار با فرماندار، شهردار و موثران شهرستان سرخه اظهار کرد: این خانه تاریخی تا دو ماه آینده باید آماده بهره برداری باشد.

وی، خواستار مشارکت فرمانداری و شهرداری در مرمت و نگهداری از آثار تاریخی شهرستان سرخه شد و گفت: سنگفرش محوطه بیرونی خانه حشمت اللشکر و مرمت فاز دوم این خانه با همکاری شهرداری سرخه در دستور کار است؛ باید زیرساختهای لازم برای جذب گردشگر در سرخه فراهم شود.

جمال با اشاره به اینکه ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای اطراف سرخه در دست مطالعه است، افزود: رونق صنایع دستی و حمایت از کارگاه‌های صنایع دستی نیز در دستور کار است.

علی محمد مویدی زاده، فرماندار سرخه نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی ها و جاذبه های گردشگری شهرستان سرخه گفت: آبگرم، تلخاب، زایرسراها، امامزاده ها، مناطق بکر کویری و روستاهای شهرستان سرخه دارای قابلیت جذب گردشگر هستند.

وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل در این شهرستان در دست اقدام است، افزود: صنعت گردشگری، زمینه ساز افزایش درآمدزایی در استان و شهرستان سرخه است.

وی خواستار توجه ویژه به روستای بیابانک شد و گفت: این روستا، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد.

به گزارش ایسنا، پیش از این مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در سال 94 گفته، خانه تاریخی "حاج حشمت اللشکر" با خریداری تنها پلاک ثبتی باقی مانده، به تملک این اداره کل درآمد.

به گزارش ایسنا، یدالله یحیی پور بیان کرد: با پیگیری و همکاری امام جمعه شهرستان سرخه، تنها پلاک باقی مانده خانه "حاج حشمت اللشکر" به شماره پلاک ثبتی 12/132 با صرف بیش از دو میلیارد ریال اعتبار به تملک این اداره کل درآمد.

در هفته دولت همان سال نیز ساختمان جدید اداره میراث فرهنگی شهرستان سرخه نیز در محل خانه تاریخی حشمت افتتاح شد. خانه حاج حشمت اللشکر حدوداً در مرکز شهر سرخه واقع شده است. بر اساس کتاب‌های تاریخی و گفته به معمرین و فرم معماری، این بنا متعلق به دوره قاجار است و از آنجایی که مالک اصلی آن حاج حشمت خان پیوندی (حاکم وقت منطقه ) بوده، به همین جهت به خانه حاج حشمت معروف شده است.

خانه اصلی حشمت اللشکر (حشمت بزرگ) که به دست حاج معمار باشی سمنانی ساخته شده، شامل چهار منزل مسکونی، دارالحکومه، باغ، حمام، مدرسه و .... بوده که اکنون دو خانه آن باقی مانده است.

بادگیرهای دو قلو بر فراز این بنا با تزئیناتی ناب از نمادهای شهر سرخه است. این بنا نماد معماری مناطق کویری است و به شماره ملی 29743 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۰۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان