//
کدخبر: ۱۲۵۴۶۴ //

قدیمی­ ترین ملت­ ها و کشورهای جهان و دنیایی اسرار آمیز از تاریخ

نگاهی گذرا به قدیمی­ ترین ملت­ ها و کشورهای جهان و دنیایی اسرار آمیز از تاریخ آنها خواهیم داشت.

 قدیمی­ ترین ملت­ ها و کشورهای جهان و دنیایی اسرار آمیز از تاریخ
به گزارش فرتاک نیوز،

کشورها و ملت های بیشماری در طول تاریخ، طی هزاران سال تشکیل و از بین رفته اند اما برخی از آن ها نیز در طول تاریخ پایدار بوده اند. تعیین دقیق مدت زمان حضور آن ها در بین کهن ترین کشورهای جهان تقریبا غیر ممکن است اما ده تا از قدیمی ترین کشورهای جهان در اینجا وجود دارند تا به نوعی تازه درسی جدید از تاریخ و فراز و نشیب های قدیمی ترین ملت های دنیا را به شما یاد دهند و آموزگار شما در این راه باشند.

یونان

همانطور که می دانیم، دانسته های زیادی درباره قدمت یونان وجود ندارد اما تمدن یونان به طور اساسی معنی کلمه باستان را به جهانیان آموزش داده است. اولین تمدن های پیشرفته اروپا حدود 3200 سال قبل از میلاد در یونان گسترش یافته اند و آتن در 508 سال قبل از میلاد، نخستین سیستم دموکراتیک در جهان را به خود دید. زبان یونان باستان هنوز هم برای کسانی که به زبان یونانی مدرن صحبت می کنند، نسبت به زبان انگلیسی قدیم برای افرادی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند، به صورت قابل فهم تری باقی مانده است. بخش های بیشماری از تاریخ یونان در دانش و زندگی غرب راه یافته اند برای مثال در مسابقه مسافت طولانی مدرن امروزی، میزان مسافت پیموده شده از بازی های المپیک باستانی یا نبرد ماراتون الهام گرفته شده است که نوعی الهام گرفتن از کهن ترین کشورهای جهان می باشد.

1__hamgardi_Countries_1

 

چین

چین، مهد یکی از بزرگترین تمدن های متحد می باشد. اخیرا با کشف بقایای سکونتگاه های عصر برنز طی حفاری، از نخستین سلسله پادشاهی که سابق براین به نظر کاملا افسانه می آمد، حمایت بیشتری شده است. سلسله اول با دست نوشته هایی از اجداد به روش نگارش چینی مدرن درخشید این در حالی بود که سلسله شانگ از قرن یازدهم تا هفدهم قبل از میلاد حکومت کرد. دوره حکمرانی سلسله پادشاهی هان از 206 سال پیش از میلاد تا سال 220 میلادی طول کشیده است. در این دوره از قدیمی ترین ملت های دنیا، اتحاد چین تقویت و پایه های عناصر فرهنگی مانند کنفوسیونیسم که هنوز در چین مهم هستند، بنیان نهاده شد.

1__hamgardi_Countries_2

پرتغال

با اینکه پرتغال بر اساس تاریخ تاسیس آن در سال 1139 دقیقا در میان تمدن های باستانی قرار نمی گیرد ولی به دلیل ثبات مرزهای آن شایستگی حضور در لیست قدیمی ترین کشورهای جهان را دارد. پرتغال در سال 1139 میلادی به عنوان یک کشور پادشاهی تاسیس شد. پرتغال مانند بخش های دیگر اروپا که همیشه از طریق مرزها با پادشاهان مختلف، امپراتوری ها، جمهوری ها و دموکراسی های مردمی مختلف ارتباط داشته، نبوده و همان پرتغال اولیه باقی مانده است. اگر ملزم هستید که مطمئن تر شوید، باید بدانید که پرتغال نیز در خط مقدم عصر اکتشاف قرار دارد. اگرچه عصر اکتشاف، دورانی امپریالیستی و دردناک برای نظام اجتماعی قدیمی بود اما این دوره به طور اساسی به ایجاد دنیا و کهن ترین کشورهای جهان که امروزه می شناسیم کمک کرده است. 

1__hamgardi_Countries_3

فرانسه

آیا شما تاریخ تاسیس فرانسه که با تقسیم امپراطوری مقدس روم شارلمن به سه بخش در سال 843 میلادی انجام شد یا جلوس پادشاه کلاویس به تخت سلطنت در سال 481 میلادی که بدون شک برای مدت طولانی در کشور وجود داشته را دنبال می کنید؟ در حالیکه سیستم فئودالی برای قرن ها قدرت بیشتری را به رعیتان نسبت به شاه واقعی اعطا کرده است، پادشاهانی که به طور ذاتی در نهادهای پادشاهی فرانسوی و در بنیان های دولتی دخالت داشته و اکنون نیز حضور دارند.

1__hamgardi_Countries_4

ارمنستان

ملت ارمنستان که از قدیمی ترین ملت های دنیا هستند، شبیه به یهودیانی که با افراد هم زبان و هم کیش خود کوچ بزرگی کرده اند، می باشند. با این وجود نخستین اشارات بیانگر ایجاد ارمنستان در قرن ششم قبل از میلاد بوده و ارامنه برای بیش از 2600 سال گذشته دارای کشوری متعلق به خودشان بوده اند. ایروان، پایتخت ارمنستان تقریباً 782 سال قبل از میلاد بنا نهاده شده است. ارامنه اولین دولتی بودند که رسماً مسیحیت را به عنوان دین دولتی در سال 301 میلادی پذیرفته و این کشور همچنان به کلیسای وابسته به پاپ ارمنی به شدت پایبند است. علاوه بر کوچ، یکی دیگر از شباهت های تاسف بار مشترک بین ارامنه با یهودیان، نسل کشی دسته جمعی آن ها توسط  امپراتوری عثمانی در سال های 1915 تا 1916 میلادی بوده است.

1__hamgardi_Countries_5

ژاپن

ژاپن ادعا می کند که با امپراتوری جیممو در 660 سال قبل از میلاد تاسیس شده است. یک واقعه نگار چینی گواهی می دهد که ژاپن در قرن سوم میلادی وجود داشته که هنوز هم نیروی پایداری مهمی به کشور در بین کهن ترین کشورهای جهان می دهد. بعد از آن مذهب بودا به سرعت در ژاپن گسترش و ادبیات سنتی در قرن هشتم در کشور توسعه یافت که با نوشتن افسانه جنجی در اوایل قرن 11 میلادی به اوج خود رسید. این توسعه در دوران هین از سال 794 تا 1185 میلادی اتفاق افتاد. این دوره شاهد بسیاری از نشانه های فرهنگی دیگری نیز بود که هنوز در عصر ژاپن امروزی در بین قدیمی ترین کشورهای جهان نیز تعریف می شوند.

1__hamgardi_2

ایران

از آنجایی که ایران به شکل مشخصی از آغاز قرن شانزدهم وجود داشته، این منطقه دارای تاریخی قدیمی تر از هر تمدنی از جهان است. تمدن ایلامی ها در عصر برنز یکی از نخستین تمدنهای پیشرفته در هزاره سوم پیش از میلاد بود که با خط میخی می نوشتند. گروه های ایرانیان اولیه در هزاره دوم قبل از میلاد وارد این منطقه شده اند. امپراطوری هخامنشی بزرگترین امپراطوری بود که تا به حال جهان به خود دیده است و از 550 تا 330 قبل از میلاد وجود داشت و این سبب شد تا ایران به یکی از کهن ترین کشورهای جهان بدل گردد.

1__hamgardi_Countries_7

سن ماریو

سن مارینو به عنوان سومین کوچک کشور اروپایی قطعا به دلایل مختلفی به صورت مجزا در لیست قدیمی ترین کشورهای جهان قرار دارد. با این وجود، به طور قطع یکی از کهن ترین کشورهای جهان است که در سال 301 میلادی تاسیس شد. مارینوس سنگ تراشی بود که به خاطر آزار و شکنجه ای که برای اعتقادات مسیحی خود می شد از خانه اش که در حال حاضر کشور کرواسی است، فرار و کشوری را به عنوان یک جمهوری تاسیس کرد که در نهایت به سنت مارینوس تبدیل شد. قانون آن در سال 1600 نخستین سند در جهان بود که به عنوان یک قانون اساسی اصلی در کشوری که رسمیت ندارد، عمل می کند. با اینکه سن مارینو در حال حاضر به عنوان شهر کوچک نسبتاً منحصر به فردی است، آداب و رسوم قدیمی ایالت شهرهای کوچک اروپا را نشان می دهد.

1__hamgardi_Countries_8

اتیوپی

برخی از قدیمی ترین سنگواره های انسانی که در اتیوپی یافت شده اند، قدمت بسیار زیادتری نسبت به اغلب ملت ها و کشورهای دیگر دارند. این کشور از زمان هزاره دوم قبل از میلاد، پادشاهی مختلفی را به خود دیده است. مهمتر از همه اتیوپی تنها کشور آفریقایی است که هرگز مستعمره یک کشور اروپایی نبوده زیرا آن ها توانسته اند همه نیروهای مهاجم را شکست دهند. هنگامی که سازمان ملل برای اتحاد ملل بین دو جنگ جهانی پیشین، پس از جنگ جهانی اول تشکیل شد، تنها عضو مستقل آفریقایی آن اتیوپی بود. اتیوپی همیشه یک کشور متنوع و چند قومیتی بوده که به همین دلیل ادیان مختلفی در آن گسترش یافته اند. پادشاهی آکسوم یکی از اولین کشورها پس از ارمنستان بود که مسیحیت را پذیرفت اما تاریخ طولانی نیز درباره مسلمانان و یهودیان در این کشور وجود دارد.

1__hamgardi_Countries_9

 

مصر

گرچه مصر باستان به عنوان یک فرهنگ شباهت زیادی با مصر امروز دارد ولی اولین فرهنگ هایی شبیه به سلسله های پادشاهی اولیه مصر از هزاره ششم پیش از میلاد تشکیل شده اند. Hieroglyphs مصری دومین سیستم نگارش قدیمی در جهان پس از خط میخی است که حدود 3200 سال قبل از میلاد ظاهر و پادشاهی Menes، اولین پادشاهی متحد بود که حدود 3150 قبل از میلاد تشکیل شد. بعد از سی و یک سلسله پادشاهی، مصر ابتدا تحت سلطه پارسیان و سپس تحت حکومت یونان قرار گرفت. پس از آن تحت سلطه خلفای اسلامی درآمد و از آن به بعد به عنوان کشوری با اکثریت مسلمان باقی ماند و تا زمانیکه مصری ها سرانجام در سال 1952 بریتانیا را بیرون کردند، دولت جدیدی در مصر ظاهر نشد.

1__hamgardi_Countries_10

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۵۴۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان