//
کدخبر: ۳۳۱۱۶۰ //

احتمال بالای انتقال کرونا از طریق هوا

شواهد جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا نه از طریق لمس سطوح بلکه از طریق هوا منتقل شده و به سرعت افراد را آلوده می‌کند.

احتمال بالای انتقال کرونا از طریق هوا
به گزارش فرتاک نیوز،

یافته‌های اخیر دانشمندان تمام تصورات درباره ماندگاری ویروس کرونا در سطوح و احتمال انتقال آن را به چالش می‌کشد. تاکنون چنین تصور می‌شد که لمس سطوح مهمترین راه انتقال ویروس به بدن است به این معنی که افراد ناقل از طریق سرفه یا عطسه سطوح را آلوده کرده و موجب انتقال ویروس می‌شوند، اما حالا شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به طور کلی شواهد نشان می‌دهد ویروس از طریق دستگیره‌های در، چنگال‌ها یا صندلی‌های توالت منتقل نمی‌شود و احتمالا تمام این «تئاتر‌های بهداشتی» اتلاف وقت بوده و در بدترین حالت می‌تواند ایجاد احساس امنیت کاذب ایجاد و افراد را از خطرات واقعی منحرف کند.

یک سال پیش هنگامی که کووید-۱۹ شروع به انتشار در جهان کرد، این ایده وجود داشت که می‌توان آن را از روی سطوح جذب کرد، مثلا فردی که به ویروس آلوده باشد می‌تواند سرفه یا عطسه کند و قطرات مملو از ویروس را روی سطح یا دستان افراد اسپری کرده و یا اشیا را لمس کند و ما از طریق تماس با آن‌ها دچار بیماری شویم؛ اما دانشمندانی که بر روی این موضوع مطالعه کردند، این اتفاق نظر را دارند که این خطر واقعی نیست. البته تمیز نگه داشتن دستان هنوز یک توصیه محتاطانه است، اما درک ما از کووید-۱۹ تغییر پیدا کرده است و به نظر می‌رسد بر اساس شواهد امکان انتقال ویروس از طریق هوا بسیار زیاد است. افراد می‌توانند از طریق بازدم ویروس موجود در هوا را دریافت کرده و به کرونا مبتلا شوند که نیمی از آن‌ها بدون علامت هستند.

اگر افراد خیلی نزدیک شوند به عنوان مثال یک مکالمه طولانی رو در رو داشته باشند، می‌توانند مستقیما هوای یکدیگر را تنفس کنند و انتقال از این طریق اتفاق می‌افتد. هنگام انتقال، ویروس می‌تواند معلق بماند و مانند دود در اطراف شناور باشد، اما اگر در فضای باز یا در فضایی با تهویه مناسب باشد، خیلی زود از بین می‌رود. در فضای داخلی، ذرات ویروسی می‌توانند جمع شوند و به سرعت فضا را پر کنند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این ابر‌ها می‌توانند به سرعت حرکت کنند. اگر افراد دیگر در آن فضا باشند، ویروس را تنفس کرده و آلوده می‌شوند. طبق مطالعات متعدد، تقریبا همه وقایع به اصطلاح فراگیر (شیوع‌هایی که همزمان چندین نفر به آن آلوده می‌شوند) به این شیوه اتفاق می‌افتند.

بر اساس این یافته‌ها حایل میان دو نفر در محل کار یا هر فضای دیگر بر خلاف آنچه تصور می‌شود، چندان هم موثر نیست. در حالی که ابتلا به ویروس کرونا، از سطح یا اشیاء که در اصطلاح علمی به آن fomites می‌گویند، از لحاظ تئوری قابل قبول است، اما به نظر نمی‌رسد که این اتفاق رخ می‌دهد.

در مطالعات اولیه مدت زنده ماندن ویروس بر روی سطوح مورد بررسی قرار گرفت، بعضی از آن‌ها حاکی از آن است که میکروب‌ها می‌توانند تا شش روز زنده بمانند، اما این‌ها شامل بررسی مقدار زیاد و غیر واقعی کووید-۱۹ در آزمایشگاه بوده است. تحقیقات اخیر در محیط‌هایی شبیه به زندگی واقعی نشان می‌دهد که ویروس در طولانی مدت یا حداقل در هیچ مقداری که احتمال ایجاد عفونت وجود داشته باشد، زنده نمی‌ماند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۱۱۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان