//
کدخبر: ۲۸۰۲۹۱ //

یک میلیون نفر جان باختند/آینده واکسن کرونا،همچنان نامعلوم!

جهان با موج سوم کووید۱۹ دست به گریبان و تعداد مبتلایان به ۳۲ میلیون رسیده اما همچنان آینده واکسن نامعلوم است

یک میلیون نفر جان باختند/آینده واکسن کرونا،همچنان نامعلوم!

 289 روز قبل که زن چینی فروشنده میگوی تازه در بازار شهر ووهان به دلیل تب شدید راهی بیمارستان شد، هیچ‌کس نمی‌دانست این اتفاق نشانه یک بیماری همه‌گیر ناشناخته و آغاز یک بحران جهانی است؛ اما حالا که تعداد قربانیان کرونا در جهان به حدود یک میلیون نفر رسیده است، دیگر کسی نیست که کرونا را نشناسد و نداند این ویروس لعنتی چه بر سرمان آورده است؛ بحرانی که نه فقط سلامت که اقتصاد، آموزش و حتی سیاست را به چالش کشیده است. البته احتمالات دیگری هم درباره «بیمار صفر» کرونا مطرح شده است؛ همچون این ادعای روزنامه معتبر هنگ کنگ که اعلام کرد : «اولین فرد مبتلا به کرونا، مردی 55 ساله از ایالت هوبی چین بوده و تاریخ شناسایی‌اش هم 17 نوامبر ثبت شده است، یعنی 26 آبان ماه»؛ که در صورت صحت این احتمال، باید گفت 313 روز از تولد ویروس منحوس کرونا گذشته است.

یک میلیون نفر جان باختند

اگرچه در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری، خیلی‌ها آن را جدی نگرفتند و تصور می‌کردند با قرنطینه‌شدن شهر ووهان چین، ماجرا ختم به خیر می‌شود، اما طولی نکشید که این ویروس بی‌رحم مرزهای شهرها، کشورها و قاره‌ها را درنورید و همه جا را تسخیر کرد. به گزارش فرتاک نیوز،بر اساس آمار سایت worldometers (سایت معتبر بین‌المللی که آمارهای به‌روز شده جهان در همه حوزه‌ها را منتشر می‌کند)، تا ساعت 16 ظهر دیروز تعداد کل مبتلایان به کرونا در جهان به حدود 32 میلیون نفر رسید (31 میلیون و 831 هزار و 394 نفر). در کنار این آمار بهت‌برانگیز، مشاهده عددی دیگر هم نفس را در سینه حبس می‌کند : مرگ 976 هزار و 381 نفر بر اثر کرونا. هرچند اعداد و ارقام نشان می‌دهد از حدود 32 میلیون مبتلا به این بیماری، بیش از 23 میلیون نفر بهبود یافته‌اند و این یعنی می‌توان به درمان مبتلایان امیدوار بود، اما آمار حدود یک‌میلیون جان‌باخته در حدود 300 روز گذشته آن قدر ترسناک است که یقین داشته باشیم نگرانی در این‌باره و ابتلای به آن، به‌جا و منطقی است.

ایران؛ 432 هزار مبتلا، 24 هزار فوتی

نگاهی به آمارهای جهانی نشان می‌دهد که آمریکا، هند و برزیل با فاصله زیادی نسبت به دیگر کشورها بیشترین تعداد مبتلایان جهان را دارند: به ترتیب بیش از  7 میلیون، 5.6 میلیون و 4.6 میلیون مبتلای قطعی. در ایران هم تا ظهر روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا به 432 هزار و 798 نفر رسید و آمار جان‌باختگان هم با 184 فوتی جدید به 24 هزار و 840 نفر افزایش یافت. اگرچه در مجموع همچنان شرایط ایران نسبت به 10 کشور اول جدول جهانی بهتر است اما ارزیابی روند بیماری در کشور نگران‌کننده است.

پاییز و موج سوم کرونا

با گذشت بیش از 7 ماه از شیوع کرونا در ایران، برای سومین‌بار است که با موج این بیماری مواجه می‌شویم، موجی که با پاییز همزمان شده است و سرمای هوا، احتمال شیوع آنفلوآنزا و فاکتورهای دیگر، نگرانی‌ها را درباره روند این بیماری افزایش داده است. دو روز قبل بود که بعد از حدود 3 ماه، تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور با رسیدن به عدد 3712 نفر، رکورد زد و به بیشترین میزان خود طی دوره شیوع این بیماری رسید. طی 24 ساعت منتهی به ظهر دیروز هم تعداد موارد جدید شناسایی‌شده در کشور 3هزار و 605 نفر اعلام شد؛ یعنی دومین عدد بالا طی 7 ماه اخیر.

کاهش نگرانی عمومی، تکرار تجربه‌های تلخ

اولین موج کرونا در ایران، مربوط به فروردین‌ماه بود و نیمه‌خرداد نیز موج دوم را پشت سرگذاشتیم. با این حال بالارفتن آمار مبتلایان و جان‌باختگان در این دو موج، به‌حدکافی عبرت‌آموز نبود و حالا ما را به موج سوم این بیماری رسانده است. آمارها نشان می‌دهد نگرانی عمومی نسبت به کرونا کاهش یافته است و بار دیگر شاهد افزایش روزانه تعداد مبتلایان و جان‌باختگان هستیم.

نگرانی‌ها در این‌باره فقط از زبان مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا مطرح نشده است، بلکه رهبر معظم انقلاب هم بارها از بی توجهی‌ها نسبت به این بیماری گلایه کرده‌اند و درباره آن هشدار داده‌اند. تازه‌ترین صحبت ایشان هم، همین 3 روز قبل بود که گفتند : «کرونا را دست کم نگیرید؛ [این‌که] روزی ۱۵۰ هموطن از دست بروند مسئله‌ کوچکی است؟»

همه آمارها و اظهارنظرها بیانگر آن است که وضعیت مواجهه مردم با کرونا چندان مطلوب نیست و با وجود تلاش‌های فراوان کادر درمان، شاهد تکرار تجربه‌های تلخ موج اول و دوم کرونا هستیم. زنگ خطری که دوباره به صدا درآمده و نگرانی‌ها را درباره روند این بیماری تشدید کرده است.

از واکسن کرونا چه خبر ؟

طی ماه‌های اخیر اظهارنظرهای زیادی درباره تولید واکسن کرونا مطرح شده اما تلاش‌ها در این زمینه هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. تازه‌ترین اظهارنظر در این باره، صحبت‌های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در سخنرانی مجازی نشست مجمع عمومی سازمان ملل طی دو روز گذشته است. پوتین در این نشست قاطعانه از واکسن تولیدشده در کشورش دفاع کرد و حتی گفت : « قابلیت اطمینان، ایمنی و اثربخشی واکسن روسی کرونا اثبات شده و ما آماده هستیم تجربه خود را با همه کشورها و ساختارهای بین‌المللی به اشتراک بگذاریم». پوتین این را هم گفت که کشورش حاضر است به کارکنان داوطلب سازمان ملل به صورت رایگان واکسن کرونا بزند. بر اساس اخبار منتشرشده برخی کشورها برای خرید واکسن «اسپوتنیک ۵» از روسیه قرارداد امضا کرده‌اند؛ واکسنی که در مرحله آزمایشی است و به گفته شهردار مسکو بیش از 60 هزار نفر به عنوان داوطلب تست این واکسن نام‌نویسی کرده‌اند. اما چینی‌ها هم که نامشان به عنوان کشور مبدا شیوع کرونا ثبت شده است، برای تولید واکسن این بیماری تلاش‌هایی داشته‌اند. رئیس‌جمهور این کشور در نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل گفت : «چند واکسن ضد کرونا ساخت چین در مرحله آزمایش بالینی فاز سه قرار دارد و با تکمیل مراحل توسعه و تولید نهایی، در اختیار کشورهای در حال‌توسعه قرار می‌گیرد».

 خبر دیگر درباره واکسن کرونا این که 64 کشور ثروتمند و توسعه‌یافته هم به ائتلاف سازمان جهانی بهداشت پیوسته‌اند تا در برنامه جهانی «کواکس» مشارکت داشته باشند و واکسن احتمالی کرونا را به مردم 92 کشور جهان برسانند. خبرهای رسمی درباره تلاش ایران برای تهیه واکسن کرونا، به صحبت روز شنبه وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی کرونا برمی‌گردد. دکتر «سعید نمکی»، در این جلسه گفت: «قرار است از یک شرکت هندی که صاحب آن یک ایرانی زرتشتی است، ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا خریداری کنیم». البته وزیر بهداشت این نکته را هم گفت که مراکز تحقیقاتی کشور هم در تلاش برای تولید واکسن کرونا هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۲۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان