//
کدخبر: ۲۵۶۲۴۹ //

جهش ویروس کرونا ساخت واکسن را کند می‌کند

محققان از شناسایی اولین جهش عمده در ویروس کرونا خبر داده اند و نگران هستند که این امر تولید واکسن برای مقابله با بیماری مذکور را تا حدی کند کند.

جهش ویروس کرونا ساخت واکسن را کند می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از نیوزویک، بررسی‌های مشترک پژوهشگران چینی، تایوانی و استرالیایی نشان می‌دهد که ویروس کرونا در ماه‌های اخیر جهش کرده و شاهد تغییرات قابل ملاحظه‌ای بوده است. این دستاورد تازه علمی حاصل بررسی ۱۰۶ نمونه از ویروس SARS-CoV-۲ است که عامل بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان بوده است.

مقایسه نمونه‌های مذکور با ۳۹ ژنوم ویروس سارس که از کشورهای مختلفی مانند آمریکا، چین، اسپانیا، برزیل، استرالیا، فنلاند، ایتالیا، نپال، کره جنوبی و غیره جمع آوری شده‌اند نشان می‌دهد که اگر چه قابلیت جهش ویروس کرونا و تنوع ژنتیکی آن کمتر از ویروس بیماری سارس است، اما همین جهش‌های اندک هم می‌تواند روند تولید واکسن را تا حدی طولانی کند.

البته برخی از این محققان در این زمینه خوش بین تر هستند و می‌گویند جهش‌های ویروس کرونا در حدی نیست که تولید سریع واکسن و داروهای ضدکرونا را با مشکل عمده‌ای مواجه کند. به گفته آنها یکی از ژن‌های پروتئینی ویروس کرونا که عامل چسبیدن ویروس یادشده به سلول‌های بدن انسان است، تا حد زیادی ثابت و بدون تغییر باقی مانده است.

اولین نشانه جهش ویروس کرونا از نمونه‌ای از ویروس SARS-CoV-۲ به دست آمد که مربوط به کشور هند بوده است. این ویروس جهش یافته از توانایی کمتری برای اتصال به گیرنده‌های سلول‌های بدن انسان موسوم به ACE۲ برخوردار است. در عین حال نمی‌توان پیش بینی کرد که در آینده روند جهش ویروس کرونا چگونه خواهد بود و اگر جهش‌های بیشتری رخ دهد ساخت واکسن ویروس مذکور با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۶۲۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان