//
کدخبر: ۳۵۵۶۸۳ //

آرسنال و یک تابستان سرنوشت‌ساز؛ فصل بهبود

میکل آرتتا مهم‌ترین تصمیمات نقل و انتقالاتی‌اش را در فصل پیش رو خواهد گرفت

آرسنال و یک تابستان سرنوشت‌ساز؛ فصل بهبود
به گزارش فرتاک نیوز،

قله‌ها و فتح آن‌ها از جذاب‌ترین اتفاقات زندگی انسان‌های ماجراجو هستند. مردم برای رسیدن به قله، سختی‌های متعددی را به جان می‌خرند و متحمل خسارات و صدمات زیادی می‌شوند تا مسیر را به سمت یک قله‌ بلند طی کنند و پرچم موفقیت خود را بر فراز ارتفاعات به اهتزاز دربیاورند.

فتح قله‌های بسیار بلند اما برای سرنوشت یک ماجراجو مانند شمشیری دولبه عمل می‌کند. از این رو که پس از رسیدن به چنین ارتفاعی و برافراشتن پرچم فتح آن، پیدا کردن راه جدیدی برای رفتن سخت می‌شود و اصلا وقتی که کوهنورد بر فراز بلندترین قله‌ از بلندترین رشته کوه می‌ایستد دیگر چه راهی برای رفتن خواهد داشت و از آن به بعد مسیر برگشت سرنوشت آن فرد را رقم می‌زند و پیدا کردن انگیزه برای یک صعود دیگر کار بسیار دشواری است که باید توسط همان فاتح با دقت و تلاش انجام شود. توپچی‌ها با جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین ماجراجوهای درون زمین و با کاربلدترین رهبر برای این گروه، از رشته کوه‌های مرتفع لیگ برتر انگلیس، بلندترین قله را انتخاب کردند، برایش عاشقانه جنگیدند و با شکوه و اقتدار پرچم قرمزپوشان لندن را بر فراز آن به اهتزاز درآوردند. تیم آرسن ونگر در فصل 04-2003 و در آخرین قهرمانی آرسنال در لیگ انگلیس، بدون حتی یک باخت به جام طلایی لیگ جزیره دست پیدا کرد و کاری را انجام داد که هیچ تیم و سرمربی بزرگ دیگری هنوز هم قادر به انجام آن نیست. انتخاب و فتح بلندترین قله برای آنها همان شمشیر دولبه شد و قدم گذاشتن دوباره در مسیر ارتفاعات برای آرسنال و ونگر و بعدها برای آرسنال و جانشینان ونگر دور و دورتر شد. تیم قهرمان سال 2004 در انگلیس دیگر چیزی برای به دست آوردن نداشت و با جدایی یا خداحافظی تدریجی ستاره‌ها و خداحافظی آرسن ونگر، آرسنال بزرگ 2 دهه پیش به تیمی مبدل شده که فقط برای سهمیه و بازگشت به لیگ قهرمانان اروپا می‌جنگد که در اغلب موارد حتی در این پروژه هم به موفقیت نمی‌رسد. صبر دیگر واژه‌ای نیست که فرهنگ لغت سکوهای استادیوم خانگی توپچی‌ها معنی آن را بداند و این ظرف، مدت‌ها می‌شود که لبریز شده است. میکل آرتتا شاید بدون آنکه بداند مسئولیت خطیر و پست حساسی را در فوتبال انگلیس پذیرفته و احتمال دارد این فصل تبدیل به آخرین فصل حضور او روی نیمکت توپچی‌ها شود. آن‌ها به سرمربی جوانشان فرصت کافی داده‌اند و اکنون دیگر به دنبال کسب نتیجه هستند و بدون تردید در مسیر کسب نتیجه آرسنال میکل آرتتا مستلزم تقویت و جذب ستاره‌هایی است که در کنار جوانان مستعد این تیم، روزها و شب‌های سخت را با موفقیت سپری کنند. خرید مارکینیوش جوان برای آرسنال رسمی شده و این بهانه‌ خوبی برای پرداختن به اوضاع نقل و انتقالات این تیم در تابستان پیش روست.

دروازه‌ای مطمئن و قابل اعتماد

برند لنو با وجود تمام تلاشش برای تضمین دروازه‌ آرسنال موفق به جلب اعتماد کامل کادر فنی توپچی‌ها نشد و آرون رامسدیل آمد تا مرد آلمانی را نیمکت‌نشین و خیال آرتتا و دستیارانش را از بابت یک پست مهم راحت کند. در مورد دروازه و دروازه‌بانان آرسنال با توجه به نمایش‌های خوب رامسدیل انتظار خرید جدیدی نمی‌رود و تنها اتفاق بزرگ دروازه‌ی قرمزها احتمالا رفتن برند لنو برای ثابت بازی کردن در تیمی به جز آرسنال است. ظاهرا فولام و بنفیکا مشتریان لنو هستند و با توجه به اینکه این دروازه‌بان فقط یک فصل دیگر با آرسنال قرارداد دارد، آن‌ها نگران رایگان از دست دادن او هستند و برای تقویت بودجه‌ نقل و انتقالات، شاید سران باشگاه روی فروش و قیمت 9 میلیون پوندی‌اش حساب کرده باشند.

خط دفاع؛ همچنان نیازمند تقویت

راب هولدینگ رفته رفته به یک مدافع باتجربه تبدیل می‌شود و بن وایت هم خرید موفقی برای آرسنال از آب درآمد. تا اینجا اوضاع در دفاع قابل قبول است اما برای لیگ پرفشاری مانند لیگ انگلیس، داشتن فقط 2 مدافع با فرم مناسب ریسک بسیار بالایی خواهد داشت؛ اگر چه آن‌ها گابریل را هم دارند و از این بازیکن نسبتا راضی هستند اما خرید دستکم یک مدافع جوان یا بازگشت و به ترکیب رسیدن ویلیام سالیبا برای آرسنال اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. آرتتا اگر نتواند در این قسمت زمین به ثبات برسد، اوضاع نتایج مانند فصل قبل سینوسی می‌شود. یک مصدومیت برای یکی از 3 مدافع میانی مهم آرسنال کافی است تا بازهم آرتتا مجبور شود بازیکنانی با پست غیرتخصصی را در میانه‌ دفاعش قرار دهد و این رویکرد شرایط را برای رامسدیل در درون دروازه باز هم سخت و احتمال بسته نگه داشتن دروازه را کم‌تر می‌کند. آرسنال و آرتتا باید فکری برای این پست بکنند؛ اتفاقی که تا این لحظه برایشان نیفتاده و نه تنها اقدامی صورت نگرفته بلکه حتی شایعات قدرتمندی هم مبنی بر عزم آرسنالی‌ها برای تقویت دفاع میانی به گوش نمی‌رسد. مصدومیت‌های متعدد کیران تیرنی در دفاع چپ آرسنال می‌تواند محل درنگ بیشتر و چاره‌جویی را حداقل به اندازه‌ جذب یا معرفی یک مدافع چپ جوان ایجاد کند. تیرنی فصل گذشته 13 مسابقه را از دست داد و نونو تاوارس هم جانشینی در حد و اندازه‌های تیرنی نبوده است. در لیست بازیکنانی که گفته می‌شود آرسنال به جذب آن‌ها علاقه‌مند است، یک نام جذاب و پر سر و صدا خودنمایی می‌کند و آن هم الکساندر زینچنکو می‌باشد. بازیکن محبوب پپ گواردیولا مورد توجه آرتتا و دستیارانش است و باید منتظر بود و دید آیا باشگاه حاضر به خرج کردن بیش از 20 میلیون پوند برای این پست هست و آیا سیتی ستاره‌ اوکراینی‌اش را از دست می‌دهد یا خیر. تومیاسو تا اندازه‌ای دفاع راست را به قسمت امن خط دفاعی آرسنال تبدیل کرده اما از آنجایی که با هیچ بازیکن آماده‌ی دیگری پشتیبانی نمی‌شود، احتمال دست به کار شدن آرسنالی‌ها در این پست هم دور از ذهن نیست.

خط میانی؛ جوانانی منتظر خودنمایی مجدد

بوکایو ساکا، امیل اسمیت راو، گابریل مارتینلی، مارتین اودگارد و مارکینیوش که تازه به جمع توپچی‌ها ملحق شده، امید زیادی به جوانگرایی آرتتا دارند و سرمربی جوان آرسنال هم نشان داده در میانه‌ زمین جوانان را ترجیح می‌دهد. جوانانی که فصل گذشته هم روزهای خوب آرسنال روی درخشش آن‌ها رقم می‌خورد. در پست هافبک دفاعی توماس پارتی آنقدر مصدوم و از فرم خوبش دور شد که دیگر آن ستاره‌ جذاب اتلتیکومادرید فراموش شده و زمزمه‌های جذب یوری تیلمانز هر روز بیشتر در حوالی باشگاه می‌پیچد. گرانیت ژاکا هم در صورت آمدن تیلمانز از لسترسیتی، انتخاب اول نخواهد بود و ممکن است انتقال به تیم دیگری را به نیمکت‌نشین شدن ترجیح دهد. در مجموع خرید تیلمانز با توجه به نظم بازی و قابلیت‌های بازیسازی این بازیکن، انسجام خوبی را پشت سر هافبک‌های رو به جلوی تیم می‌سازد و آرسنال و آرتتا در این پنجره بیش از هر پست و نام دیگری روی خرید تیلمانز متمرکز هستند.

خط حمله؛ اسلحه‌ بدون گلوله‌ آرتتا

اوبامیانگ در نوکمپ ماندنی شد و دوستش لاکازت هم به لیگ فرانسه و لیون بازمی‌گردد. اگر چه مارتینلی، ساکا و پپه قابلیت بازی در پست مهاجم را دارند اما نیاز به یک تمام کننده‌ قهار در نوک پیکان خط حمله‌ی توپچی‌ها شدیدا احساس می‌شود. با آمدن هالند و آلوارس، گابریل ژسوس متمایل به ترک سیتی است و از آرسنال به عنوان نزدیک‌ترین تیم به این بازیکن یاد می‌شود. با این حال شاید ژسوس هم آن مهاجمی نباشد که هدف تمام توپ‌های بازی‌سازان تیم قرار بگیرد و در همین راستا نام آلوارو موراتا هم حوالی باشگاه به گوش می‌رسد. با این وجود نه ژسوس و نه موراتا در حد و اندازه‌های دوران درخشش اوبامیانگ و لاکازت نیستند و شاید قابلیت الهام‌بخش بودن برای موفقیت‌های بزرگ را نداشته باشند. از دست دادن فرصت خرید ولاهویچ در فصل گذشته دردسر بزرگی را برای انتخاب مهاجم اول توپچی‌ها پیش پای آرتتا و دستیارانش قرار داده و آرسنال اگر می‌خواهد به دوران طولانی دوری از شانس قهرمانی لیگ پایان دهد، باید بمب نقل و انتقالاتی‌اش را در پست مهاجم نوک ارائه دهد. بمبی که قطعا ژسوس و آرتتا نیستند و این به دست و دل‌بازی سران باشگاه مربوط می‌شود که تا چه اندازه به موفقیت باشگاه در نتیجه گرفتن فکر می‌کنند و چقدر حاضرند اسلحه‌ آرتتا را برای شلیک به دروازه‌های رقبای آرسنال مجهز به گلوله‌های آتشین کنند. 

اوضاع شایعات و خبرها

در میان 6 تیم بزرگ لیگ جزیره، کم‌ترین شایعات پیرامون آرسنال می‌چرخد و تحرک ویژه‌ای برای تقویت فوق‌العاده و جاه‌طلبی خاصی درباره فصل بعد آن‌ها به گوش نمی‌رسد. شاید آرتتا از بازی دادن به جوانان آکادمی و دیگر جوانان تیم راضی است و می‌خواهد نقاط ضعف را باز هم با جوانان کم نام و نشان پوشش دهد و استراتژی او فرصت دادن به نیروهای تازه نفس باشد اما آرتتا باید بداند و احتمالا هم می‌داند در این فصل فرصت اشتباه کردن نخواهد داشت. هواداران کلافه و خسته از قهرمان نشدن توپچی‌های لندن هنوز نرسیدن به لیگ قهرمانان در فصل گذشته را نبخشیده‌اند و فرصت آزمون و خطای مجدد به مرد جوان نیمکت‌شان نخواهند داد. تصمیمات آرتتا و حمایت سران باشگاه برای این تصمیمات در این فصل برای سرمربی آرسنال حیاتی و سرنوشت‌ساز هستند و این تابستان احتمال مهم‌ترین تابستان دوران حرفه‌ای میکل آرتتا روی نیمکت آرسنال نام بگیرد.

*حسین سعیدی نیکو

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۵۶۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان