//
کدخبر: ۳۳۷۹۶۷ //

موارتا چه چیزی دارد که مورد توجه تیم‌های بزرگ قرار می‌گیرد؟

آلوارو موراتا با وجود این که ستاره جهانی نشان نداده اما همیشه در بین تیم‌های بزرگ خواهان دارد.

موارتا چه چیزی دارد که مورد توجه تیم‌های بزرگ قرار می‌گیرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 آلوارو موراتا مهاجم تیم ملی اسپانیا چندین فصلی می‌شود که در بین تیم‌های مطرح اروپایی مشتری دارد. همیشه تیم‌های سرشناسی از سراسر اروپا پیدا می‌شوند که دوست دارند این مهاجم را در ترکیب تیمشان داشته باشند.

بعد از حضور در اتلتیکو مادرید و یوونتوس حالا نوبت به بارسلونا رسیده که برای داشتن این مهاجم اسپانیایی پیش قدم شود. حضور احتمالی در بارسلونا، شاید تازه‌ترین مبارزه‌ای باشد که پیش روی موراتا قرار می‌گیرد. حالا، اما سوال اصلی این است که موارتا چه چیزی دارد که بارسلونا را به فکر خریدن این بازیکن انداخته است؟ شاید سوال اصلی‌تر این باشد که چرا آلوارو موراتا همیشه مشتری گردن کلفتی دارد؟

او بازیکنی است که هر بار، فصل معمولی و متوسطی را سپری می‌کند و آمار گل‌هایش در طول فصول مختلف، رشد زیادی که نکرده هیچ، بلکه بعضا توقف داشته یا افت هم کرده است. با وجود چنین موضوعی، مربیان بزرگی در دنیا پیدا می‌شوند که برای داشتن این بازیکن  سرودست می‌شکنند. هنوز زمان زیادی از اظهارات ماسیمیلیانو آلگری، سرمربی یوونتوس درباره موراتا نمی‌گذرد. او می‌گوید: «آلوارو مهاجمی در کلاس جهانی است و در بین ۱۰ مهاجم برتر فوتبال اروپا قرار دارد». جملاتی که شنیدنش شاید باعث خنده شود. با وجود چنین تعریف و تمجیدهایی، یوونتوس حاضر شده در همین زمستان بی‌خیال این بازیکن اسپانیایی شود و به او اجازه خروج دهد. این اتفاق در حالی رخ داده که آلوارو هنوز از تورین خارج نشده، مشتری گردن کلفت دیگری مثل بارسلونا دارد که برای داشتن این بازیکن اسپانیایی لحظه شماری می‌کند. اینجاست که واقعا باید به بررسی مواردی دیگر رو آورد و پرسید فاکتور‌های متفاوت مواراتا چیست که مورد توجه تیم‌های بزرگ قرار می‌گیرد؟

تاثیرگذاری؛ هر 2 بازی یک بار

شاید مهمترین فاکتوری که در این مورد می‌شود درباره موراتا عنوان کرد، میزان تاثیرگذاری‌اش در مسابقات است. هر فصل در بازی‌های باشگاهی، موراتا تقریبا روی ۵۰ درصد گل‌های تیمش تاثیر گذار است. او در واقع با احتساب گل و پاس گل‌هایی که در بازی‌های باشگاهی دارد،  این آمار تقریبی را از خودش به جا گذاشته است. چنین آماری در مورد تیم یوونتوس هم تقریبا صدق می‌کند، چون آلوارو در مجموع ۱۴۶ باری که از زمان بازگشتش به این باشگاه برای یوونتوس به میدان رفته، روی ۶۲ گل تیم تاثیرگذار بوده است. این فاکتور قاعدتا برای بازیکنی که در لیگی سخت و رقابتی بازی می‌کند چندان نمی‌تواند آمار بدی باشد. در تیم ملی اسپانیا هم تقریبا آمار آلوارو مشابه است و نمی‌توان زیاد از او خرده‌ای گرفت. شاید اگر تعبیر دقیقی برای تاثیر او در بازی تیم پیدا شود می‌توان گفت همچون درختی در دل یک جنگل است.

البته اگر از نزدیک‌تر آمار این بازیکن زیرذره بین برود شاید عملکردش ضعیف‌تر از چیزی باشد که هویداست. نرخ تبدیل موقعیت‌هایی که آلوارو به دست می‌آورد در مقایسه با تعداد گل‌هایی که می‌زند تفاوت ۱.۴۲ واحدی دارد؛ به عبارت دقیق تر، نرخ گل‌های زده او پایین‌تر از موقعیت‌هایی است که در طول یک بازی به دست می‌آورد. این نرخ در این فصل افت بیش‌تری داشته و به ۱.۹۳ واحد رسیده است. البته که فصل هنوز تمام نشده و باید برای بررسی نتیجه بهتر تا پایان فصل منتظر ماند اما همین عدد و رقم برای مهاجمی که تیم‌های بزرگی در دنیا منتظر به خدمت گرفتنش هستند، کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

تجربه و فیزیک مناسب

دومین دلیلی که باعث می‌شود موراتا همواره مشتری داشته باشد، مربوط به فیزیک مناسب این بازیکن است. او یک متر و ۹۰ سانتی متر قدوقامت دارد که می‌تواند شرایط را برای بازی کردن در هرسیستمی برایش راحت کند. آلوارو موراتا با این قامت یکی از اولویت‌های مربی برای بازی هوایی است؛ بازی با سر او بد نیست و فیزیک مناسبش باعث می‌شود تا بتواند در پست‌های دیگری در خط حمله هم به کار گرفته شود. پس توانایی‌اش برای بازی در چند پست هجومی، یکی از فاکتور‌های مثبتش است.

علاوه بر این مورد، او بازیکن کوچکی هم نیست. ستاره‌ای که برای تیم ملی اسپانیا بازی کرده و آمار خوبی دارد، همیشه گزینه ایده آلی به نظر می‌رسد. آلوارو در ۴۳ بازی ملی ۲۳ گل زده است. ضمن اینکه هیچ یک از بازیکنان تیم لوئیس انریکه هم نتوانسته‌اند به اندازه او در یک تورنمنت رسمی گلزنی کنند. او ۶ گل در ۶ مسابقه در رقابت‌های یورو زد. تجربه حضورش در باشگاه‌های مختلف اروپایی هم قابل تامل است. موراتا تجربه بسیار زیادی در بازی برای تیم‌های رئال مادرید، یوونتوس، چلسی و اتلتکو مادرید دارد. ضمن اینکه موراتا ۴۷ بازی در لیگ قهرمانان اروپا هم انجام داده که آمار ۱۷ گل زده را دارد. با نگاهی به همین عملکرد حالا می‌شود پی برد چرا تیمی مثل بارسلونا هم علاقمند به جذب موراتا است. او بازیکنی است که به درد هر باشگاهی می‌خورد و می‌تواند در کنار هر مهاجم ریزودرشتی در ترکیب یک تیم قرار بگیرد و انتظارات مربی را برآورده کند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۷۹۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان