//
کدخبر: ۳۳۳۴۱۹ //

مقایسه فنی استقلال و پرسپولیس پیش از دربی؛ چه تیمی دست بالا را دارد؟

استقلال موقعیت می‌سازد ولی سخت گل می‌زند، پرسپولیس کم‌تر موقعیت می‌سازد و بهره بهتری می‌برد.

مقایسه فنی استقلال و پرسپولیس پیش از دربی؛ چه تیمی دست بالا را دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در 210 دقیقه آخر تقابل فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی فقط یک گل رد و بدل شده است. هیچ کدام از دو تیم در اوج شرایط فنی نیستند؛ استقلال چهار بازی است که رنگ پیروزی را ندیده و پرسپولیس هم بعد از سه بازی ناکامی، دو برد متوالی ولی پردردسر را تجربه کرد. هر دو مربی هم هنوز ترکیب مورد نظرشان را پیدا نکردند و مجیدی سه بار و گل‌محمدی دو بارآرایش تیم‌شان را در همین 7 هفته تغییر دادند. تغییر آرایش از چهار دفاع به سه دفاع و دوباره بازگشت به چهار دفاع، مسیر مشترکی است که دو مربی رفتند. در اتفاقی کم‌سابقه استقلال از سه دروازه‌بان مختلف و پرسپولیس دو دروازه‌بان مختلف در همین مدت کوتاهی که از شروع فصل گذشته، استفاده کردند تا نمایان شود هیچ کدام از تیم‌ها هنوز به ثبات نرسیده‌اند. طبق آمار «متریکا»، نقاط ضعف و قوت دو تیم را در این فصل بررسی می‌کنیم.

استقلال: امیدِ بدون گل!

در این هفت هفته‌ای که از فصل جدید گذشته، هیچ تیمی به اندازه استقلال شوت نزده است. شاگردان فرهاد مجیدی به طور میانگین در هر بازی بیش از 14 شوت می‌زنند. آبی‌ها در این هفته با 25 شوت، دروازه نفت را به توپ بستند و بیشترین تعداد شوتی که تیمی از هفته هشتم فصل قبل زد را به ثبت رساندند. شوت آبی‌ها در موقعیت درستی هم زده می‌شود. این را امیدگل نشان می‌دهد. استقلال با متوسط امیدگل 1.44 بعد از سپاهان، دومین تیم برتر لیگ است. یعنی فقط سپاهان کیفیت موقعیت‌های بهتری از استقلال داشته است. اما مشکل استقلال در زدن ضربات نهایی است. بین 16 تیم این فصل، فقط چهار تیم دقت شوت پایین‌تری نسبت به استقلال دارند. آبی‌ها در بهره‌وری از شوت هم تیم دوازدهم لیگ هستند. نتیجه این کم دقتی شده اینکه استقلال طبق امیدگل، باید 10 گل می‌زد ولی با زدن شش گل، ششمین خط حمله برتر لیگ است.  

مشکل پرسپولیس؛ یک مرحله قبل از استقلال!

مشکل پرسپولیس، یک مرحله قبل از استقلال است. آبی‌ها در خلق موقعیت مشکلی ندارند و در زدن ضربه نهایی آسیب‌پذیرند اما پرسپولیس در همان خلق موقعیت هم نسبت به قبل ضعیف‌تر شده است. برخلاف چند فصل گذشته که همیشه پرسپولیس جزو شوت‌زن‌ترین تیم‌های لیگ بوده، در این فصل در رتبه پنجم حضور دارد. شاگردان گل‌محمدی نسبت به فصل قبل، به طور میانگین در هر بازی یک شوت در چارچوب کمتری می‌زنند. پرسپولیس که بالاترین امیدگل فصل قبل را داشت، در این فصل حتی از مس رفسنجان هم پایین‌تر است و در رتبه چهارم قرار دارد. آن هم در حالی که می‌توان گفت پرسپولیس هنوز با هیچ کدام از تیم‌های مدعی قهرمانی بازی نکرده و رقیب‌های دشواری در این هفت هفته نداشته بود. 

استقلال دریبل نمی‌زند، پرسپولیس راحت دریبل می‌خورد!

در بین پنج تیم اول لیگ، پرسپولیس تنها تیمی است که بیشتر از سه گل خورده است. قرمزها در پنج هفته ابتدایی لیگ کلین‌شیت نکردند، اتفاقی که در تاریخ لیگ برتر فقط یک بار اتفاق افتاده بود. در این هفت بازی 19 شوت به چارچوب دروازه پرسپولیس رسیده است؛ باز هم بدترین آمار بین پنج تیم برتر لیگ. یکی از دلایل این افت، تعداد نبرد دفاعی کمی است که بازیکنان پرسپولیس برنده می‌شوند. بازیکنان این تیم به طور میانگین 11.7 تکل موفق (توپ‌گیری) در هر بازی داشته‌اند و از این حیث در رتبه سیزدهم جدول شانزده تیمی قرار دارند. شرایط برای پرسپولیس در غیاب بهترین بازیکنش در توپ‌گیری یعنی جلال حسینی، سخت‌تر هم می‌شود. آیا استقلال می‌تواند از ضعف دفاعی پرسپولیس بهره ببرد؟ اگر مثل هفت بازی قبلی باشند، پاسخ خیر است. استقلال در دریبل موفق، جزو تیم‌های نیمه بالای جدول هم نیست. آبی‌ها به طور میانگین در هر بازی حتی چهار دریبل موفق هم نمی‌زنند. 

در سایر آمارهای فنی کدام تیم برتر است؟

هر دو تیم علاقمند به ارائه فوتبال مالکانه هستند. استقلال به طور میانگین نزدیک 53 درصد و پرسپولیس 58 درصد در هر بازی مالک توپ بوده‌اند. پرسپولیس هم در تعداد و هم در دقت پاس هم کمی بهتر از استقلال بوده است. روی توپ‌های هوایی، شانس دو تیم در زدن ضربه سر اول برابر است. هر دو تیم به طور متوسط 25 نبردهوایی موفق در هر بازی دارند. آمار نشان می‌دهد که آبی‌ها خشن‌ترند. بازیکنان پرسپولیس به طور میانگین در هر بازی چهار خطای کمتری می‌کنند و چهار خطای بیشتری هم روی آن‌ها انجام می‌شود. هیچ کدام از دو تیم اخراجی ندادند، بازیکنان پرسپولیس سه کارت کمتری هم گرفتند. بازیکنان پرسپولیس درصد موفقیت بالاتری در نبردهای یک‌در‌مقابل‌یک هم دارند. قرمزها به طور متوسط 53.6 درصد از نبردها را پیروز شدند و شانس پیروزی بازیکنان استقلال 52.9 درصد بوده است. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۳۴۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان