//
کدخبر: ۳۱۲۹۶۹ //

پیش بازی دیدار دو تیم ایران و بحرین

تیم ملی ایران در دیداری حساس بایستی به مصاف بحرین برود.

پیش بازی دیدار دو تیم ایران و بحرین

امین یزدانی؛ تیم ملی فوتبال کشورمان درحالی مقابل تیم ملی بحرین قرار خواهد گرفت که دربازی برابر هنگ کنگ ازهماهنگی و هارمونیِ لازم و مطلوبی درتمامی خطوط تیمی اش، رنج می برد.البته نباید از زمین ناهموار و‌بی کیفیت و آب وهوای گرم وشرجی بحرین که در روند بازی ملی پوشان فوتبال کشورمان تاثیر گذار بودند،به راحتی گذشت. زیرا زمین چمن صاف و باکیفیت برای ارائه یک بازیِ زیبا ، سرعتی و مالکانه وهمراه با بازیهای ترکیبی و ارسال های درحال حرکت، ازملزومات اساسی اجرای برنامه های تاکتیکی مورد نظر مربیان بشمار میرود.

اما فارغ از موارد بالا تیم ملی کشورمان جهت صعود از این مرحله، باید خود را آماده مقابله با تمامی مشکلات پیش و رو کند و به قولی می بایست ازهفت خوان رستم عبور کند.ایرانی ها بارها از چنین مشکلاتی سربلند و‌موفق بیرون آمده اند.

نمونه هایی چون: رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان.درآن دوران برانکو درچنین مرحله ای از رقابت ها می بایست بر اردن و‌قطر در خارج خانه پیروز میشد تا به مرحله بعدی بازی ها صعود کند ؛ ملی پوشان ایرانی ازعهده اینکار  سخت ودشوار،پیروزمندانه خارج شدند و درمرحله نهایی با بردن همین بحرین ،راهی آلمان شدند.

قطبی درمسیر جام جهانی ۲۰۱۰ علیرغم نتایج نه چندان خوبش، اما درآخرین دیدار تیم ملی تا دقیقه ۸۳ باگل شجاعی کره جنوبی را برده بود و دریک قدمی صعود به ج-ج ۲۰۱۰،افریقای جنوبی قرار داشت،اما گل تساوی بخش پارک جی سونگ، تمام آرزوهای قطبی و شاگردانش را برباد داد تا کره شمالی راهی افریقای جنوبی شود.

کی روش نیز در راه جام جهانی ۲۰۱۴ به شکلی دراماتیک لبنان، قطر و به ویژه کره جنوبی را با گل قوچان نژاد برد و تیم ملی کشورمان را روانه برزیل کرد.

آیا اسکوچیچ قادر است تیم ملی ایران را در این مرحله به شکلی دراماتیک به مرحله  نهایی این رقابت ها رهنمون کند؟ در فوتبال باید مثبت اندیش بود،زیرا فوتبال با نتایج غیرقابل پیش بینی اش زنده است‌.

گرچه به نظر می رسد که‌ دراگان هنوز به ترکیب مطلوب و مدنظر خود دست پیدا نکرده،اما این کروات خونسرد در این دیدار که حکم نیمه نهایی برای فوتبال کشورمان جهت رسیدن به ج-ج ۲۰۲۲ قطر را دارد،جای هیچگونه اشتباهی ندارد.البته در این مسیر  بازیکنان تاثیرگذار خط میانی و به ویژه خط جلویی ما باید به وظایف و نقشی که در این دیدار برعهده دارند،به خوبی برآیند.

تیم ملی فوتبال کشورمان در این دیدار حیاتی، قطعا بازی را با حملات مستمر شروع خواهد کرد و این مساله ریسک زیادی را درپی دارد،زیرا تیم بحرین که از مدل پایه  ۱-۴-۱-۴ استفاده می کند، کارهای دفاعی را به خوبی و منطقی انجام می دهد،هلیو سوزا مربی پرتغالی بحرین همانند دیگر مربیان هم وطنش درفاز دفاعی تیم بحرین، فوق العاده کار کرده است.این مربی پرتغالی با ایجاد لایه های متراکم و فشرده دفاعی و همچنین با جابحایی و شیفت شدن ها مداوم،تمامی شکاف ها و روزنه ها خط دفاعی خود را برحریفان قدرتمند می بندند،همین مساله ممکن است کار تیم ملی کشورمان را با مشکلات فراوانی مواجه کند،خاصه که تیمش از ضدحملات مهلکی نیز برخوردار است که بازیکنانی چون: الرمیحی،کمیل الاسود،علی مُدن و مهدی الحمیدان درمتن آنها قرار دارند.

بازیکنان بحرینی برخلاف ملی پوشان ما ، قطعا برای نباختن وارد بازی خواهند شد و تمامی نگاه آنها به سبک دفاعی توپگرا و ضدحملاتی است که به خوبی درآن خبره اند. دراگان نباید از آنها غافل باشد،زیرا کمترین غفلت و عدم تمرکز، به بهای وداع زودهنگام تیم ملی با جام جهانی قطر منجر میشود.

دراگان می بایست برای لحظه لحظه ی این دیدار فوق العاده حساس، برنامه های متنوع و خاصی داشته باشد.

 اسکوچیچ برای عبور ازسد مستحکم ،منظم و منسجم خط دفاعی بحرین، باید پلن های مختلفی را درحین بازی از پیش تدارک دیده باشد تا حریف سمج خود را غافلگیر کند.اصل غافلگیری از مهمترین فاکتورهای یک مربی مدرن محسوب میشود.

بحرین از هافبکی تدافعی بنام علی حَرَم استفاده می کند که به خوبی به وظایفش آشناست.

هنگامی که بحرین درفاز دفاعی قرار می گیرد علی حَرَم بعنوان مدافع پنجم عمل می کند و‌حفره جلوی مدافعین خودی را پُرمی کند.این هافبک تاثیرگذار به خوبی بین چهار مدافع خودی و چهار هافبک تیمش ارتباط منظمی برقرار می کند و نظم خاصی درمیانه زمین به تیم بحرین می دهد و به خوبی تعادل و بالانس را درفاز دفاعی و هجومی در تیم بحرین ایفا می کند.

 از طرفی چهار هافبک جلویی بحرین نیز با فاصله اندکی جلوی پنج مدافع خودی قرار می گیرند تا تیم بحرین ،دقیقا از مدل پایه۱-۴-۱-۴ بشکل ۱-۴-۵درآید و فقط الرمیحی، مهاجم تند و تیز آنهاست که در نزدیکی های خط میانه زمین قرار می گیرد تا بااستفاده از ضدحمله و اضافه شدن ها سریع کمیل الاسود از چپ و جاسم الشیخ از

راست و علی مُدن از پشت،به دروازه تیم کشورمان برسند.آنها بخوبی در زمین همدیگر را پیدا می کنند،زیرا بازیکنان این تیم چند سال است که درکنار هم بازی می کنند و فاتح آخرین نسخه بازی های غرب آسیا نیز شده اند.آنها از فروردین ماه تاکنون بازیهای تدارکاتی فراوانی را انجام داده اند.

سمت راست و به ویژه چپ خط دفاعی بحرین، نقطه ضعف آنها بشمار می رود ،زیرا سوزا بیشتر روی عمق خط دفاعی اش، متمرکز است.

به نظرم اسکوچیچ  مقابل بحرین اگر بتواند از مدل پایه ۳-۳-۴ یا ۱-۳-۲-۴  استفاده کند قادر است از کناره ها حملات تیمش را سازماندهی و طراحی کند،زیرا بحرینی ها درخطوط کناری مشکلاتی دارند، ازطرفی خطا گرفتن و استفاده از شروع مجددا مقابل چنین تیم هایی، بسیاری از مشکلات فنی و بن بست ها تاکتیکی را می شکنند.بکار گیری قائدی و ترابی باتوجه به غنای تکنیک بالایی که درعبورهای یک درمقابل یک دارند،میتوانند خط دفاعی بحرین را درنوردند و با خطا گرفتن از مدافعین بحرینی، شروع مجددهای بیشتری را از حریف بگیرند.

 بکارگیری امیری در مرکز زمین، بعنوان هافبک پست هشت میتواند، همانند بازی مقابل هنگ کنگ گره گشا باشد.

بازیکنان تیم ملی کشورمان هرگز نباید اسیر ترفندهای همیشگی بحرینی ها شوند،زیرا بسیاری از بازیکنان بحرین زبان فارسی رابخوبی بلدند و یقینا از این مساله ممکن است در راستای تخریب روح و روان بازیکنان ما استفاده کنند و بقولی روی اعصاب بازیکنان ما بروند ؛ بنابراین تجربه چندین ساله ی بازی مقابل بحرین باید درس عبرت فراموش نشدنی برای عبور از چنین جنگ های روانی باشد.حربه ای که سال هاست، بحرینی ها تاحدودی در زمین خودی در بکارگیری آن مقابل تیم ملی کشورمان، موفق بوده اند. پس، میطلبد که کادر فنی و بازیکنان پخته و با تجربه تیم ملی در دام چنین برنامه ای گرفتار و اسیر نشوند و‌تمرکز خود را فقط و فقط روی بازی و برنامه های کادرفنی بگذارند تا با دستانی پر از این دیدار سرنوست ساز و‌تعیین کننده خارج شوند،تا خود را برای فتح خاکریز دومی بنام عراق،بخوبی آماده کنند.

به امید موفقیت تیم ملی فوتبال کشورمان که نقشی انکار ناپذیر در شاد و‌مسرور نگه داشتن جامعه ای دارند که بشدت نگران این دیدارند.

بقول بیل شنکلی معمار لیورپول،فوتبال عین زندگی.پس، ملی پوشان‌ غیور ایران زمین، لطفا این زندگی را ازمردم نگیرید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۲۹۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان