//
کدخبر: ۲۸۱۹۲۶ //
رسول‌باختر وکیل و حقوق‌دان ورزشی در گفت وگو با فرتاک‌ورزشی:

بررسی محرومیت آل کثیر و شکایت النصر از پرسپولیس

موضوع عیسی آل کثیر و محرومیت 6ماهه این بازیکن و در ادامه شکایت النصر از باشگاه پرسپولیس بابت استفاده از بازیکنان جدید، در گفت وگو با رسول‌باختر وکیل و حقوق‌دان ورزشی مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی محرومیت آل کثیر و شکایت النصر از پرسپولیس
به گزارش فرتاک نیوز،

محرومیت عیسی‌آل‌کثیر در چند ساعت قبل از بازی تیم پرسپولیس و النصر حرف‌و حدیث‌های فراوانی را بوجود آورد و این شائبه ایجاد شد که این تصمیم afc بر اساس جانبداری و قدرت نفوذ سعودی‌ها گرفته شده است.

در همین خصوص به سراغ جناب آقای رسول‌باختر وکیل و حقوق‌دان ورزشی رفتیم و ضمن گفت‌وگو با ایشان به واکاوی اتفاقات دوحه پرداختیم.

 

 • جناب آقای ضمن سلام خدمت شما بسیار خوشحالیم که وقتتان را در اختیار فرتاک ورزشی قرار داده‌اید.  

 • سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همه مخاطبان محترم مجموعه رسانه‌های فرتاک، بسیار خوشحالم که در خدمت شما هستم.

 

 • به عنوان اولین سوال از تجربیات خودتان در مبحث حقوق فوتبالی بیان کنید.

   * ببینید اولین تجربه‌ای که بنده در این زمینه کسب کرده‌ام این است که اظهار نظر در مورد مسائل حقوقی در فوتبال نیازمند مطالعات بسیار در این زمینه است و در صورت عدم مطالعه و صرف داشتن اطلاع از قوانین قطعاً اظهارات همراه  با اشتباه خواهد بود.

پروسه پرونده‌های حقوقی در فوتبال بر اساس رویه فیفا و دیوان داوری ورزش است و مقرارت بخش کوچکی از آن هستند.

از طرف دیگر برای امور فوتبالی از همان ابتدا باید از حقوقدان ورزشی و فوتبالی استفاده کنیم و از اول کار باید مشاور گرفت و شکست‌هایی که در برخی پرونده‌ها مشاهده می‌شود حاصل همین سهل انگاری‌ و عدم مشورت‌ها است.

 

 نظر خودتان را  در مورد پرونده عیسی آل‌کثیر  بفرمایید و اینکه آیا محرومیت در نظر گرفته شده توسط afc قانونی بود؟

محرومیت در نظر گرفته شده برای عیسی‌آل‌کثیر کاملاً قانونی و بر اساس قوانین afc بود و این  شش ماه محرومیت و جریمه ده‌هزار دلاری مجازات حداقلی بود که Afc در نظر گرفت و شاید اگر عیسی‌آل‌کثیر همان ابتدا عذر خواهی می‌کرد و باشگاه پرسپولیس از ابتدا به این موضوع ساده نگاه نمی‌کرد اوضاع متفاوت می‌شد.

 

یعنی از نظر شما راهی برای سرخپوشان وجود دارد که عیسی بخشیده شود؟

پیشنهاد من به باشگاه پرسپولیس منتشر کردن بیانیه‌ای از طرف باشگاه و آل‌کثیر است و ضمن توضیح علت خوشحالی عیسی از برداشت دیگری که انجام شده است عذر خواهی کنند.

 

اینکه سه ساعت قبل از مسابقه این حکم صادر شد چه نظری دارید؟

در این مورد هم با توجه به برگزاری هر سه روز مسابقات ، طبیعی بود و نمی‌توانستند روز اول حکمی صادر کنند چرا که نیازمند به دیدن گزارش  بررسی موضوع و سپس شنیدن دفاعیه پرسپولیس و آل‌کثیر بودند و اینکه در یکی دو روز اول حکم صادر می‌شد منطقی نیست.

 

با توجه به اینکه برای همه مشخصه عیسی آل کثیر قصد توهین به کسی رو نداشته، آیا واقعاً دلار‌های سعودی موجب محرومیتش شد؟

بنده امکان این اتفاق را بسیار بسیار کم می‌بینم و بهتر است از گفتن چنین صحبت‌هایی امتناع کنیم.

باید بپذیریم ظاهر خوشحالی آل‌کثیر برای afc توهین نژادی و قومیتی را به همراه داشت هرچند که عیسی همچین نیتی را نداشته اما شکل ظاهری اتفاق این تصور را ایجاد کرد.

در پرونده بن‌عطیه و بخشیده شدن کارت قرمز او هم این بحث دلار‌های قطری و لابی‌گری‌ها مطرح شد که چند روز بعد برای سیامک نعمتی هم این تصمیم گرفته شد و چند ساعت قبل از بازی کارت قرمز او بخشیده شد و مشخص شد ربطی به نفوذ کشور‌ها در Afc  نداشت.

 

آیا راهی برای بخشیده شدن عیسی آل‌کثیر وجود دارد؟

پرسپولیس از زمان ابلاغ حکم کمیته انضباطی ۱۰ روز مهلت اعتراض را دارد و سه روز هم مهلت اعتراض به کمیته استیناف را خواهد داشت و باید منتظر تصمیم این کمیته باشیم.

 

در مورد شکایت دوم النصر از پرسپولیس و اینکه آیا پرسپولیس اجازه استفاده از بازیکنان جدید را داشته است چه نظری دارید؟

در بند سوم تصمیم منتشر شد در موردپرسپولیس، بیان می‌کند ۳۰ روز پس از ابلاغ، باشگاه پرسپولیس زمان دارد تا بدهی خود را پرداخت کند و در بند ۴ نوشته شد در صورت عدم پرداخت در آن ۳۰ روز پنجره نقل‌وانتقالاتی بسته می‌شود.

بندهای سوم و چهارم این ابلاغ نشان می‌دهد که از تاریخ ۲۲ مرداد تا ۲۱ شهریور پرسپولیس مهلت پرداخت داشته و پس از آن اجازه ثبت قرار داد نداشته است و قرار داد‌هایی که در این فاصله ثبت شده است مشکلی برای سرخ‌پوشان ایجاد نمی‌کند.

یک مبحث هم وجود دارد که  ادعا می‌کنند یک مرحله مقدماتی قبل از آن 30 روز وجود داشته است که این قضیه به استثنا‌های ماده ۶ بر‌می‌گردد.

ماده ۶ می‌گوید باشگاه قرار دادهای بازیکنان جدیدش را در یک بازه زمانی خاص می‌تواند ثبت کند و به عنوان استثنا بازیکنانی با قرار‌داد‌های آزاد در خارج از این بازه زمانی می‌تواند به تیم بپیوندند و در ابلاغ برای باشگاه پرسپولیس قید شده که این تیم نمی‌تواند بازیکنان خارج از زمان نقل‌وانتقالاتی را به خدمت بگیرد لذا اگر باشگاه پرسپولیس در فاصله زمانی ۲۲ مراد تا ۲۱ شهریور قرار‌داد بازیکن‌های خود را ثبت کرده باشد مشکلی این تیم را تهدید نمی‌کند.

 

به عنوان سوال پایانی به صورت کلی چرا فوتبال ما در قریب به اتفاق پرونده‌های حقوقی فوتبال ناموفق است؟

دنیای فوتبال امروز دنیای حرفه‌ای‌ها است. فوتبال امروز یک صنعت بررگ است و ورود به آن با خطرات و ریسک‌های بزرگی همراه است و باید تمام تلاش خود را در کاهش خطرات بکار بگیرید.

همانطور که یک باشگاه به بازیکنان داخل زمین توجه می‌کند و با در نظر گرفتن بودجه خود بهترین‌ها را به خدمت می‌گیرد باید در خارج از زمین هم همینگونه باشد.

شما علاوه بر سرمربی خوب، مدیر خوب هم نیاز دارید وقتی دستیار خوب می‌خواهید به معاونان خوب هم نیاز دارید.

متاسفانه دید به فوتبال در کشور ما همان دید۴۰ سال پیش است در حالی که فوتبال امروز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در هر حوزه‌ای به افراد متخصص نیاز دارد.

ما در فوتبال با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و متخصصان حقوق فوتبالی بسیار کم است اما از همین افراد هم استفاده نمی‌شود و علت آن هم مانند دیگر حوزه‌ها علاقه به کنار گذاشتن متخصصین در راس امور است.

بسیاری از مدیران ما هم این تصور را دارند که همه حوزه‌ها تخصص و تسلط دارند و باید بپذیرند هر انسانی به اندازه توانایی خود مثمر ثمر است و متاسفانه کار به جایی رسید که فوتبال ما در آن قرار دارد.

 

*بسیار تشکر می‌کنیم از شما جناب آقای باختر بابت وقتی که در اختیار فرتاک قرار دادید و از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادید سپاس‌گذاریم.

من هم از شما ممنونم و امیدوارم مخاطبین فرتاک از این گفت‌وگو لذت ببرند.

گفت وگو: پوریا منصوری

 

 

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۹۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان