//
کدخبر: ۲۷۸۳۰۴ //
سپاهان از دیدگاه مدرس یوفا

پازل تیم را ترکیبی از سیستم زمینی و هوایی تنظیم کنید تا نتیجه بگیرید

مصاحبه امید قاسمیان سرپرست بخش ورزشی خبرگزاری فرتاک استان اصفهان با رضا پرکاس مربی بین المللی ساکن آلمان


 پازل تیم را ترکیبی از سیستم زمینی و هوایی تنظیم کنید تا نتیجه بگیرید

در رابطه با نتایج فصل گذشته، مهمترین نکته ؛ عدم استفاده کامل از پتانسیل بازیکنان بود. تا جایی که فقط یک سیستم و تاکتیک مشخص مورد استفاده قرار می گرفت.

در فوتبال مدرن و کلاسیک دنیا،  شما( کادر فنی ) در صورتیکه نتوانید تاکتیک سنتی خود را بر حریف دیکته کنید، باید تغییر تاکتیکی داشته تا حریف را در شرایطی قرار دهید که یا راه را برای تاکتیک اصلی شما باز کند و یا در برابر تغییر استراتژی شما نتیجه بازی واگذار کند.

******

در مورد جایگاه و شخصیت باشگاه:

 سپاهان، یکی از منسجم ترین باشگاه ها از نظر مدیریتی و زیر ساختهای سخت و نرم افزاری در ایران میباشد. قهرمانی ها متعدد و حضور متوالی در لیگ باشگاههای آسیا نتایج مناسب ، باشگاهی که شخصیت قهرمانی و در کورس ماندن در لیگ داخلی،و اسیایی را داراست.

البته ساختار فلسفی( اهداف بلند مدت) آنها باید بروز تر شود تا با فوتبال مدرن و استاندار دنیا فاصله شان بیشتر و بیشتر نگردد.

******

سوال جالبی پرسیدید که ساختار باشگاهی در فوتبال مدرن و آکادمیک دنیا به قهرمانی و اول شدن گره خورده است،

شاید یکی از ارکان باشگاه موفقیتهای فوتبالی آن باشد که سبب خوشحالی هواداران و  نشاط جامعه ( شهر یا کشور ) را بوجود میاورد ، ولی الان بحث اقتصادی و کارهای فرهنگی که الگو برداری جوانان از ستاره ها یا رفتار و کردار کادر فنی و حتی مدیران باشگاه در ارکان یک باشگاه را در بر میگیرند.

فوتبال ویترین اصلی هر باشگاه میباشد ولی باشگاه سپاهان دارای رشته های موفقی هم است که همه آنها باید زیر چتر حمایتی مدیریت کلان باشگاه قرار گیرند. البته الان گفتگوی ما در رابطه با رشته فوتبال میباشد، پس تیم  فوتبال را تخصصی و فنی تر نگاه خواهیم کرد.

*****

شما می پرسید ساختار حرفه ای یک باشگاه فوتبال با توجه به پاسخ قبلی چیست ؟ بیایید اینطور شروع کنیم ،  با توجه به تجربیات من در کشورهای مختلف و اینکه الفبای مربیگری تا درجه حرفه ای را در کشور آلمان که یکی از مدعیان فوتبال استاندارد و آکادمیک دنیا میباشد ، باید بیزنس ( در آمد زایی) را هم از اجرای اصلی فوتبال دانست.

البته نه صرفا تجارت کالا یا خرید و فروش بلکه پولهای در رابطه با انتقال بازیکنان و یا کسی عناوین بهتر برای جذب اسپانسرها یا دریافتی  بیشتر از پخش بازیها متعدد و از طرفی الان در آمد باشگاه ها تعیین کننده راه در ترسیم و اهداف کوتاه، میان و بلند مدت آنها میباشد.

با مدیریت هزینه ها باید پیشرفت را برای باشگاه به ارمغان آورد که پشتوانه‌ای برای موفقیتهای پایدار و ادامه دار در آینده خواهد بود.

- ساختار آکادمی در جهت پرورش بازیکن برای تیم اول و ترانسفر و در آمد رایی

- انتخاب یک فلسفه فوتبالی برای کلیه تیمهای( رده های مختلف تا تیم اول )

- ساختن زیر ساختها ( زمین چمن / سالنهای چند منظوره / داشتن کلینیک/ رستوران / هتل ، .........برای استفاده باشگاه یا سازمان و در نهایت منبع درآمد از جذب مهمان و سرویس دهی .

البته ما در ایران باید بیشتر به آکادمی باشگاه توجه کنیم که راحت ترین راه و فوتبالی تر است.

*****

در رابطه با بازیکنان و جذب نفرات جدید ، همانطور که در ابتدا گفتگو عرض کردم ، پتانسیل تیم فصل قبل بسیار عالی است و با جذب دو سه بازیکنی که تا الان به باشگاه پیوسته اند، تمام خطوط و پستهای سپاهان یکدست تر شده اند.

البته باید در نظر داشت که هر بازیکن در سطح عالی هم احتیاج به تمرینات مناسب ( با توجه به کیفیت ، پتانسیل ، خلاقیت، اشتیاق ) دارد و اینکه کادر فنی چگونه و به جه طریق بهترین چیدمان بازیکنان را در سیستمهای مختلف در جریان بازیهای لیگ داخلی و یا اسیایی را داشته باشد و بقولی پازل تیمی را بسیار خوب بچیند تا چشم هر فوتبال دوستی را خیر کند یا به عبارت فوتبالی در برابر هر تیمی راهکار برای پیروز شدند و موفقیت را دارا باشد.

 

******

در رابطه با بازیهای آسیای پیش رو سپاهان و در مجموع ۴ باشگاه ایرانی، با توجه به نفراتی که از کادر قبلی مانده اند و اضافه شدن چند نفر جدید ، نباید تغییرات زیادی در تاکتیک کلی آنها دیده شود، لیگ آسیا با لیگ داخلی تفاوتهای زیادی دارد ، مثلا در بحث داوری بسیار قاطع هستند و حواشی قضاوتهای داخلی را ندارند ، از بعد فنی باشگاه های قطری و  عربستانی با توجه به شروع بازیهای آنها و درگیر بودن تیم ها در کوران مسابقات، بنوعی آماده تر هستند .

 تنها العین امارات وضعیتی همچون سپاهان دارد ، در مجموع سپاهان پتانسیل خوبی دارد و دو بازی اول آنها بسیار با اهمیت میباشد چون با تیم مدعی صعود یعنی النصر عربستان بازی دارند.

مو امیدوارم که سپاهان ترکیبی ار بازی هوایی ( یک سبک ثابت دو فصل قبل ) و زمینی را در دستور کار قرار دهد چون هر دو ابزار را در اختیار دارد .

******

در رابطه با ممنوعیت بازیکن و مربی خارجی ؛ باید به این موضوع اذعان کنم که این یک قانون موقت باید باشد و آوردن  بازیکن و مربی قوی در پیشرفت و جذابیت لیگ تاثیر زیادی دارد.

تنها شرط بهره وری خوب ، مدیریت کردن بودجه های باشگاه و جذب مناسب از نظر کیفیتی آنهاست،  یعنی با ورود بازیکن و احیانا مربی باید بار فنی لیگ را بالاتر برود.

******

در رابطه با کار در  ایران ، موضوع متفاوت است، دانش و آموخته های من از کشوری که صاحب سبک میباشد( آلمان ) و بقولی دانش و تجربیات اروپا ولی ایران محسوب میشوم .

برای هر مربی حرفه ای مشغول بودن در هر فصل فوتبالی بسیار لذت بخش است و بقولی هر فصل به دانش و نه بیان او افزوده خواهد شد.

 البته کار کردن نه به هر قیمتی و در لیگی  و من خودم بشخصه اتمسفر و اهداف و فلسفه باشگاه بسیار مهم است.

بقولی اهمیت  فوتبال و مربی گری برای من در درجه اول قرار دارد تا مسائل درآمدی ، من کار با کیفیت انجام میدهم و قطعا در قبال  آن دستمزد میگیرم، ولی هیچوقت نگفته ام که این مقدار بمن بدهید تا در قبال آن کار کنم ، شاید مقداری پیچیده باشد ولی این فلسفه کاری من است. محیط و لذت کار در آن باشگاه بسیار در انتخابات من دخیل میباشند.

من تا چند ماه پیش در لیگ حرفه ای بنگلادش مشغول بودم که بخاطر شیوع بیماری کرونا لیگ امسال  نیمه تمام و در نهایت کنسل شد.

افتخار هر ایرانی میباشد که دانش فنی و تجربیات بین المللی خودش را در اختیار  فوتبال کشور قرار دهد و من هم از این قاعده استثنا نیستم.

******

در رابطه با کل لیگ ایران در فصل گذشته ، باید بگوئیم در مجموع لیگ بازیکن ساز و پرورش دهنده بازیکنان جدید نبوده و هر ساله جابجایی بازیکنان بین تیمها را داریم.

 اگر تیمی از نظر بازیکن نسبت به فصل قبل قویتر میشود ، قطعا باشگاهی دیگر ضعیف شده .

 همین کسرت جابجایی شاید عدم وجود قرار داد های بلند مدت و دیگری عدم کارایی اکادمیهای باشگاه باشد.

 شاید در سال یک  بازیکن در کل فوتبال تربیت بشود که با مخارج هزینه شده در فوتبال ایران بسیار کم و ناچیز است.

هر چند که دانش فنی مربیان باید با فوتبال روز دنیا پیش برود و کادرهای فنی خود را برای دیدارهای و تقابلهای بین المللی مهیا کنند.

 

در پایان برای پیشرفت و موفقیت هر ۴ باشگاه ایرانی در بازیهای پیش روی باشگاههای آسیا  آرزوی بهترینها را دارم و امیدوارم بتوانم در آیند دانش و تجربیات بین المللی خود را در ایران بکار گیرم

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۳۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان