//
کدخبر: ۲۶۵۷۸۸ //

سه تیم نفتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند

سرپرست اداره کل ورزش وزارت نفت اعلام کرد باید 3 تیم تحت پوشش این وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار شوند.

سه تیم نفتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

و به نقل از روزنامه شهروند، اگر فقط تماشاگر مسابقات فوتبال هم باشید، حتما گلایه‌های مربیان و بازیکنان تیم‌های نفتی لیگ‌برتر برایتان کمی خسته‌کننده و تکراری شده باشد. البته گاهی اوقات بی‌پولی آن‌قدر به این باشگاه‌ها فشار می‌آورد که اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد؛ مثل نداشتن پول برای تهیه بلیت هواپیما یا قطع آب خوابگاه بازیکنان! طبق قانونِ چند‌سال قبل که به تصویب مجلس رسید، وزارت نفت نمی‌تواند در بخش حرفه‌ای تیمداری کند، اما هم‌اکنون سه تیم در لیگ‌برتر فوتبال با نام نفت حضور دارند و همچنان چشم‌انتظار کمک‌های مالی این وزارتخانه هستند.

مشکلات اخیر تیم‌های نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و پارس‌ جنوبی بهانه‌ای شد تا با سرپرست اداره کل تربیت‌بدنی وزارت نفت همکلام شویم.  گفت و گو با وی را در ادامه می خوانید:

**حتما در جریان مشکلات تیم‌های نفتی حاضر در لیگ‌برتر که  از آن صحبت می‌کنند،‌ هستید؟

بله، در جریان مشکلات هستیم، اما همان‌طور که می‌دانید چند‌سال قبل قانونی از طرف مجلس ابلاغ شد که هیچ نهاد دولتی حق تیمداری ندارد. وزیر نفت هم ملزم به اجرای قانون است و اگر بودجه‌ای به این تیم‌ها تزریق کنیم، تخلف صورت می‌گیرد. این باشگاه‌ها درحال حاضر از طریق اسپانسرها بودجه خود را تأمین می‌کنند و بودجه به‌طور مستقیم از وزارت نفت تأمین نمی‌شود. البته اسپانسرها هم بیشتر شرکت‌های خصوصی نفتی هستند.

**به نظر می‌رسد این اسپانسرهایی که می‌گویید، نمی‌توانند هزینه‌های یک تیم لیگ‌برتری را تأمین کنند و هر‌سال که می‌گذرد، وضع تیم‌های نفتی بدتر می‌شود.

چاره‌ای نیست. این باشگاه‌ها باید تعیین تکلیف شوند. یا باید قانون اصلاح شود یا وزارت نفت مجبور است که آنها را به بخش خصوصی واگذار کند. این اتفاق هم باید طبق مقررات صورت بگیرد. اصلاح قانون که کار ما نیست، چون ما قانون‌گذار نیستیم، پس باشگاه‌ها باید واگذار شوند. تا الان هم اگر این قانون را به درستی اجرا نکردیم، تخلف کردیم.

**اما برخی از تیم‌های نفتی مثل صنعت نفت آبادان قدمت و طرفداران زیادی دارند و حذف آنها می‌تواند باعث ناراحتی و سرخوردگی هواداران فوتبال در یک شهر شود؟

بحث حذف تیم‌ها مطرح نیست و همان‌طور که گفتم ما باید تیم‌هایی که تحت پوشش وزارت نفت هستند را به بخش خصوصی واگذار کنیم. الان هم از منابع انسانی شرکت‌های مختلف خواستیم که گزارشی به ما ارایه دهند که تاکنون در این زمینه چه کاری انجام دادند. به نظرم هرچه سریع‌تر باید این واگذاری صورت بگیرد تا تیم‌ها تکلیف خود را بدانند. بلاتکلیفی بدترین اتفاق است. نه وزارت نفت می‌تواند این تیم‌ها را ساپورت کند و نه تکلیف‌شان مشخص است.

**صحبت‌هایی که شما انجام می‌دهید، برای بازیکنان،‌ مربیان و هواداران این تیم‌ها شاید چندان خوشایند و امیدوار‌کننده نباشد؟

دو، سه‌سال زمان برده تا به این نقطه‌ای که الان در آن ایستاده‌ایم، رسیدیم. این تیم‌ها تا الان هم رها نشدند و فعالیت خود را هم در لیگ‌برتر پیش بردند. بعضا کمک‌هایی هم به صورت غیرمستقیم از سوی وزارت نفت صورت می‌گیرد و این کمک‌ها هم به خاطر مسئولیت اجتماعی بوده که وزارتخانه روی دوش خود احساس می‌کند. با این حال، باید قضیه هرچه زودتر روشن شود، چون نمی‌توان کجدار‌ومریز تیمداری کرد. ما هم باید به نهادهای بالادستی خود جواب دهیم؛ پس باید قانون را اجرا کنیم.

**این واگذاری چقدر زمان می‌برد؟ آیا به فصل بعدی لیگ‌برتر می‌رسد؟

وزیر نفت دستور داده این تیم‌ها واگذار شوند. در سال‌های قبلی دیدید تیم نفت تهران که وضع بسیار خوبی داشت و حتی سهمیه آسیایی را کسب کرده بود، به خاطر این قوانین به بخش دیگری واگذار کرد. برای تیم‌های دیگر هم باید هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهیم تا از بلاتکلیفی و بحران خارج شوند. البته ما نهاد نظارتی و سیاست‌گذار هستیم و در بخش اجرا ورود نمی‌کنیم.

**پس شما صراحتا می‌گویید که سه باشگاه لیگ‌ برتری نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس‌جنوبی چشم ‌انتظار پرداخت پول از سوی وزارت نفت نباشند؟

تا الان هم شرایط همین بوده و پرداخت‌هایی از سوی برخی شرکت‌های خصوصی به‌عنوان اسپانسر صورت گرفته است. اگر هم اصرار دارند که بودجه دولتی برخلاف قانون بگیرند، خودشان باید پاسخگو باشند. شاید الان نه، اما مطمئن باشید نهادهای نظارتی یک یا دو‌سال دیگر به این ماجرا ورود می‌کنند و می‌گویند چرا قوانین اجرایی نشد. آن موقع هر هزینه‌ای که توسط مدیران این باشگاه‌ها صورت گرفته باشد، به‌عنوان تخلف محسوب می‌شود. تلاش ما این است که هرچه زودتر باشگاه‌های نفتی از بلاتکلیفی خارج شوند و با انتقال به بخش خصوصی بتوانند به حیات خود ادامه دهند. می‌دانیم که بازیکنان و مربیان شرایط سختی دارند و می‌خواهند با بهترین وضع در مسابقات حضور پیدا کنند، اما آنها هم باید ما را درک کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۷۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان